Conform Studiului UNTRR – Piața Transporturilor Rutiere 2018-2030, în ultimii 5 ani rețeaua națională de drumuri a crescut cu cca 237 km, însă 21.051 km (34%) au durata de viață depășită. În anul 2022 rețeaua de autostrăzi a crescut cu 18 km, iar rețeaua de drumuri europene a rămas la fel ca în 2021.
Deși în 2023 România a depășit borna de 1.000 km de autostrăzi, iar în prezent avem 1 115 km de autostrăzi în operare (CNAIR, 2024), potrivit statisticilor oficiale UE, România este pe penultimul loc în UE în funcție de densitatea rețelei de autostrăzi.
Densitatea rețelei rutiere din România reprezintă o treime din media UE, cu diferențe considerabil mai accentuate în privința autostrăzilor.
Anul acesta s-ar putea finaliza peste 144 km de autostrada și drumuri expres, iar în 2025 aproximativ 309 km. În 2025 ar trebui să fie dată în folosință întreaga centură a Bucureștiului – A0.
Cu toate acestea, pentru a ajunge la nivelul mediu al UE, România ar trebui să aibă ~4.220 km de autostradă, cu 3.290 km mai mult decât în prezent.
...perspective
Masterplanul general de transport până în anul 2030/+5 include construirea a:
4 Autostrăzi noi: 1.300 km (investiții de 13,8 mld €)
4 Drumuri expres: 1.825 km (investiții de 10,0 mld €)
4 Drumuri trans-regio: 2.874 km (investiții de 1,7 mld €)
4 Drumuri euro-trans: 343 km (investiții de 0,2 mld €)
4 14 variante de ocolire: 176 km (investiții de 0,46 mld €)
Pentru mai multe informații, consultați cel mai recent Studiu UNTRR - Piața Transporturilor Rutiere din România 2018-2030 disponibil gratuit aici: www.piata-transporturilor.ro