Indicele tarifelor de transport rutier de marfă Upply x Ti x IRU pentru Europa arată că în trimestrul 1 din 2024 a scăzut atât pe piețele spot, cât și pe cele contractuale, cu indicele tarifelor spot în scădere cu 8,2 puncte de la an la an, în timp ce scăderea indicelui tarifelor contractuale a încetinit ajungând la 1,0 punct de la an la an.
Indicele contractual a scăzut la 127,6 puncte în T1 2024, scăzând cu 2,6 puncte trimestrial. Indicele spot a scăzut la 123,9 puncte după o scădere mai modestă de 1,1 puncte de la trimestru la trimestru. De la an la an, indicele spot este acum în scădere cu 8,2 puncte, în timp ce indicele contractual este în scădere cu 1,0 punct de la an la an.
- Indicele de referință al ratei spot pentru transportul rutier de marfă în Europa în T1 2024 a scăzut la 123,9 puncte, cu 1,1 puncte mai mic decât în T4 2023 și cu 8,2 puncte în scădere de la an la an.
- Indicele de referință al ratei contractuale pentru transportul rutier de marfă în Europa T1 2024 a scăzut la 127,6 puncte, cu 2,6 puncte mai puțin decât în T4 2023 și cu 1,0 punct mai puțin decât în T1 2023.
- După modificările la taxele de drum în Germania, taxele de drum pe bază de CO2 au intrat în vigoare în Austria și Ungaria în ianuarie 2024 și în Cehia în martie 2024, tarifele în aceste piețe au crescut mult.
- Aceste modificări au dus la o creștere a taxei de drum cu 7,4% (+0,033 EUR/km) în Austria, cu 40% (+0,158EUR/km) în Ungaria și 13% (+0,026 EUR/km) în Cehia, conform companiilor responsabile cu gestionarea taxelor de drum în aceste țări.
- După scăderile continue înregistrate în T4-2023, prețurile la motorină au crescut modest de la începutul anului.
- Perspectivele pentru tarifele la vedere în Europa sugerează scăderi reduse ale tarifelor pe măsură ce intrăm într-un mediu de cerere mai stabil în 2024.
Cererea scăzută continuă să împingă în jos tarifele la vedere; cu toate acestea, amploarea scăderilor tarifelor spot este în scădere. Acest lucru poate indica un mediu de cerere mai puțin negativ care ar putea duce la normalizarea ratelor. Se așteaptă ca presiunea cererii să continue o ușoară traiectorie ascendentă. Rata inflației europene de 2,4% din martie 2024 a fost cea mai scăzută din ultimele 33 de luni și a produs o creștere cu 0,6 puncte a încrederii consumatorilor. Imaginea mai stabilă a cererii reflectată de acești indicatori a împiedicat scăderile extreme ale ratelor la vedere.
Costurile de exploatare, cum ar fi întreținerea vehiculelor, asigurarea și costurile anvelopelor, rămân ridicate comparativ cu anii precedenți, menținând costurile și prețurile contractuale ridicate.
Prețurile la motorină au scăzut în întreaga Europă de la maximele de anul trecut, reducând o anumită presiune din partea ofertei.
Cu toate acestea, după scăderile continue observate în T4-2023, prețurile la motorină au crescut modest de la începutul anului: prețul mediu al motorinei la pompă în Europa a crescut cu 3% la sfârșitul T1-2024 față de începutul lunii ianuarie 2024.
Michael Clover, șeful departamentului de dezvoltare comercială Ti: „Deși tarifele de marfă rutieră au scăzut din nou în T1 2024, se așteaptă că tarifele vor crește din nou în decursul anului 2024. Costurile se încăpățânează să rămână ridicate și s-ar putea să trecem într-o altă perioadă provocatoare a lanțului de aprovizionare. Aceasta reprezintă o combinație proastă pentru capacitate care se va filtra în piața de transport rutier de marfă în T2 și T3 din 2024 și este probabil să exercite presiune în creștere asupra tarifelor.”
Thomas Larrieu, Chief Executive Officer la Upply: „Sectorul transportului rutier se confruntă cu un mediu economic dificil. Cererea slabă face ca tarifele spot și contractuale să scadă în primul trimestru al anului 2024, în timp ce costurile pentru operatori rămân ridicate. Totuși, încep să apară semne de redresare economică, prețurile crescând deja pe unele rute în aprilie 2024. Ne așteptăm ca situația să se îmbunătățească treptat pe parcursul anului”.
