Azi, 18 septembrie 2024, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România-UNTRR și Asociația Service-urilor din România -ANSAR împreună cu Registrul Auto Român- RAR au organizat la București, Pullman World Trade Center, Conferința „Retro echiparea autovehiculelor cu tahograf inteligent generația a 2-a (V2G2) provocarea datei limită și impactul asupra pieței de transport rutier intracomunitar„.
Conferința a fost moderată de dl. Radu DINESCU- Secretar General UNTRR și a avut ca invitați din partea RAR- dl. Mihai ALECU -Director General RAR și dl. Adrian COADĂ, din partea MT, Direcția Transport Rutier - dl. Victor TACHE, din partea ISCTR- dl. Florin GAGEA și din partea ANSAR dl. dl. Iulian CSASZAR- Președinte și dl. Ovidiu AIFTINCAI- Vicepreședinte ANSAR.
Principalele subiecte ale Conferinței au fost:
- data limită pentru retro-echipare cu tahografe inteligente 2,
- Smart 2- în contextul european, cadrul legal și importanța implementării tahografului inteligent de generația a 2-a. Rolul și atribuțiile RAR ca autoritate în transporturi conform legislației în vigoare- situația actuală/statistică – cadrul legal
- Sancțiuni aplicate pentru nerespectarea prevederilor Reg. 561/2006 și a Reg. 165/2014
- Ce implică retro-echiparea autovehiculelor cu tahografe inteligente generația a 2-a din punct de vedere al legislație de autorizare a atelierelor autorizate
- HG 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor; a senzorilor de mişcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum şi autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de instalare, reparare sau inspecţie a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză
Dl. Radu DINESCU, „ Tot ce s-a discutat la această Conferință, UNTRR o să transpună într-un material și o să îl transmită autorităților naționale și Comisiei Europene. Este fără precedent în UE când un Regulament UE te obligă să retro-echipezi retroactiv autovehiculele, studiul lui IRU din septembrie pe 1.000 de respondenți arată că 6,44% și-au dotat camionul cu tahograf inteligent 2. Trebuie înțeles că noi, esticii facem transport cross-trade în UE, Franța cu 94% din flotă face transport național și nu au nevoie de tahografe inteligente 2. Și atunci orice măsură luată care ne pune pe noi în dificultate să ne retro-echipăm în timp util, poate afecta modul de funcționare a pieței europene de transport. Aspectele astea noi vrem să le ridicăm către Comisia Europeană într-o abordare cât mai critică și cu perspectiva românească care este un pic diferită de cea la nivel european, care va fi prezentată de IRU după întâlnirea din 16 octombrie a.c. și ne dorim să tratăm și aceste aspecte ale legislației naționale care exced cadrul UE.„
Dl. Mihai ALECU- Director General RAR, ” Smart 2! Nu mai este un lux ci o imperioasă necesitate. Siguranța în trafic este dezideratul care are la bază multiple elemente de logistică.
Tahografele inteligente reprezintă în momentul de față resursa care garantează ceea ce specialiștii numesc „safe drive”.
În context European, având în vedere Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene, legislația incidentă impune echiparea retrofit cu tahografe Smart 2, pentru anumite categorii de autovehicule. România s-a adaptat într-un ritm relativ alert la aceste cerințe și în momentul de față se situează la aproximativ jumătate din implementarea reglementărilor în vigoare.
Cel puțin până la jumătatea lunii august a anului viitor, există capacitatea ca transportatorii români să-și desfășoare în condiții legale activitatea.
Esențială este însă inspecția care certifică buna funcționare a tahografului.
Atribuțiile RAR în privința tahografelor inteligente se rezumă la autorizarea atelierelor, evaluarea personalului care instalează și inspectează tahografele, și monitorizarea activităților de inspecție în ateliere.
Tahografele inteligente asigură o concurență loială între transportatori, pentru că monitorizează depășirea timpilor de condus raportat la cei obligatorii de odihnă, iar față de digitale dețin un senzor, așa numit ”al treilea semnal”, care este o piedică împotriva manipulării.
[email protected]