Termenul limită prevăzut de Pachetul de Mobilitate referitor la echiparea vehiculelor cu noile modele de tahografe inteligente Smart Tacho 2 de la 1 ianuarie 2025 a rămas neschimbat, deși numeroși actori din industrie au cerut amânarea acestuia. Implicarea cea mai activă din țara noastră a avut-o UNTRR, atât prin numeroase adrese către organismele interne, dar și internaționale pentru amânarea datei obligatorii de implementare, dar și prin conferințe prin care membrii asociației au primit toate informațiile practice de care au nevoie. De reținut că membrii asociației beneficiază permanent și în timp util toate informațiile necesare desfășurării activității. Cei interesați pot găsi o serie amplă de articole referitoare la echiparea cu noul tahograf pe site-ul www.untrr.ro, iar cei care doresc să se aboneze au la dispoziție link-ul https://www.untrr.ro/ro/checkout/cart/.
Atât UNTRR, cât și IRU, prin președintele Radu Dinescu, au solicitat insistent prin toate mijloacele posibile, amânarea termenului de retroechipare cu noul tahograf, având în vedere că numeroși transportatori europeni nu sunt încă pregătiți. Un exemplu este țara noastră, unde piața oferă posibilități limitate în acest sens, iar prețurile sunt mai mari decât în alte state.
Detalii în acest sens puteti gasi aici: https://www.untrr.ro/ro/func-ionarea-pie-ei-ue-de-transport-poate-fi-serios-afectata.html
Cu toate acestea, statele comunitare au pregătit amenzi considerabile pentru cei care de anul viitor vor circula fără a fi echipați cu noul dispozitiv. Acestea au fost făcute publice de Asociația Transportatorilor Rutieri Pomeranian din Gdynia (Polonia):
– Germania: între 750 și 30.000 de euro, cu posibilitatea suspendării beneficiilor de transport.
– Austria: între 200 și 1.500 de euro.
– Franța: între 2.500 și 4.500 de euro.
– Spania: până la 900 de euro pentru șoferi și între 1.659 și 16.596 de euro pentru companii.
– Polonia: 2.340 de euro pentru compania de transport, 465 EUR pentru managerul de transport.
– Belgia: între 400 și 5.000 de euro.
– Bulgaria: până la 3.417 de euro.
– Croația: între 390 și 920 de euro pentru șoferi și între 1.980 și 3.310 de euro pentru companii.
– Danemarca: 805 de euro pentru șofer și 1.610 de euro pentru companie.
– Estonia: până la 800 de euro pentru șoferi și 3.200 de euro pentru proprietarii vehiculelor.
– Grecia: 3.000 de euro.
– Ţările de Jos: 4.400 de euro.
– Italia: între 866 și 3.464 de euro.
– Suedia: până la 1.800 de euro
– Cehia: între 4.000 și 18.500 de euro
– Lituania: între 560 și 1.140 de euro pentru șofer şi între 1.400 și 2.800 de euro pentru transportator.
– Portugalia: de la 1.200 la 6.000 de euro.
Vehiculele înmatriculate înainte de 21 august 2023, care efectuează transport internațional în UE, trebuie să fie echipate cu Smart Tacho 2 până la sfârșitul anului. Cele dotate deja cu tahografe de prima generație vor trebui să se echipeze până la 18 august 2025, iar de la 1 iulie 2026, măsura va fi obligatorie și pentru vehiculele uşoare (2,5-3,5 t) care efectuează transport internațional.