După încă un an plin de provocări și incertitudini, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR vă prezintă în cele ce urmează realizările din 2023, reprezentând nevoile și solicitările firmelor de transport rutier:
- Rezultate importante obținute de UNTRR în 2023 pentru sprijinirea industriei transporturilor rutiere
- Studiul UNTRR Piața Transporturilor Rutiere din România – ediția 2023, în care analizăm situația actuală a transporturilor rutiere de mărfuri și persoane, precum și perspectivele industriei în următorii ani.
- Proiecte UNTRR 2023-2024
- Evenimente dedicate industriei transporturilor rutiere de mărfuri și persoane, prin care am facilitat dialogul cu autoritățile române și europene și cu organizațiile relevante pe probleme urgente ale transportatorilor români
- Momente importante în 2023 pentru transporturile rutiere.
UNTRR este implicată activ în elaborarea și adoptarea legislației care are impact asupra pieței de transport:
I CODUL FISCAL: Modificările Codului fiscal introduse de UNTRR – plafon neimpozabil pentru indemnizația de detașare și clauza de mobilitate, precum și proiect de modificare a Codului Fiscal inițiat de Parlamentul României în urma demersurilor UNTRR privind instituirea indemnizației de hrană deductibilă fiscal pentru lucrătorii mobili și majorarea plafonului neimpozabil al indemnizației de detașare și clauzei de mobilitate de la 3 la 4 salarii de bază
În 2023 s-a dovedit a fi foarte utilă pentru transportatori modificarea Codului Fiscal introdusă de UNTRR în 2022 prin care clauza de mobilitate (prestațiile suplimentare primite de lucrătorii mobili) are același regim fiscal ca și celelalte indemnizații de delegare, de detașare și indemnizația specifică detașării transnaționale.
De asemenea, UNTRR solicită de câțiva ani autorităților instituirea indemnizației de hrană pentru lucrătorii mobili prevăzuți în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008, majorarea de la 3 la 4 salarii de bază a plafonului neimpozabil, pentru indemnizația de delegare/detașare, și actualizarea cu inflația a diurnei zilnice de la 35 Euro din 2002
În urma demersurilor UNTRR, de curând Parlamentarii români au inițiat un Proiect de Lege, care în data de 12.12.2023 a fost trimis în CES spre avizare și prin care vor modifica Codul Fiscal după cum urmează:
- Instituirea indemnizației de hrană pentru lucrătorii mobili prevăzuți în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier;
- Definirea cuantumului indemnizației de hrană la echivalentul în lei a 50 euro/zi, sumă deductibilă fiscal în condițiile legii;
- Majorarea, de la 3 la 4 salarii de bază, a plafonului neimpozabil, a plafonului pentru contribuției de asigurări sociale și contribuției de asigurări sociale de sănătate, pentru indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, inclusiv indemnizația specifică detașării transnaționale, prestațiile suplimentare primite de lucrătorii mobili prevăzuți în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008, indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare primite pe perioada deplasării în altă localitate etc.
II PACHETUL MOBILITATE 1 (PM1): UNTRR a contestat la CJUE prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1 privind întoarcerea acasă a camioanelor și a șoferilor și a sprijinit acțiunile Guvernului României la CJUE împotriva PM1. La finalul acestui an, Avocatul General CJUE a propus anularea obligației întoarcerii acasă a camionului la 8 săptămâni și se așteaptă o decizie finală CJUE în februarie 2024.
UNTRR a transmis MTI și MAE o analiză a impactului, în urma intrării în vigoare a Pachetului Mobilitate 1, asupra operatorilor de transport. Analiza a stat la baza prezentării ședinței de audiere a pledoariilor în cauzele C-541/20 – C-555/20 (cererile în anulare introduse de România împotriva unor prevederi din Pachetul Mobilitate I). Vă reamintim că UNTRR este singura asociație din România care a depus acțiunea juridică la Curtea de Justiție a UE (CJUE) pentru anularea celor mai discriminatorii prevederi ale Pachetului Mobilitate 1 - obligația întoarcerii acasă a camioanelor, precum și prevederile privind întoarcerea acasă a conducătorilor auto și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină. Totodată, UNTRR a sprijinit acțiunile Guvernului României la CJUE și continuă să monitorizeze atent evoluția acțiunilor de contestare a Pachetului Mobilitate 1.
