După ani de zile în care UNTRR a solicitat eliminarea atestatului pentru transport agabaritic întrucât este unic în Uniunea Europeană și discriminatoriu pentru operatorii de transport și șoferi, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii renunță la acest atestat.
În noul Proiect de Hotărâre de Guvern privind stabilirea încălcărilor cu caracter contravențional ale prevederilor Regulamentului (CE) și OG 27/2011 care va înlocui HG 69/2012, MTI a ținut cont de observațiile UNTRR și nu vor mai exista sancțiuni pentru lipsa atestatului de agabaritic.
În acest moment, în HG 69/2012 acest atestat este obligatoriu doar pentru șoferii români și firmele de transport românești și este unic în Uniunea Europeană.
Lipsa atestatului pentru transport agabaritic se sancționează cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică operatorului de transport rutier român și cu suspendarea copiei conforme pentru o perioadă de 30 de zile – în timp ce șoferilor străini nu li se solicită acest atestat pentru transport agabaritic.
De asemenea, reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii au avizat pozitiv și au trimis către Ministerul Afacerilor de Interne pentru aprobare, propunerea UNTRR (aici) privind și modificarea art. 66, alin (1) legată de Proiectul de Lege inițiat de MTI în data de 29.08.2023 pentru modificarea articolului 32 alin. (2) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.(aici)
Dacă MAI va aviza pozitiv Proiectul de Lege pentru modificarea articolului 32 alin. (2) lit. b) completat și cu art. 66, alin. (1) din OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice șoferii nu vor mai trebui să facă cursuri pentru obținerea atestatului de agabaritic.
Această obligație era trecută în OUG 195 din 2002, înainte de aderarea României la UE și se referă la Articolul 66, alin 1, unde se specifică: ”(1)Atestatul profesional este obligatoriu pentru conducătorul autovehiculului care efectuează transport de mărfuri periculoase, transport public de persoane, transport în cont propriu de persoane cu microbuze şi autobuze, transporturi agabaritice, precum şi pentru autovehiculele de transport marfă cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, care circulă în trafic intern şi internaţional.”
[email protected]