Hotararea 1317/2023 privind stabilirea încălcărilor cu caracter contravenţional ale prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri (reformare), ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 (reformare), ale Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere şi ale normelor de aplicare a acesteia, precum şi a sancţiunilor contravenţionale şi a altor măsuri aferente aplicabile în cazul constatării încălcărilor
Intră în vigoare:
6 ianuarie 2024
Abrogă la 6 ianuarie 2024 -HOTĂRÂRE nr. 69 din 1 februarie 2012
UNTRR a solicitat și a obținut pentru transportatori:
Micșorarea amenzilor: noua Hotărâre de Guvern prevede 4 praguri de sancționare unde crește doar pragul sancțiunilor celor mai grave abateri, însă scad amenzile pentru abateri încadrate foarte grave, grave și minore care sunt cele de fapt cele mai aplicate sancțiuni de către ISCTR:
HG 69/2012
|
valoare
|
HG Propunere
|
valoare
|
|
|
a) cele mai grave încălcări;
|
10.000-15.000 lei
|
încălcări foarte grave;
|
9.000-12.000
|
b) încălcări foarte grave;
|
6.000-8.0000 lei
|
încălcări grave
|
4.000-6.000
|
c) încălcări grave;
|
2.000-4.000 lei
|
încălcări minore
|
Avertisment, 250-1.000 lei
|
d) încălcări minore"
|
Avertisment, 250-500 lei
|
Termenul de remediere pentru neîntoarcerea camionului acasă la 8 săptămâni va fi de 6 luni și nu de 30 de zile cât este acum.
De asemenea în HG la solicitarea UNTRR:
- S-a renunțat la suspendarea licenței comunitare pentru abateri care nu sunt prevăzute în legislația UE și aceste sancțiuni vor fi corelate cu Regulamentul 694/2022 și Regulamentul 695/2022
- S-au eliminat sancțiuniile pentru lipsa certificatului de pregătire profesională pentru șoferii care efectuează transport agabaritic
- S-a trecut la sancțiune minoră nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligaţiei de a transmite Autorității Rutiere Române situația șoferilor
Art. 3
Următoarele fapte reprezintă cele mai grave încălcări ale prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009, ale Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor de aplicare a acesteia, şi constituie contravenţii, dacă acestea nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni:
1.efectuarea transportului rutier sau a activităţilor conexe transportului rutier fără a deţine licenţă comunitară valabilă, certificat de transport în cont propriu valabil, autorizaţie pentru transportul rutier naţional contra cost valabilă, licenţă pentru activităţi conexe transportului rutier valabilă sau documentul de transport valabil, specific tipului de transport efectuat, astfel cum este stabilit prin reglementările specifice în vigoare, după caz;
2.sustragerea de la controlul în trafic sau obstrucţionarea controlului în trafic prin:
a)refuzul de a supune autovehiculul/ansamblul de vehicule rutiere verificărilor necesare conform reglementărilor în vigoare, inclusiv verificării prin cântărire şi/sau măsurare a dimensiunilor sau refuzul de a însoţi vehiculul personalului cu atribuţii de control în vederea cântăririi şi/sau măsurării dimensiunilor;
b)refuzul de a însoţi vehiculul personalului cu atribuţii de inspecţie şi control într-un loc de parcare corespunzător realizării verificărilor necesare, într-o staţie de inspecţie tehnică periodică autorizată sau într-o reprezentanţă R.A.R. pentru efectuarea unui control tehnic detaliat;
c)refuzul de a prezenta personalului cu atribuţii de control, la solicitarea acestuia, documentele care trebuie deţinute la bordul vehiculelor rutiere conform reglementărilor în vigoare;
d)neoprirea în trafic a autovehiculului la semnalul regulamentar al inspectorilor;
e)refuzul de a permite personalului cu atribuţii de control efectuarea controlului atât în cabina vehiculului, în compartimentul destinat transportului pasagerilor, în spaţiul destinat transportului mărfurilor, precum şi în oricare altă parte a vehiculului, în vederea îndeplinirii corespunzătoare a atribuţiilor de control;
3.sustragerea de la controlul la sediul operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu/întreprinderii autorizate/operatorului economic care desfăşoară activităţi conexe transportului rutier/centrului de pregătire şi perfecţionare a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere/şcolii de conducători auto/furnizorului sau beneficiarului de bunuri divizibile, după caz, sau obstrucţionarea controlului la sediul acestora prin refuzul de a prezenta personalului cu atribuţii de control, la solicitarea acestuia, documentele care trebuie deţinute la sediu conform reglementărilor în vigoare;
4.lipsa de la bordul vehiculului rutier a autorizaţiei de transport internaţional corespunzătoare tipului de transport efectuat, prevăzută de legislaţia în vigoare/de acordurile rutiere bilaterale/multilaterale sau de convenţiile internaţionale din domeniul transporturilor rutiere la care România este parte ori efectuarea transportului rutier având autorizaţia de transport internaţional necompletată/completată necorespunzător sau neştampilată de către autoritatea competentă, în cazul efectuării transportului rutier internaţional contra cost de mărfuri ori de persoane de către un operator de transport rutier străin având România ca ţară de tranzit, de destinaţie sau terţă ţară, după caz;
5.efectuarea transportului rutier cu un vehicul rutier pentru care s-a dispus măsura imobilizării conform prevederilor legale în vigoare;
6.utilizarea la efectuarea transportului rutier a unui autovehicul care nu are limitator de viteze montat conform reglementărilor în vigoare;
7.utilizarea unui echipament fraudulos capabil să falsifice datele dispozitivului limitator de viteză sau utilizarea unui limitator de viteză fraudulos;
8.utilizarea la efectuarea transportului rutier a vehiculelor rutiere care prezintă defecţiuni tehnice periculoase, astfel cum sunt stabilite prin reglementările specifice în vigoare;
9.utilizarea la efectuarea transportului rutier a vehiculelor rutiere fără inspecţie tehnică periodică valabilă, efectuată în conformitate cu reglementările în vigoare;
Pentru Hotararea 1317/2023: aici