III CRIZA ȘOFERILOR: UNTRR a obținut reducerea vârstei minime de la 21 ani la 18 ani pentru obținerea permisului C+E necesar tinerilor care doresc să devină șoferi de camion, iar Parlamentul European a preluat solicitările UNTRR și ale industriei transporturilor rutiere din UE privind recunoașterea permiselor de conducere C+E și a formării șoferilor extracomunitari. În acest an, 647 tineri sub 21 ani au obținut permis categoria C,CE în România urmare demersurilor UNTRR. Reamintim că la solicitarea UNTRR, Parlamentul României a adoptat Legea care permite tinerilor să obțină permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani. La nivel european, UNTRR a susținut modificarea Directivei privind permisele de conducere pentru reducerea vârstei minime la 18 ani la șoferii de camion permis C+E în trafic național și internațional, precum și pentru facilitarea recunoașterii permiselor de conducere C+E și a formării șoferilor extracomunitari, Noile reguli europene privind permisele de conducere ale șoferilor profesioniști votate recent de Comisia de Transport și Turism a Parlamentului European răspund solicitărilor industriei transporturilor rutiere și oferă oferă soluții reale la criza acută de șoferi profesioniști
IV SCHENGEN: UNTRR a semnalat autorităților române și europene că Industria transporturilor rutiere din România are pierderi de 2,41 miliarde Euro cauzate de neaderarea României la Schengen și de cozile de zeci de kilometri de camioane la punctele de trecere a frontierelor interne ale UE dintre RO-BG și RO-H, conform documentului de poziție UNTRR și intervențiilor transmise Președintelui României, Guvernului României, Comisiei Europene, cât și autorităților austriece și Ambasadei României la Viena. UNTRR a salutat inițiativa importantă a industriei austriece de transport rutier care susține extinderea spațiului Schengen cu România și Bulgaria, pentru a exploata întregul potențial al pieței unice a UE și a implementa unul dintre cele mai importante obiective ale pieței unice: libera circulație.
V TRANSPORT RUTIER DE PERSOANE: UNTRR a realizat demersuri la nivel european privind stabilirea unor reguli specifice referitoare la timpii de conducere și odihnă la transporturile rutiere ocazionale de persoane, dosar legislativ european deosebit de important pentru șoferii de autocar și pasageri. Recent, industria transporturilor rutiere a salutat acordul istoric al Consiliului de Transport UE din 04.12.2023 asupra recunoașterii regulilor specifice privind timpii de conducere și odihnă ai șoferilor de autocar.
În perspectiva liberalizării pieței transporturilor rutiere de persoane din România, UNTRR a realizat o serie de webinarii dedicate transportatorilor români de persoane care au putut discuta cu asociațiile profesionale de transport rutier de persoane din țări cu piețe liberalizate de mult timp, precum Italia, Suedia și Germania.
În colaborare cu FRONTEX - Agenția Europeană pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă, UNTRR a organizat o sesiune online de conștientizare a transportatorilor români de persoane despre sistemele europene de autorizare a călătoriilor în UE pentru pasagerii din țările terțe - Sistemul de intrare/ieșire EES și Sistemul european de informații și autorizare de călătorie ETIAS.
VI UNTRR a obținut modificarea legislației pentru a permite transportatorilor să poată efectua transporturi cu cap tractor înmatriculat în România și semiremorcă înmatriculată în UE. UNTRR solicită de foarte mulți ani transpunerea în legislația națională a DIRECTIVEI 2006/1/CE privind utilizarea vehiculelor închiriate fără conducători auto pentru transportul rutier de mărfuri, însă abia în 2023 a obținut modificarea legislației. Astfel că, începând din acest an transportatorii pot efectua transporturi cu cap tractor înmatriculat în România și semiremorcă înmatriculată în UE în condițiile art. 25 din OUG 27/2011. Tot la solicitarea UNTRR, ARR lucrează să implementeze aplicația online pentru înregistrarea acestor vehicule.
