Turismul cu autocare este în sfârșit recunoscut de legislatorii europeni. Președinția Consiliului UE și Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu care oferă șoferilor de autocare reguli specifice privind timpii de conducere și de odihnă, dedicate profesiei lor.
Președinția Consiliului UE și negociatorii Parlamentului European au convenit asupra unor reguli specifice privind timpul de conducere și odihnă pentru șoferii de autocare, care prevăd:
- flexibilitate în împărțirea perioadei minime de repaus necesare de 45 de minute în două pauze repartizate pe parcursul perioadei de conducere de 4,5 ore
- flexibilitatea de a amâna perioada de repaus zilnic cu o oră, cu condiția ca timpul de conducere total acumulat în ziua respectivă să nu fi depășit șapte ore și ca această opțiune să fie exercitată o singură dată în timpul unei călătorii cu o durată de cel puțin șase zile sau de două ori în timpul unei călătorii de cel puțin opt zile
- flexibilitatea de a amâna perioada de repaus săptămânal cu până la 12 zile consecutive după o perioadă de repaus săptămânal anterioară obișnuită
- ultima opțiune menționată, utilizată deja în serviciile internaționale, ar putea fi aplicată în prezent și serviciilor naționale.
Secretarul General UNTRR Radu Dinescu a declarat: "Salutăm acordul la care au ajuns Consiliului UE și Parlamentul European pentru stabilirea unor reguli specifice privind timpii de conducere și odihnă în transporturile rutiere turistice de persoane. Turismul cu autocarul diferă semnificativ de alte activități de transport, atât în ceea ce privește modelele operaționale, cât și în ceea ce privește modelele de conducere și apreciem faptul că decidenții europeni au ținut cont de nevoile reale ale sectorului transportului rutier turistic de pasageri semnalate de UNTRR și transportatorii români. "
Directorul de Advocacy al IRU pentru UE, Raluca Marian a spus: "Am reușit. După ani de intervenții, am obținut una dintre cele mai importante victorii pentru firmele de turism cu autocare: UE a recunoscut în sfârșit specificitățile sectorului de transport de pasageri. Șoferii de autocare turistice vor opera acum în conformitate cu regulile destinate profesiei lor, în locul celor aplicabile colegilor șoferi de camion. Noile reguli privind timpul de conducere și odihnă pentru turismul cu autocare nu vor îmbunătăți doar condițiile de lucru ale șoferilor, ci vor îmbunătăți și siguranța rutieră. Prevederile specifice privind timpul de conducere și odihnă vor permite șoferilor de autocare turistice să răspundă mai bine la programele pasagerilor lor, reducând semnificativ stresul generat de reguli inadecvate pentru turism."
În plus, foaia de parcurs va fi înlocuită cu un formular digital după finalizarea unui studiu al Comisiei Europene, care ar trebui să fie primul pas către crearea unei platforme operaționale bazate pe IMI pentru încărcarea documentelor de control digitale. Acest pas înainte către digitalizare este susținut și de necesitatea de a modifica specificațiile tahografului cel târziu la 18 luni după ce reglementarea intră în vigoare, pentru a face distincția între serviciile regulate și cele ocazionale.
Etapele următoare
În urma acordului provizoriu din 29.01.2024, lucrările tehnice vor continua în vederea prezentării spre aprobare ambelor instituții a unui text de compromis al regulamentului revizuit în săptămânile următoare. Din partea Consiliului, președinția belgiană intenționează să înainteze textul reprezentanților statelor membre (Coreper) în vederea aprobării cât mai curând posibil. Textul va fi apoi supus unei revizuiri de către experții juriști-lingviști înainte de a fi adoptat oficial de colegiuitori, de a fi publicat în Jurnalul Oficial al UE și de a intra în vigoare