Tulburările geopolitice schimbă fluxurile de mărfuri transfrontaliere, în timp ce tehnologiile disruptive le transformă. Cum putem spori eficiența și reziliența lanțurilor de aprovizionare?
IRU a prezentat astăzi- 24 septembrie 2024, instrumente comerciale și logistice testate și inovatoare pentru a atenua riscurile și a consolida reziliența, în fața unei audiențe formate din factori de decizie și lideri de afaceri la Congresul anual al Organizației Mondiale a Zonelor Libere, desfășurat la Dubai, Emiratele Arabe Unite.
Vorbind într-un panel la nivel înalt despre viitorul logisticii, Președintele IRU, Radu Dinescu, a declarat: „Sistemul TIR are un istoric solid în atenuarea riscurilor și îmbunătățirea securității și eficienței lanțurilor de aprovizionare globale. TIR a redus timpii de transport transfrontalier în regiunea Consiliului de Cooperare al Golfului (GCC) cu peste 90%. Istoricul său de succes, tehnologia de ultimă oră și instrumentele digitale îl poziționează ca unul dintre cele mai importante instrumente pentru facilitarea comerțului internațional.”
„Impactul TIR asupra operațiunilor transfrontaliere a fost consolidat prin încrederea creată între autorități și sectorul privat. Acesta reunește – inclusiv aici, în GCC, unde aproape 100% din mărfurile transportate pe uscat sunt transportate rutier – expeditorii și transportatorii, autoritățile vamale, ministerele guvernamentale, organismele internaționale și regionale și, desigur, parteneri precum Organizația Mondială a Zonelor Libere”, a adăugat el.
Zonele libere
Sistemul TIR este din ce în ce mai utilizat pentru a optimiza fluxurile de mărfuri în zonele libere. Utilizarea TIR către și din zonele libere a crescut cu 120% din 2023 până în 2024.
„Pentru jucătorii din logistică care folosesc zone libere, TIR reduce costurile, crescând în același timp fiabilitatea și consolidând încrederea între operatorii din logistică. O mai mare reziliență înseamnă riscuri mai scăzute, făcând zonele libere mai atractive pentru investitori și clienți”, a spus Radu Dinescu.
Reziliență
Radu Dinescu a subliniat, de asemenea, importanța continuării utilizării celor mai noi tehnologii, inclusiv a inteligenței artificiale, pentru a consolida valoarea TIR.
„Standardele globale recunoscute ale TIR și instrumentele sale digitale, cum ar fi sistemul de pre-declarare a mărfurilor TIR-EPD, oferă o resursă puternică pentru o mai bună conectivitate cu zonele libere și sprijină aceste zone în dezvoltarea de soluții inovatoare pentru un comerț mai rapid și mai sigur,” a spus Radu Dinescu.
„Inteligența artificială(AI) și alte progrese tehnologice ar trebui să fie un efort colaborativ. Acest lucru necesită partajarea datelor pe scară largă. Deja lucrăm la AI într-o gamă variată de domenii și soluții pentru a îmbunătăți reziliența transporturilor și comerțului”, a adăugat el.
Net-zero
O altă problemă discutată a fost sustenabilitatea tranzitului și a lanțurilor de aprovizionare.
„Cu un angajament de a atinge zero emisii nete în următoarele decenii, Pactul Verde al IRU stabilește cea mai practică cale de urmat, printr-o dublă urmărire a măsurilor de eficiență și a combustibililor alternativi. Într-un context transfrontalier, TIR este un bun exemplu de măsură de eficiență dovedită, care poate fi ușor implementată”, a spus Radu Dinescu.
Într-un studiu recent despre transportul rutier transfrontalier în regiunea GCC, s-a demonstrat că TIR reduce emisiile de CO₂ cu 86–95% pe tonă de marfă transportată.
Ce este TIR?
Sistemul TIR susținut de Organizația Națiunilor Unite, permite transportul mărfurilor dintr-o țară de origine către o țară de destinație în compartimente de încărcare sigilate, controlate de autoritățile vamale printr-un sistem multilateral, multimodal și reciproc recunoscut.
TIR simplifică procedurile la frontiere, reducând povara administrativă pentru autoritățile vamale și companiile de transport și logistică. Acesta reduce semnificativ timpii de așteptare la frontiere, economisind timp și bani.
Pentru companiile din sectorul privat, atractivitatea TIR constă în eficiența garantată, încrederea pe care o are din partea autorităților vamale la nivel mondial și beneficiile sale pentru facilitarea tranzitului.
În GCC, volumul TIR a crescut de peste zece ori în ultimii trei ani.