VII UNTRR a solicitat și a obținut pentru transportatori micșorarea amenzilor și includerea clauzelor celor mai favorabile din Regulamentele UE pentru transportatorii din România prin Modificarea HG 69/2012 SANCȚIUNI PRIVIND TRANSPORTURILE RUTIERE, aflată pe circuit în vederea publicării în monitorul oficial
Stadiu: Actul care va înlocui HG 69/2012 se află pe circuit în vederea publicării în monitorul oficial
UNTRR a solicitat și a obținut pentru transportatori:
Micșorarea amenzilor: noua Hotărâre de Guvern prevede 4 praguri de sancționare unde crește doar pragul sancțiunilor celor mai grave abateri, însă scad amenzile pentru abateri încadrate foarte grave, grave și minore care sunt cele de fapt cele mai aplicate sancțiuni de către ISCTR:
HG 69/2012
|
valoare
|
HG Propunere
|
valoare
|
|
|
a) cele mai grave încălcări
|
10.000-15.000 lei
|
încălcări foarte grave;
|
9.000-12.000
|
b) încălcări foarte grave
|
6.000-8.0000 lei
|
încălcări grave
|
4.000-6.000
|
c) încălcări grave
|
2.000-4.000 lei
|
încălcări minore
|
Avertisment, 250-1.000 lei
|
d) încălcări minore
|
Avertisment, 250-500 lei
|
Termenul de remediere pentru neîntoarcerea camionului acasă la 8 săptămâni va fi de 6 luni și nu de 30 de zile cât este acum.
De asemenea în HG la solicitarea UNTRR:
- S-a renunțat la suspendarea licenței comunitare pentru abateri care nu sunt prevăzute în legislația UE și aceste sancțiuni vor fi corelate cu Regulamentul 694/2022 și Regulamentul 695/2022
- S-au eliminat sancțiunile pentru lipsa certificatului de pregătire profesională pentru șoferii care efectuează transport agabaritic
- S-a trecut la sancțiune minoră nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligației de a transmite Autorității Rutiere Române situația șoferilor
VIII TRANSPORTURI AGABARITICE: platforma eAST - emitere Autorizații Speciale de Transport, un proiect solicitat și susținut de UNTRR este în stare de producție și urmează ca în scurt timp transportatorii să solicite eliberarea autorizațiilor AST în format electronic. UNTRR a semnalat autorităților neconcordanțe la cântărirea/măsurarea autovehiculelor la punctele de trecere a frontierei, după intrarea în vigoare a legii prin care s-au eliminat toleranțele la depășirea greutăților și dimensiunilor maxime admise, iar Biroul Român de Metrologie Legală a constatat erori de măsurare la o serie de cântare urmare intervențiilor UNTRR, pe care le vom continua pentru scoaterea cântarelor din punctele de frontieră.
Pe plan european, UNTRR susține Propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 96/53/CE – prin care UE vrea să modifice greutățile și dimensiunile maxime admise ale vehiculelor comerciale. UNTRR face demersuri în acest sens și pe plan național dar și internațional prin IRU și prin BUSINESS EUROPE unde este membră prin Confederația Patronală Concordia.
IX CARTELUL CAMIOANELOR ȘI TAXELE DE DRUM DIN GERMANIA: UNTRR este singura asociație din România care a venit în sprijinul firmelor de transport rutier de marfă prin implicarea în acțiunile juridice reprezentate de Casa de avocatură Hausfeld din Germania referitoare la cartelul camioanelor și la rambursarea unei părți din taxele de drum din Germania pentru camioane și rambursările au început deja să se plătească.
