Ce este HVO?
HVO (uleiul vegetal hidrogenat), denumit și motorină regenerabilă, este un biocombustibil obținut din deșeuri, cum ar fi uleiul de gătit, grăsimea animală, seu, uleiurile de pește și uleiul de porumb tehnic. Este considerat un combustibil alternativ deoarece, pe baza abordării de la sursă la roată (well to wheel), emite aproximativ 0,52 kgCO2 pe litru, în medie, în UE, ceea ce este cu 85% mai puțin decât motorina.
Odată cu interesul și nevoia către soluțiile sustenabile pentru a reduce efectul schimbărilor climatice și a proteja mediul înconjurător, combustibilul HVO a devenit o alegere viabilă pentru a ajuta la reducerea emisiilor la autovehiculele care utilizează motorina. HVO este considerat un combustibil parafinic, o nouă clasificare a combustibililor de transport mai curați și are aproape zero conținut de sulf și aromatice.
Spre deosebire de combustibilii lichizi tradiționali precum petrolul fosil, gazele naturale și cărbunele, biocombustibilii precum HVO sunt considerați a fi surse de energie regenerabilă. Acest lucru se datorează faptului că materialele utilizate pentru crearea motorinei HVO pot fi completate rapid și ușor.
HVO este un combustibil lichid parafinic bio, creat fie prin hidrogenare, fie prin hidrocracare a uleiului vegetal. Hidrocracarea este procesul de descompunere a moleculelor mai mari prin utilizarea hidrogenului. Hidrogenarea, pe de altă parte, este procesul de adăugare a hidrogenului la moleculele de ulei vegetal.
Folosind oricare dintre aceste metode, pot fi creați înlocuitori pentru benzină, combustibili fosili, motorină și alți combustibili neregenerabili. Deoarece materialele utilizate pentru crearea HVO pot fi reumplute cu ușurință, acești combustibili sunt adesea denumiți motorină verde sau regenerabilă.
Avantajele HVO
1. Curat cu mediul
Deoarece motorina HVO este creată din uleiuri vegetale și alte materiale ușor de reînnoit, presiunea asupra mediului este mult mai mică decât atunci când sunt produse alte tipuri de combustibili. În plus, utilizarea hidrogenului ca un catalizator pentru reacție, spre deosebire de metanol, face combustibilul HVO mai curat atunci când este utilizat. Emisiile de substanțe nocive cum ar fi CO2 sunt, de asemenea, mai mici atunci când combustibilul HVO este ars decât cele de la alte tipuri de combustibil.
Combustibilul HVO nu este toxic, este inodor și biodegradabil, pentru că este fabricat din deșeuri 100% regenerabile. A fost încercat și testat științific ca alternativă la combustibilii fosili.
2. Perioada de valabilitate mai lungă
Pe lângă faptul că este mai curat de utilizat, un alt avantaj al utilizării hidrogenului ca un catalizator în procesul de producție este că acest combustibil rezultat are o perioadă de valabilitate mult mai lungă decât biomotorina obișnuită.
3. Poate fi utilizat fără a modifica motorul autovehiculului
Nu sunt necesare modificări ale motorului sau ale sistemului de distribuție. Prin urmare, HVO poate fi utilizat ca atare în motoarele diesel mai noi. În principiu, HVO poate fi utilizat atât pentru camioane, cât și pentru furgonete și autoturisme. Cu toate acestea, condiția prealabilă este aprobarea utilizării motorinei HVO din partea producătorului vehiculului.
Dezavantajele HVO
1. Prețul de achiziție ridicat
Trecerea la combustibilul HVO poate implica cheltuieli de operare mai mari decât motorina obișnuită. Totuși, oferă cheltuieli de capital inițiale mai mici în comparație cu alți combustibili regenerabili. Acest lucru reprezintă un avantaj pentru că HVO este un înlocuitor potrivit al motorinei tradiționale și nu va fi nevoie de modificarea motorului autovehiculului pentru utilizare.
În general, prețul HVO este între 0,04 EUR pe litru și 0,50 EUR pe litru mai scump decât motorina, cu excepția Italiei, unde HVO este cu 0,04 EUR pe litru mai ieftin din cauza subvențiilor guvernamentale.
2. Disponibilitate limitată
În prezent, există o disponibilitate limitată pentru furnizarea de combustibil HVO.
Nu toate țările UE permit distribuirea HVO în stațiile publice de alimentare cu combustibil. (Cipru, Grecia, Ungaria, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Portugalia și Slovenia nu au stații publice de alimentare cu HVO.) Există, de asemenea, diferențe în densitatea stațiilor de realimentare HVO în cadrul UE. Olanda are cea mai mare densitate, în timp ce Franța are cea mai mică densitate de stații de alimentare cu HVO, cu cinci stații publice care distribuie HVO. Cu toate acestea, situația evoluează rapid, numărul stațiilor triplându-se între martie și iulie 2024.