În comerțului global, în special în industriile care depind de transport, înțelegerea taxelor care pot aparea in timpul transportului este vitalã pentru ca întreprinderile sã managerieze în mod eficient fluctuațiile de costuri.
Una din taxele semnificative care are un impact asupra costurilor de transport maritim este suprataxa impusã de companiile de transport maritim pentru a ține cont de fluctuațiile prețului barilului de petrol (BAF).
Ce este BAF(sau MGO) ?
BAF este o taxã impusã de companiile de transport maritim pentru a ține cont de fluctuațiile prețurilor la combustibil. Combustibilul, în special motorina, reprezintã o cheltuialã operaționalã semnificativã pentru companiile de transport maritim. Cu toate acestea, costul combustibilului poate fi extrem de volatil, fiind influențat de factori precum evenimentele geopolitice, întreruperile lanțului de aprovizionare și economia mondialã.
Aceasta se calculeazã, de obicei, pe baza prețului mediu al petrolului pe o anumitã perioadã, adesea lunar. Companiile de transport maritim ajusteazã aceastã suprataxã în mod regulat pentru a reflecta cu exactitate schimbãrile în costurile combustibilului. Formula de calcul a BAF poate varia de la o companie maritimã la alta, dar în general presupune luarea în considerare a costului mediu al petrolului sau derivatele acestuia și a consumului de combustibil al navei.
O alta taxa semnificativa este suprataxa pentru emisii de carbon denumita si valoarea calculata in bani a emisiilor de carbon ( ETS)
Ce este ETS?
ETS este o adãugire relativ recentã la suprataxele impuse de companiile de transport maritim. Introdusã ca rãspuns la preocupãrile crescânde legate de mediu și la presiunile de reglementare pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de serã, ETS are ca scop finanțarea investițiilor în tehnologii și practici mai durabile și mai ecologice în cadrul industriei maritime.
La fel ca în cazul BAF, ETS se calculeazã de obicei pe baza a mai multor factori, inclusiv mãrimea navei, profilul emisiilor și distanța parcursã. La stabilirea ETS, companiile de transport maritim pot lua în considerare, de asemenea, inițiativele și cerințele de reglementare la nivel de sector.
Pentru transportatori, ETS adaugã un alt nivel de costuri de care trebuie sã ținã cont atunci când își stabilesc bugetul pentru cheltuielile de transport. Deși promovarea sustenabilitãții mediului este lãudabilã, sarcina financiarã suplimentarã impusã de ETS poate avea un impact asupra competitivitãții și a marjelor de profit pentru întreprinderile care depind de comerțul mondial.
În concluzie, înțelegerea dinamicii acestor doua suprataxe este crucialã pentru transportatorii implicati în comerțul internațional și în logisticã. Aceste suprataxe reflectã peisajul în evoluție al industriei maritime, influențat de factori care variazã de la volatilitatea prețului combustibilului la reglementãrile de mediu. Fiind informate cu privire la aceste suprataxe și la implicațiile lor, transportatorii pot anticipa și gestiona mai bine costurile de transport, sporindu-și în cele din urmã competitivitatea pe piața globalã.