În 23 ianuarie 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de organism delegat pentru fondurilor alocate României din Fondul pentru modernizare (FM) pentru eficiența energetică în sectorul transporturilor, anunță astăzi, 06 decembrie 2024, demararea procesului de consultare publică pentru Schema de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor destinate achiziției de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier și modernizării vehiculelor pentru transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare pentru a se califica drept vehicule nepoluante sau vehicule cu emisii zero.
Reamintim că UNTRR, a solicitat încă din 2023 subvenții pentru camioanele electrice, precum și pentru camioanele alimentate cu CNG/bioCNG și LNG/bioLNG, aici pentru documentul actualizat din 2024.
Submăsura 1: achiziția vehiculelor grele de marfă, respectiv o dubită sau un camion, cu o greutate brută proiectată fără încărcătură mai mare de 3,5 tone, alimentate de o baterie electrică care poate fi încărcată și reîncărcată numai prin conectarea la o sursă externă de energie electrică pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;
Submăsura 2: modernizarea vehiculelor pentru transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare pentru a se califica drept vehicule nepoluante sau vehicule cu emisii zero.
Submăsura 3 - modernizarea vehiculelor pentru transportul maritim și pe căi navigabile interioare de pasageri și mărfuri pentru a se califica drept vehicule nepoluante.
Schema se adresează operatorilor de transport rutier, feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare din România.
Schema de ajutor de stat vizează investițiile pentru achiziția vehiculelor cu emisii zero destinate transportului rutier și modernizarea vehiculelor utilizate în transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare pentru reducerea emisiilor poluante. Aceasta este finanțată prin Fondul pentru Modernizare și urmărește tranziția către mobilitatea verde, în conformitate cu obiectivele Pactului Verde European și țintele stabilite prin pachetul „Fit for 55”.
Administrator și furnizor al ajutorului de stat: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii
Bugetul alocat schemei (sumele sunt nerambursabile): 300.000.000 euro
- submăsura 1, transport rutier - 80.000.000 euro / Bugetul mediu anual nu va depăși 32.000.000 euro
- submăsura 2, transport feroviar -70.000.000 euro / Bugetul mediu anual nu va depăși 28.000.000 euro
- submăsura 3, transport maritim și pe căi navigabile interioare- 150.000.000 euro/ Bugetul mediu anual nu va depăși 60.000.000 euro
Bugetul mediu anual al schemei nu va depăși 120.000.000 euro.
Potențialii beneficiari pot depune proiecte individual, în limita sumei 15 milioane euro.
Submăsura 1: achiziția vehiculelor grele de marfă, respectiv o dubită sau un camion, cu o greutate brută proiectată fără încărcătură mai mare de 3,5 tone, alimentate de o baterie electrică care poate fi încărcată și reîncărcată numai prin conectarea la o sursă externă de energie electrică pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero;
Schema de ajutor de stat prevede obligatia transportatorului- beneficiar ca la recepția vehiculului/ vehiculelor cu emisii zero pentru transportul rutier, să facă dovada casării vehiculului/vehiculelor pentru care s-a solicitat înlocuirea.
COD CAEN ELIGIBIL: 4941 - Transporturi rutiere de mărfuri
Derularea și implementarea schemei: după publicarea în Monitorul Oficial a ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii pentru aprobarea schemei și se aplică până la data de 31.12.2028.
Perioada de implementare a proiectului: de la data depunerii cererii de finanțare și data preconizată de finalizare, dar nu mai târziu de 30.06.2029.
Vehicule eligibile: achiziția vehiculelor grele de marfă, respectiv cu o greutate brută proiectată fără încărcătură mai mare de 3,5 tone, alimentate de o baterie electrică care poate fi încărcată și reîncărcată numai prin conectarea la o sursă externă de energie electrică pentru a se califica drept vehicule cu emisii zero.
ANEXA I
Formula de calcul pentru acordarea punctajului potențialilor beneficiari în vederea clasificării cererilor de finanțare aferente schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor destinate achiziției de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier și modernizării vehiculelor pentru transportul feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare pentru a se califica drept vehicule nepoluante sau vehicule cu emisii zero
Submăsura 1 achiziția de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier
Criteriul 1
Ajutorul de stat cel mai mic solicitat pe gCO2 evitat, calculat în funcție de performanța de transport (tone-km).
Se urmărește ca subvenția publică oferită per gCO2 evitat să fie cea mai joasă și să se evite supracompensarea.
Acordarea punctajului se va face la calculul diferenței, conform anexă II:
Ajutorul de stat cel mai mic solicitat (Euro/gCO2) - 85 pct
Ajutorul de stat cel mai mare solicitat (Euro/ gCO2) - 0 pct
Punctajul intermediar se calculează conform ecuației: y=85A−B∗x−85B A−B
unde A este ajutorul de stat cel mai mic solicitat pe gCO2 evitat
B este Ajutorul de stat cel mai mare solicitat pe gCO2 evitat
x este ajutorul solicitat de potențialul beneficiar care este între A și B
85 reprezintă cel mai mare punctaj care poate fi obținut
Criteriul 2
Kilometri parcurși pe teritoriul României în anul precedent depunerii cererii de finanțare
15 puncte daca din totalul de km parcurși peste 70% sunt pe teritoriul României
10 puncte daca din totalul de km parcurși între 50% si 70% sunt pe teritoriul României
5 puncte daca din totalul de km parcurși între 40% și 50% din km parcurși sunt pe teritoriul României
0 puncte daca mai puțin de 40% din totalul km parcurși sunt pe teritoriul României
Cererile de finanțare considerate conforme vor fi ordonate în funcție de punctajele obținute și vor fi înscrise pe lista pentru finanțare începând de la cele cu punctajul cel mai mare, până la acoperirea bugetului alocat pentru sesiune competitivă.
Beneficiarul are obligația de a monitoriza și raporta kilometrii parcurși pe teritoriul României pe toată perioada de monitorizare a proiectului. În cazul nerespectării angajamentului de către beneficiar referitor la procentul kilometrilor parcurși pe teritoriul României, MTI în calitate de administrator și furnizor al ajutorului de stat, va proceda la recuperarea ajutorului, inclusiv cu dobânzi.
Scopul principal este sprijinirea operatorilor de transport pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră (GES), prin achiziția vehiculelor nepoluante și modernizarea flotelor existente. Schema contribuie la atingerea obiectivului de 80.000 de vehicule grele electrice în UE până în 2030 și o reducere de 90% a emisiilor din transporturi până în 2050, comparativ cu 1990.
Schema de ajutor de stat publicată spre consultare publică se regăsește aici.
Pentru informații suplimentare, ne puteți contacta: [email protected]