X STUDIUL UNTRR PRIVIND PIAȚA TRANSPORTURILOR RUTIERE DIN ROMÂNIA – EDIȚIA 2023: Studiul “Piața Transporturilor Rutiere din România” prezintă o radiografie actuală a transporturilor rutiere de marfă și persoane, precum și perspectivele industriei în următorii ani.
Într-o lume globalizată și confruntată cu provocări complexe, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR consideră că această analiză este un demers important și necesar, pentru a oferi informații relevante mediului de afaceri și autorităților române și europene cu privire la situația pieței transporturilor rutiere din România.
Studiul realizat de UNTRR anul acesta “Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030” va fi publica în curând aici: https://piata-transporturilor.ro/
Totodată, reamintim succesul ediției anterioare a studiului “Piața Transporturilor Rutiere din România, 2008 – 2015” realizat de UNTRR în 2013 pe care îl puteți descărca aici: piata-transporturilor.ro/wp-content/uploads/2023/12/PT_RO_lowrez.pdf
XI PROIECTE UNTRR 2023 – 2024
- DECARBONZAREA TRANSPORTURILOR RUTIERE
UNTRR a realizat un document de poziție privind subvenționarea achiziției de camioane verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero) și a infrastructurii aferente. Acest document a fost elaborat cu consultarea producătorilor noilor vehicule comerciale verzi cu livrări în România (Scania, Mercedes-Benz Trucks, Volvo Trucks Romania), operatorilor de transport rutier (Blue River București 78 SRL) și a furnizorilor de combustibili alternativi (Renovatio), în vederea identificării nevoilor industriei și măsurilor necesare pentru modernizarea parcului firmelor de transport rutier cu vehicule verzi pe combustibili alternativi cu emisii reduse și zero. Documentul de poziție a fost prezentat și discutat cu domnul Tánczos Barna - Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor în vederea implementării unei scheme de sprijin guvernamental care să includă atât achiziția camioanelor verzi și a stațiilor de încărcare, cât și partea de operare.
- SIGURANȚA RUTIERĂ
În 2023, UNTRR s-a alăturat inițiativei UNSAR și a devenit membru fondator al Coaliției pentru Siguranță Rutieră. Coaliția pentru Siguranță Rutieră este un demers extins la nivel național – un proiect de țară, cu potențialul de a coaliza în jurul său cât mai mulți parteneri, alături de care să putem dezvolta politici publice pentru viitor. Prin activitatea sa, Coaliția va contribui în mod direct la reducerea semnificativă a numărului de accidente pe șoselele din România. Ca urmare a demersurilor întreprinse de Coaliție, ne dorim ca, în 2030, România să nu mai domine clasamentul european cu privire la numărul de accidente rutiere.
- FORMARE PROFESIONALĂ INIȚIALĂ A CONDUCĂTORILOR AUTO
Stadiu: UNTRR a transmis adrese către MTI pentru modificarea legislației
UNTRR solicită transpunerea în legislația națională a formării inițiale obligatorii de 280 de ore în cadrul centrelor de formare autorizate de ARR conform DIRECTIVEI nr. 2561 din 14 decembrie 2022 privind calificarea inițială și formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de persoane (codificare).
Directiva 2561/2022 specifică:
Art. 5: Calificare inițială
Conducătorii unui vehicul destinat transportului de mărfuri pot conduce:
a)de la vârsta de 18 ani:
(i)un vehicul care se încadrează în categoriile de permis de conducere C și C + E, cu condiția ca aceștia să dețină un CCP, astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (1);
Art. 6, alin. (1)Un CCP poate fi acordat pentru atestarea unei calificări inițiale în următoarele circumstanțe:
a)CCP acordat pe baza participării la curs și a unui test
b)CCP acordat pe baza testelor
280 de ore din care cel puțin 20 ore să fie de conducere individuală.
(ii)un vehicul care se încadrează în categoriile de permis de conducere C1 și C1 + E, cu condiția ca aceștia să dețină un CCP, astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (2);
b)de la vârsta de 21 de ani, un vehicul care se încadrează în categoriile de permis de conducere C și C + E, cu condiția ca aceștia să dețină un CCP, astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (2).
