În calitate de voce a industriei de transport rutier comercial din România, UNTRR urmărește să asigure conectarea societății românești cu servicii de mobilitate și logistică sigure, eficiente și ecologice.
Lansat anul acesta, Manifestul UNTRR privind prioritățile sectorului transporturilor rutiere din România în mandatul Parlamentului European 2024-2029 vizează acțiuni la nivel european în trei domenii importante pentru industria transporturilor rutiere din România: social, mediu și economic.
- ECONOMIC
Transportul rutier comercial este fundamentul prosperității economice și sociale în România. Amânarea aderării României la spațiul Schengen cu frontierele terestre afectează profund industria transporturilor rutiere, care a pierdut aproximativ 19,1 miliarde de euro în perioada 2012-2023, numai din cauza timpilor mari de așteptare la frontierele interne UE ale României cu Ungaria și Bulgaria – anul trecut, de pildă, pierderea a fost de 2,55 miliarde de euro, iar în 2022 a fost de 2,41 miliarde.
UNTRR solicită urgentarea aderării României la spațiul Schengen cu frontierele terestre și libera circulație a persoanelor și mărfurilor, digitalizarea sectorului și sprijin pentru menținerea continuității lanțurilor de aprovizionare în timpuri de criză.
- SOCIAL
Oamenii sunt inima industriei de transport rutier comercial, iar industria transporturilor rutiere are nevoie de șoferi profesioniști pentru a se putea dezvolta, fiind necesare măsuri de sprijinire a angajării tinerilor ca șoferi profesioniști de camion de la 18 ani, precum și măsuri de facilitare a angajării șoferilor extracomunitari în România.
Legislația socială modificată de Pachetul Mobilitate 1 este deosebit de împovărătoare pentru transportatorii români, care au nevoie de fonduri europene pentru a suporta costurile suplimentare semnificative legate de retro-echiparea camioanelor cu tahograf inteligent 2 Având în vedere costurile ridicate precum și problemele legate de disponibilitatea și funcționarea noilor tahografe, UNTRR solicită amânarea termenelor prevăzute de Pachetul Mobilitate 1 privind retro-echiparea obligatorie a camioanelor care operează transporturi rutiere internaționale cu tahograf inteligent 2.
- MEDIU
Industria transporturilor rutiere are nevoie de sprijin guvernamental pentru a putea atinge obiectivele ambițioase de decarbonizare ale UE, continuând să rămână competitivă și să asigure mobilitatea cetățenilor și circulația mărfurilor pentru comunitățile și afacerile care depind de serviciile noastre la nivel național și european.
Având în vedere vechimea considerabilă de peste 15 ani a parcului domestic, UNTRR susține ferm o abordare pragmatică a decarbonizării flotelor transportatorilor rutieri români prin utilizarea tehnologiilor existente și focusarea pe scopul reducerii emisiilor de CO2 fără a impune tehnologii specifice. Considerăm că motoarele cu combustie internă trebuie să continue să fie operate pentru menținerea competitivității României și a Uniunii Europene la nivel global, existând atât motoare cu combustie internă cu hidrogen, cât și cu carburant sintetic.
Pentru a reduce emisiile de CO2 din transporturile rutiere de mărfuri și persoane, promovăm utilizarea combustibililor alternativi cu emisii reduse și zero, utilizarea vehiculelor de capacitate mare la transportul rutier de mărfuri și trecerea de la mobilitatea privată la cea colectivă la transportul rutier de persoane, utilizarea celor mai noi tehnologii în cazul tuturor vehiculelor comerciale - de la anvelope cu rezistență redusă la rulare la elemente aerodinamice si alte îmbunătăți ale eficienței energetice a vehiculelor, precum și instruirea conducătorilor auto pentru utilizarea eficientă a acestora. UNTRR solicită autorităților să sprijine financiar firmele de transport rutier pentru achiziția de vehicule verzi și dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu combustibili alternativi.
Implementarea acestor priorități va contribui semnificativ la dezvoltarea unui sector al transporturilor rutiere competitiv, sigur și sustenabil, în beneficiul tuturor cetățenilor și economiei României.
Citiți aici Manifestul UNTRR privind Prioritățile transportatorilor rutieri români la nivel european 2024-2029.