Parlamentul European a susținut industria transporturilor rutiere într-un vot cheie, inițiind negocieri privind permisele de conducere și reformele ecologice.
Într-un pas semnificativ către reformarea reglementărilor privind transportul rutier, Comisia pentru Transport și Turism (TRAN) a Parlamentului European a votat pentru inițierea negocierilor trilog privind revizuirea directivei referitoare la permisul de conducere și a directivei privind greutățile și dimensiunile. Cele două directive urmăresc să abordeze provocările critice ale industriei, cum ar fi deficitul de șoferi și tranziția către un transport rutier comercial mai verde și mai eficient.
Secretarul General UNTRR Radu Dinescu a declarat: "Salutam votul TRAN pentru inițierea negocierilor trilog privind permisele de conducere și stimularea operării vehiculelor verzi. Acestea sunt dosare cheie pentru transportatorii rutieri, pe care le-am semnalat noilor eurodeputaților români în Manifestul UNTRR privind prioritățile industriei transporturilor rutiere din România la nivel european. Legislația europeană are nevoie de aceste reforme pentru a răspunde realităților industriei și a sprijini firmele de transport în atingerea obiectivelor ambițioase de decarbonizare."
În cadrul reuniunii extraordinare a Comisiei pentru Transport și Turism din Parlamentul European (EP TRAN) din 7 octombrie 2024, noii Eurodeputați au votat două dosare deosebit de importante pentru industria transporturilor rutiere privind greutățile și dimensiunile și privind permisele de conducere UE, respectiv:
- Modificarea Directivei 96/53/CE de stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul Comunității, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul național și internațional și a greutății maxime autorizate în traficul internațional - Vot în favoarea inițierii negocierilor interinstituționale.
- Permisele de conducere, modificarea Directivei (UE) 2022/2561 a Parlamentului European și a Consiliului, a Regulamentului (UE) 2018/1724 al Parlamentului European și al Consiliului și abrogarea Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Regulamentului (UE) nr. 383/2012 al Comisiei - Vot în favoarea inițierii negocierilor interinstituționale.
Membrii TRAN au votat în favoarea inițierii negocierilor interinstituționale pe baza Rapoartelor adoptate de Parlamentul European anterior, care sunt favorabile poziției industriei transporturilor rutiere.
Raportul Parlamentului European referitor la revizuirea Directivei privind permisul de conducere are ca scop modernizarea cadrului actual de eliberare a permiselor pentru conducătorii auto profesioniști și îndepărtează barierele importante din calea profesiei de șofer, ceea ce va oferi oportunități de a crește numărul de șoferi tineri în industria transporturilor rutiere și de a atrage șoferi din țări terțe pentru a reduce criza de șoferi profesioniști actuală.
Raportul Parlamentului European referitor la revizuirea Directivei privind greutățile și dimensiunile se concentrează pe furnizarea de stimulente pentru vehiculele cu emisii zero prin reguli actualizate, permițând o utilizare mai largă a Sistemului modular european, încurajând transportul intermodal și combinat și permițând armonizarea pentru a stimula operațiuni mai eficiente. Pe lângă promovarea vehiculelor cu emisii zero prin compensarea greutății bateriilor cu o greutate suplimentară, revizuirea promovează și soluții imediate de reducere a emisiilor de carbon prin sprijinirea utilizării transfrontaliere a camioanelor mai mari ca măsură de decarbonizare disponibilă.
În Manifestul UNTRR privind prioritățile industriei transporturilor rutiere din România la nivel european, UNTRR a solicitat noilor Eurodeputați români:
- Modificarea directivei privind greutățile și dimensiunile pentru a facilita utilizarea camioanelor mai mari în transportul rutier transfrontalier și a permite creșterea greutății maxime admise a camioanelor electrice la 44 tone, pentru a compensa greutatea suplimentară a bateriilor fără a afecta eficiența operațională a transportatorilor rutieri care investesc în noile tehnologii, mult mai costisitoare, pentru a contribui la decarbonizarea transporturilor rutiere
- Eliminarea decalajului de la școală la volan prin Directiva privind permisul de conducere, pentru a asigura că absolvenții tineri complet pregătiți pot deveni șoferi profesioniști de camion de la vârsta de 18 ani atât în transport național cât și international
- Crearea unui mecanism UE pentru recunoașterea și preschimbarea armonizată a permiselor de conducere din țările terțe, cât și pentru pregătirea pentru Certificatul de Competență Profesională (CPC) a șoferilor extracomunitari, prin Directiva privind permisul de conducere și acțiunile de implementare. Actualizarea legislației UE privind pregătirea profesională a șoferilor profesioniști (CPC) pentru a satisface nevoile actuale și viitoare.
Decizia TRAN de a adopta rapoartele PE favorabile industriei transporturilor rutiere creează terenul pentru viitoarele negocieri trilog între Parlamentul European, Consiliu și Comisia Europeană. Pentru Directiva privind permisul de conducere, discuțiile cu Consiliul, care și-a adoptat deja poziția, sunt de așteptat să înceapă în curând. Pentru Directiva Greutăți și Dimensiuni, în timp ce încă se așteaptă abordarea generală a Consiliului, votul Parlamentului arată un angajament clar de a avansa discuțiile.
Accentul se îndreaptă acum către atingerea unui consens între aceste instituții, cu scopul de a implementa modificări legislative care vor conduce la progrese în industria transportului rutier.
UNTRR va continua monitorizeze evoluția procesului legislativ european cu privire la aceste dosare cheie pentru industria transporturilor rutiere și să semnaleze instituțiilor UE preocupările cheie ale operatorilor de transport din România.
Pentru mai multe informații: [email protected]