Respectiv art. 6, alin. 2 prevede:
(2)Un CCP poate fi acordat pentru atestarea unei calificări inițiale accelerate.
140 de ore din care cel puțin 10 ore să fie de conducere individuală.
În conformitate cu articolul 3 alineatul (2), statele membre solicită conducătorilor auto cursanți să urmeze cursurile într-un centru de formare autorizat.
În prezent în România formare profesională inițială constă doar în baza unei testări, fără obligativitatea efectuării unor cursuri.
- ANGAJAREA ȘOFERILOR DIN ȚĂRI NON UE
Stadiu: În decembrie 2022, UNTRR a transmis o propunere de modificare a Ordinului 1214/2015 și o Notă de Fundamentare, MTI însă nu dorește modificarea legislației
UNTRR solicită modificarea Anexei 2 a Ordinului 1214/ 2015 pentru aprobarea normelor privind pregătirea și atestarea profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere
Având în vedere că România nu permite formarea inițială a șoferilor din țări nonUE, pentru a se putea obține avizul de muncă a unui șofer dintr-un stat nonUE care deține permis cat. C, CE eliberat până la data de 9 septembrie 2009, MTI trebuie să modifice Norma din 11 noiembrie 2015 privind pregătirea și atestarea profesională a anumitor categorii de conducători auto în sensul eliminării obligativității pentru șoferii din țări nonUE să dețină CPI.
Norma prevede că:
(6)Pot obține în România CPI doar conducătorii auto care îndeplinesc una dintre următoarele condiții:
a)sunt resortisanți ai unui stat membru al Uniunii Europene și își au reședința obișnuită în România, așa cum este aceasta definită la art. 12 din Directiva 2006/126/CE, cu modificările și completările ulterioare;
b)sunt resortisanți ai unor state nemembre ale Uniunii Europene și sunt angajați de o întreprindere stabilită în România sau au dobândit dreptul de a munci în România.
(7)Pot obține în România CPC doar conducătorii auto care îndeplinesc una dintre următoarele condiții:
a)își au reședința obișnuită în România, așa cum este aceasta definită la art. 12 din Directiva 2006/126/CE, cu modificările și completările ulterioare;
b)sunt angajați de o întreprindere stabilită în România.
(5)Pentru a continua exercitarea profesiei, conducătorii auto care sunt titulari ai unui CPI trebuie să urmeze cursurile de pregătire profesională periodică în ultimul an de valabilitate al certificatului și să promoveze examenul prevăzut la art. 5. În acest caz, valabilitatea noului certificat începe din ziua următoare zilei în care certificatul anterior expiră.
UNTRR A SOLICITAT MINISTERUUI AFACERILOR INTERNE SIMPLIFICAREA ȘI EFICIENTIZAREA PROCESULUI DE ADMITERE A LUCRĂTORILOR EXTRA COMUNITARI PE PIAȚA FORȚEI DE MUNCĂ DIN ROMÂNIA
UNTRR a solicitat:
- Scurtarea timpului pentru obținerea avizului de angajare
- Este necesar să se completeze legislația în ceea ce privește permisele de ședere, așa încât data depunerii solicitărilor online să fie considerată data depunerii dosarelor, iar nu data depunerii fizice
- scurtarea duratei de eliberare a permiselor de ședere
Modul actual de includere în contingent consumă artificial din numărul real:
- Este necesar ca schimbarea angajatorului să nu fie cuantificată în contingentul pe anul în cauză. Conform estimărilor noastre, pe 2022 circa 10% din contingent a fost de fapt reprezentată de schimbări de la un angajator la altul, și pe viitor aceste cazuri se vor multiplica.
- Nu ar trebui incluși nici cei ale căror vize sunt respinse. Rațiunea stabilirii unui contingent anual este acoperirea necesității de forță de muncă, ceea ce în mod clar nu se realizează în situația respingerii.