Pe baza datelor Ti, prognoza pentru 2024 este o creștere modestă de 1,1% pentru regiune în ceea ce privește dimensiunea veniturilor pieței de transport de marfă rutieră. Conform ultimelor previziuni ale IRU, creșterea volumului transportului rutier în UE în 2024 este de așteptat să se îmbunătățească la 0,4% de la an la an (în creștere de la -1,1% în 2023) datorită creșterii salariilor reale (pe măsură ce inflația scade) și a unei piețe a muncii puternice, care va sprijini o revenire a consumului.
Implementarea Directivei (UE) 2022/362 de modificare a Directivei Eurovigneta în statele membre UE este încă în curs de desfășurare și adaugă presiune în creștere asupra tarifelor (în special în Germania). După Germania, taxa pe bază de CO2 a intrat în vigoare în Austria și Ungaria la 1 ianuarie 2024 și în Cehia în martie. Potrivit companiilor însărcinate cu gestionarea taxelor în aceste diferite țări, înseamnă o creștere a taxei de drum de 7,4% (+0,033 EUR/km) pentru Austria, 40% (+0,158 EUR/km) pentru Ungaria și 13% (+0,026 EUR/km) pentru Cehia pentru un cap tractor și semiremorcă clasică Euro VI utilizate în Europa (care transportă 63% din volumul total de transport rutier de marfă în Europa).
În multe țări europene, sunt așteptate ajustări ale tarifelor de drum în contextul revizuirii Directivei Eurovigneta, începând cu Suedia în mai 2024 și Danemarca anul viitor. Se așteaptă ca Olanda și România să urmeze în 2026, iar o parte a Belgiei în 2028. În Franța, unde taxele pe distanță sunt în vigoare în baza unor contracte de concesiune pe termen lung acordate operatorilor privați, Directiva (UE) 2022/362 se va aplica numai concesiunilor noi și reînnoite după 24 martie 2022, care vor avea loc din 2032. Cu toate acestea, a fost prevăzută posibilitatea de a introduce o variație a taxei pe baza CO2 performanța vehiculelor pe anumite părți ale rețelei cu taxă (în special autostrada A35 aproape de granița cu Germania) începând cu 2025.
Vincent Erard, Senior Director pentru strategie și dezvoltare la IRU: „Cererea scăzută continuă să reducă tarifele spot pentru transportul rutier. Tarifele contractuale sunt, de asemenea, în scădere, dar doar marginal din cauza costurilor de operare mai mari. Noile taxe de CO2 se adaugă în mod semnificativ la costuri, crescând recent, de exemplu, cu 40% în Ungaria și 83% în Germania. Creșterea taxelor de CO2 pentru flotele existente fără a avea la dispoziție pentru operatori vehicule alternative cu zero emisii, infrastructură și stimulente este contraproductivă. De asemenea, trebuie să promovăm măsuri de eficiență dovedite pentru operatori, în special IMM-uri, pentru a accelera progresul.”
Note:
Indicele de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa: Raportul Indicelui de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa este conceput să ofere o mai mare vizibilitate a evoluției tarifelor de marfă în Europa.
Transport Intelligence (Ti): Ti este cea mai importantă sursă mondială de informații despre piață pentru industria logisticii și a transportului rutier de marfă, oferind date și analize prin seria sa de rapoarte privind transportul rutier de marfă în Europa, baza de date Global Supply Chain intelligence (GSCi) și serviciile de consultanță de specialitate.
Upply: este o platformă tehnologică care deservește profesioniștii din transportul de marfă, proiectează și dezvoltă soluții pentru a ajuta expeditorii, transportatorii și expeditorii de marfă să exploateze întregul potențial al digitalizării pentru a-și servi afacerea. Combinând expertiza în transport și Data Science, Upply și-a dezvoltat soluția Smart dedicată evaluării comparative și analizării tarifelor de marfă din 2018. Lider în evaluarea comparativă pentru transportul rutier european de marfă, Smart ajută jucătorii din lanțul de aprovizionare să ia decizii și să își optimizeze investițiile în transport. Compania are sediul la Paris și are în prezent peste 60 de angajați dedicați dezvoltării soluțiilor sale tehnologice unice.
IRU: Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere – IRU - este organizația mondială de transport rutier, care promovează creșterea economică, prosperitatea și siguranța prin mobilitatea durabilă a persoanelor și a mărfurilor. Fiind vocea a peste 3,5 milioane de companii care operează servicii de mobilitate și logistică în toate regiunile globale, IRU inițiază soluții pentru ca transporturile rutiere să fie mai profitabile.