Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită transpunerea în legislația națională a formării inițiale obligatorii de 280 de ore în cadrul centrelor de formare autorizate de ARR conform DIRECTIVEI nr. 2561 din 14 decembrie 2022 privind calificarea inițială şi formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de persoane (codificare).
Având în vedere modificarea art. 20 din O.U.G. 195/2002 modificată și completată cu Legea 385/2022 prin care s-a derogat de la vârsta minimă de 21 ani la 18 ani pentru eliberarea unui permis de conducere de categoriile C, CE și de la 24 la 21 pentru categoriile D1, D1E, D şi DE este impetuos necesar ca viitorii conducători auto profesioniști să urmeze și cursurile de formare profesională inițială de 280 de ore din care cel puțin 20 ore să fie de conducere individuală.
Pentru conducătorii auto care au obținut permisul de conducere categoria B la 18 ani și care vor să obțină categoria C, CE după vârsta de 21 de ani aceștia pot urma cursuri de calificarea iniţială accelerată de 140 de ore din care cel puțin 10 ore să fie de conducere individuală.
În acest moment, după obținerea permisului de categoria C, CE conducătorul auto susține doar un examen teoretic şi unul practic, fără să urmeze nicio oră de curs suplimentară față de cele 50 de ore de legislație urmate la școala de șoferi și cele 30 de ore de condus cu instructorul alături.
Calificarea inițială prevăzută în Directiva 2561/2022 are ca scop ca viitorii șoferi profesioniști să atingă nivelul de cunoştinţe şi competenţă practică necesar pentru a conduce, în deplină siguranță, vehicule care se încadrează în categoria relevantă a permisului de conducere.
Prin cele 280 de ore de curs, conducătorul auto trebuie să atingă nivelul minim de calificare prevăzut de Directivă și trebuie să fie comparabil cel puțin cu nivelul 2 din Cadrul european al calificărilor, astfel cum este prevăzut în anexa II la Recomandarea Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind stabilirea Cadrului european al calificărilor pentru învăţarea de-a lungul vieţii.
Faptul că în România accesul la profesie se face doar în urma unui examen fără a se urma și cursuri se reflectă și în numărul crescut de accidente rutiere.
În 2022 s-au înregistrat 28.010 accidente rutiere, soldate cu 1.633 morți și 36.218 persoane rănite, astfel România ocupând de câțiva ani, numărul 1 în UE la decese din accidente rutiere.
Solicitarea UNTRR are ca bază nu numai Directiva 2651/2022, ci și modelele europene, ex. Suedia care la nivelul anului 2022 a înregistrat 21 decese din accidente rutiere la un milion de locuitori, în timp ce România a ocupat locul fruntaș cu 86 decese la un milion de locuitori, în timp ce media europeană a fost de 46 decese la un milion de locuitori.
În Suedia, formarea inițială obligatorie este prevăzută corelat cu vârsta tânărului la începutul pregătirii pentru a deveni conducător auto profesionist:.
- În cazul tinerilor de 18 ani, Suedia solicită parcurgerea formării inițiale obligatorii de 280 de ore urmată de examen
- În cazul tinerilor de 21 de ani sau mai mult, în Suedia este necesară calificarea inițială accelerata de 140 ore urmată de examen.
Având în vedere situația actuală, UNTRR solicită modificarea Anexei 2 a Ordinului 1214/2015 pentru aprobarea normelor privind pregătirea şi atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere prin includerea obligatorie a cursurilor de formare inițială de 280 de ore și a cursurilor de formare inițială accelerată de 140 de ore.
În așteptarea răspunsului dumneavoastră, vă mulțumim și vă rugăm să primiți expresia înaltei noastre considerații.
Aici pentru adresa cu nr. inregistrare