- În plus, schimbarea codului COR la același angajator pe motiv de avansare profesională ar trebui să se poată realiza printr-o procedură de urgență sau simplificată, printr-o simplă declarație eventual, în loc de reluarea completă a etapelor procesului, care consumă timp valoros atât pentru angajat, cât și pentru angajator.
- MODIFICAREA CODULUI RUTIER
Stadiu: UNTRR a transmis adrese către MAI pentru modificarea legislației
UNTRR, solicită sprijinul MAI pentru modificarea OUG 195/2002, articolul 66, alin. (1) prin eliminarea din textul de lege a sintagmei ”Transport agabaritic”, care discriminează șoferii profesioniști și firmele de transport românești.
Conform acestor 2 cuvinte incluse în art. 66 - ”Transport agabaritic”-, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a cuprins în Ordinul 1214/2014 (fost Ordin 597/2003), NORMELE privind pregătirea și atestarea profesională a conducătorilor auto care efectuează transport rutier cu vehicule având mase și/sau dimensiuni de gabarit depășite. Astfel, șoferii români care vor să transporte marfă agabaritică trebuie să urmeze un curs de formare profesională de 12 ore și să obțină certificatul pentru transport agabaritic, iar firmele de transport rutier sunt obligate să lucreze doar cu șoferi care dețin certificatul pentru transport agabaritic.
XII EVENIMENTE CU AUTORITĂȚI NAȚIONALE ȘI EUROPENE DEDICATE TRANSPORTATORILOR RUTIERI DE MARFĂ ȘI PERSOANE, ORGANIZATE DE UNTRR ÎN 2023
UNTRR a organizat numeroase întâlniri – Conferințe, seminarii și webinarii dedicate transportatorilor rutieri de marfă și persoane cu scopul de a lămuri și clarifica proiectele legislative și aplicarea legislației în vigoare:
- Conferința UNTRR privind aplicarea Pachetului Mobilitate 1 și a noilor prevederi ale legislației muncii și fiscale
- Seminarul Oportunități și constrângeri generate de noile reglementări de sustenabilitate pentru sectorul de transport pentru a fi la curent cu cele mai noi reglementări de sustenabilitate care afectează industria transporturilor rutiere și pentru a sprijini eforturile firmelor de transport rutier privind încorporarea noilor cerințe în planurile de afaceri.
- Conferință privind problematica controalelor și amenzilor aplicabile conform Pachetului Mobilitate 1 și prevederilor specifice ale legislației naționale din Franța și România, alături de avocatul partener UNTRR din Franța și reprezentanți ai autorităților române - ITM, ANAF și ISCTR
- UNTRR, alături de Asociația Federală a Operatorilor de Transport Persoane din Germania (BDO), a organizat un webinar privind experiența operatorilor de autobuze și autocare din Germania după liberalizarea transporturilor rutiere de persoane.
- UNTRR alături de ESPORG - Organizația Europeană pentru Parcări Securizate a realizat o serie de webinarii și întâlniri cu transportatorii rutieri privind Oportunitățile de finanțare parcări camioane pentru transportatorii români - apelul CEF pentru Transporturi
- UNTRR alături de FRONTEX - Agenția Europeană pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă, a organizat o sesiune online de conștientizare a transportatorilor români de persoane despre sistemele europene de autorizare a călătoriilor în UE pentru pasagerii din țările terțe - Sistemul de intrare/ieșire EES și Sistemul european de informații și autorizare de călătorie ETIAS.
- UNTRR, alături de ELA - Autoritatea Europeană a Muncii a organizat o Conferința privind aplicarea și controlul Pachetului Mobilitate 1, la care au participat reprezentanți ai Comisiei Europene și ai autorităților de control din Belgia și Danemarca, precum și IRU- organizația globală a transporturilor rutiere, alături de transportatori rutieri din toată țara. Conferința Autorității Europene a Muncii de anul acesta este al doilea eveniment organizat de ELA în România cu sprijinul UNTRR.
