Monitorizarea GPS a transporturilor cu cod UIT: Probleme și incertitudini înainte de aplicarea amenzilor
Implementarea monitorizării prin GPS a vehiculelor care transportă marfă însoțită de cod UIT, programată inițial pentru 1 iulie 2024, a fost amânată inițial din cauza nepregătirii autorităților care nu aveau softurile gata. La solicitarea UNTRR, aplicarea sancțiunilor pentru neutilizarea sistemelor GPS a fost suspendată de la 1 iulie 2024 până la 31 martie 2025.
Deși transportatorii s-au conformat, investind în echipamente și abonamente GPS, o parte dintre dezvoltatorii și administratorii acestor sisteme nu au reușit să asigure interconectarea eficientă cu ANAF. Astfel că, transportatorii sunt nevoiți să lucreze manual pornirea și oprirea aplicației GPS și în unele cazuri, transportatorii cu volume mari de marfă au angajat personal doar pentru aceste operațiuni. În plus, nu există o claritate privind funcționarea aplicației dezvoltate de ANAF-CNIF.
Probleme nerezolvate și întrebări fără răspuns
Transportatorii încă nu știu cum trebuie gestionată raportarea codurilor UIT în sistemul GPS, mai ales în cazul transporturilor cu multiple partide de marfă. De exemplu, pe 19 martie 2025, o firmă care transporta 4 partide de marfă, fiecare cu propriul cod UIT, a fost nevoită să testeze fiecare cod până când aplicația GPS a acceptat unul dintre ele.
Situația ridică probleme serioase pentru transportatorii care operează grupaje mari, unde sunt implicate zeci sau chiar sute de coduri UIT. Fiecare încercare nereușită înseamnă timp pierdut, costuri suplimentare și perturbări în programul de lucru al șoferilor.
În plus, rămân multe aspecte nerezolvate:
- Ce se întâmplă dacă GPS-ul pierde semnalul?
- Cum funcționează aplicația mobilă dacă șoferul lasă camionul în parcare și pleacă cu telefonul?
- Ce se întâmplă dacă șoferul ajunge la descărcare seara, dar programarea la descărcare este pentru a doua zi și el pleacă acasă peste noapte?
Posibilă nouă amânare?
De la 1 aprilie 2025, transportatorii riscă sancțiuni semnificative dacă sistemele GPS nu sunt funcționale.
Conform OUG 41/2022, operatorii de transport sunt sancționați cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice dacă nu respectă prevederile art. 82 , respectiv:
”(1)Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.
(2)Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit menționate la art. 4 alin. (1) lit. b1).”
De asemenea, conducătorul vehiculului este sancționat cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei dacă nu respectă articolul 83 care prevede că, șoferul trebuie să pornească dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național, respectiv să oprească dispozitivul de poziționare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național.
În această perioadă, UNTRR a menținut un dialog constant cu transportatorii, dezvoltatorii de aplicații GPS și ANAF, semnalând toate problemele raportate din teren. Dacă acestea nu sunt rezolvate, este imperativ ca ANAF să extindă perioada de amânare a sancțiunilor.
Vă rugăm să ne semnalați orice problemă legată de conectarea aplicației GPS cu sistemele ANAF pentru a putea interveni în timp util!
[email protected]