XII Momente importante în 2023 pentru transporturile rutiere
Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere, IRU a sărbătorit în anul 2023 două aniversări importante:
- 75 de ani de la înființare, în 1948 IRU a luat naștere la Geneva pentru a ajuta Europa distrusă de război să reconstruiască legăturile de transport. Cu această ocazie a fost adoptată Carta IRU 75. În ultimii ani, omenirea s-a confruntat cu o pandemie globală, război în Europa și în alte părți și dezastre naturale tragice. În fiecare caz și în fiecare țară, industria transporturilor rutiere s-a implicat pentru a ajuta victimele și pe cei afectați.
UNTRR a semnat Carta IRU 75 – un angajament al industriei care evidențiază rolul important al transportului rutier, dedicat să servească oamenii, comunitățile și economiile
UNTRR a participat la Adunarea Generală IRU și a adoptat rezoluții privind provocările cheie ale industriei transporturilor rutiere – criza șoferilor profesioniști și imigrația, vehiculele autonome. Secretarul General al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) Radu Dinescu este în prezent Președintele IRU reales în 2021 pentru al doilea mandat.
- 50 de ani de reprezentare la UE, în 1973 IRU a deschis la Bruxelles o reprezentanță permanentă la atunci Comunitatea Economică Europeană (CEE). IRU a fost una dintre primele asociații industriale care a înființat un birou de legătură permanent la Bruxelles. Organizația este acum vocea a peste 1 milion de operatori de transport rutier din UE.
UNTRR a participat la eveniment special prin care IRU a sărbătorit 50 de ani de reprezentare la UE alături de autoritățile UE, miniștri, reprezentanți guvernamentali și lideri din industrie care au dezbătut trecutul, prezentul și viitorul transportului rutier.
- Distincția Grand Prix d’Honneur 2023, IRU a acordat acest premiu tuturor conducătorilor auto profesioniști de camioane, autocare, autobuze și taxiuri din lume, ca recunoștință pentru curajul și dăruirea lor de a își onora profesia în timpul pandemiei, în conflicte și în operațiuni de salvare în cazul dezastrelor naturale, în ciuda riscurilor la care sunt, uneori, expuși.
- ”Manager de Top în Transporturile Rutiere” IRU 2023. Anul acesta, 34 de manageri de transport rutier din întreaga lume au obținut această prestigioasă distincție IRU, ca recunoaștere internațională a acelor persoane care au acționat cu succes la nivel de conducere al unei companii de transport rutier național sau internațional de mărfuri sau de persoane, inclusiv taxi, care și-au onorat profesia prin experiența lor remarcabilă și realizări manageriale deosebite.
3 Manageri de transport români de la următoarele firme de transport înregistrate la UNTRR au obținut această distincție:
ALDESTAR TOP TRANSPORT: dl. Alin Gabriel Pătru
VEL CARGO: dl. Dănuț Roșian
COROAMA-TIETJEN: dna. Elena Coroamă
- Diploma de Onoare IRU 2023. În acest an, 1248 conducători auto profesioniști de camioane, autobuze, autocare și taxi din 25 de țări din întreaga lume care au primit acest premiu pentru a onora excelența în exercitarea profesiei și realizările lor deosebite în domeniul siguranței rutiere.
11 conducători auto profesioniști români, angajați ai următoarelor firme de transport înregistrate la UNTRR, au primit Diploma de Onoare IRU 2023:
Firma BLUE RIVER: Eduard Stoica, Florin Neagu, Petrică Mihalcea și Viorel Oancea
Firma H. ESSERS: Edison Marian Ion și Ioan Ionoi
Firma PHARMA EXPRES: Gheorghe Simion
Firma RAD-TRANS: Emil Hebler, Ioan Oproiu, Titi – Valentin Pașcău și Relu Andrișcă
În recunoașterea realizărilor importante obținute de UNTRR pentru a menține competitivitatea industriei transporturilor rutiere din Romania, UNTRR a primit Diploma de excelență și premiul pentru asociații la unica Gala Destinata Concurentei - Gala Pria Competition din 11 decembrie 2023.