UNTRR a solicitat Ministerului Transporturilor transpunerea în condiții cât mai avantajoase a Directivei 738/ 2022 de modificare a Directivei 2006/1/CE privind utilizarea vehiculelor închiriate fără conducători auto pentru transportul rutier de mărfuri, MT a preluat ca maxime termenele minime recomandate de Directivă. În Directivă este prevăzut să se ”limiteze perioada de utilizare a vehiculului închiriat pe teritoriul său, cu condiția ca utilizarea vehiculului închiriat de către aceeași întreprindere de transport rutier să fie permisă pentru o perioadă de cel puțin două luni consecutive într-un an calendaristic dat„. În OG 27/2011, modificată în 25.05.2023 cu Legea 124 /2023 termenul maxim de utilizare a vehiculului închiriat este de 2 luni.
Din 2007, de la intrarea României în UE până în prezent transportatorii români erau amendați dacă utilizau pentru transportul național de marfă cap tractor românesc și remorcă/semiremorcă înmatriculată în UE întrucât autoritățile din România nu au vrut să implementeze Directiva 2006/1 și nici să permită efectuarea transportului național cu aceste ansambluri de vehicule. Prin modificarea Directivei 1/2006 cu DIRECTIVA 738 /2022 privind utilizarea vehiculelor închiriate fără conducători auto pentru transportul rutier de mărfuri autoritățile din România puteau transpune în legislație condiții mai favorabile operatorilor de transport rutier dar nu au vrut să consulte piața.
Se cunoaște faptul că sunt transportatori români care achiziționează în condiții mult mai avantajoase ca în România remorci/ semiremorci prin contracte de leasing de la firme din UE și aceste contracte nu le permit transportatorilor să își înregistreze remorcile/semiremorcile în România până la achitarea ultimei rate.
De la adoptarea Legii 124/2023 până în prezent, UNTRR a solicitat MTI și ARR în repetate rânduri să implementeze cadrul legal prevăzut de art. 251. aici: pentru răspunsul ARR la solicitareea UNTRR din 10 noiembrie 2023
Pe site ARR, a fost publicată următoarea informare:
În atenția operatorilor de transport rutier deținători de Licențe pentru transportul rutier internațional de mărfuri contra cost în numele unui terț și copii conforme
În cazul unui autovehicul închiriat din alt stat membru al Uniunii Europene conform art.251 din O.G. nr.27/2011, documentația necesară pentru obținerea copiei conforme este cea prevăzută în secțiunea Acte necesare-Eliberare documente/Licențiere/Poz.2. Eliberare Copii conforme pentru autovehiculele suplimentare față de cele pentru care s-au obținut inițial copii conforme ale licenței transport mărfuri.
1. În cazul vehiculelor închiriate conform art.251 din O.G. nr.27/2011 din alt stat membru al Uniunii Europene, de tipul remorcă/semiremorcă (pentru care nu se eliberează copie conformă), operatorii de transport rutier de marfă trebuie să se prezinte la agenția teritorială ARR emitentă a licenței comunitare în vederea înregistrării acestora în sistemul informatic, cu următoarele documente:
- cererea de înregistrare în care să fie nominalizate remorcile/semiremorcile închiriate conform art.251 din O.G. nr.27/2011;
- contractul de închiriere, în copie, însoțit de traducerea autorizată a acestuia;
- cartea de identitate a vehiculului, certificatul de înmatriculare şi anexa la certificatul de înmatriculare cu inspecţia tehnică periodică în termen de valabilitate efectuată conform reglementărilor legale, în copie.
- documentele în copie anexate cererii, trebuie să fie ştampilate şi semnate de către administratorul întreprinderii, fiecare copie având înscris în mod expres: „Subsemnatul, ..............................., declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale privind falsul în declaraţii, că prezentul act este conform cu originalul”.
Obs: Având în vedere prevederile art.251 alin. (4) coroborat cu art.251 alin.(3), durata contractului de închiriere nu trebuie să depăşească o perioadă de maximum două luni consecutive într-un an calendaristic dat.
Pentru mai multe informații: [email protected]
Art. 251 din OG 27/2011
(1) Prin derogare de la prevederile art. 25 alin. (1) şi (2), transportul rutier naţional contra cost de mărfuri şi transportul rutier internaţional contra cost de mărfuri între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se pot efectua de către operatorii de transport rutier români şi cu vehicule închiriate, înmatriculate sau puse în circulaţie în conformitate cu legislaţia altui stat membru din Uniunea Europeană, în aceleaşi condiţii ca în cazul vehiculelor deţinute în proprietate, cu respectarea următoarelor condiţii:
- a) vehiculul închiriat să fie înmatriculat sau pus în circulaţie în conformitate cu legislaţia oricărui stat membru din Uniunea Europeană şi, după caz, să fie utilizat în conformitate cu regulamentele (CE) nr. 071/2009 şi (CE) nr. 1.072/2009 ale Parlamentului European şi ale Consiliului;
- b) contractul să se refere numai la închirierea unui vehicul fără conducător auto şi să nu fie însoţit de un contract de servicii încheiat cu acelaşi operator de transport rutier care să cuprindă conducători auto sau personal de însoţire;
- c) vehiculul închiriat să fie în mod exclusiv la dispoziţia operatorului de transport rutier care îl utilizează pe durata contractului de închiriere;
- d) vehiculul închiriat să fie condus de personalul operatorului de transport rutier care îl utilizează;
- e) vehiculul închiriat să deţină copie conformă a licenţei comunitare eliberate de autoritatea competentă, cu valabilitate pe durata contractului de închiriere, prin derogare de la prevederile art. 24 alin. (3).
În sensul prezentului articol, prin vehicul închiriat se înţelege orice autovehicul, remorcă, semiremorcă sau combinaţie de vehicule destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri care, în schimbul unei plăţi şi pentru o perioadă determinată, este pusă la dispoziţia unui operator de transport rutier care efectuează transport rutier de mărfuri contra cost, în temeiul unui contract cu întreprinderea care pune la dispoziţie autovehiculul, remorca, semiremorca sau combinaţia de vehicule.
(2) Dovada respectării condiţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a)-e) se face prin:
- a) prezentarea de către conducătorul auto al vehiculului închiriat, pe suport hârtie sau în format electronic, a contractului de închiriere sau a unui extras din respectivul contract, certificat pentru conformitate, care să menţioneze în special numele locatorului, numele locatarului, data şi durata contractului şi datele de identificare a vehiculului, şi a copiei conforme a licenţei comunitare pentru vehiculul închiriat, în original, copia conformă trebuind să existe în original la bordul vehiculului;
- b) conducătorul auto al vehiculului închiriat este angajat al operatorului de transport rutier care utilizează respectivul vehicul.
(3) Utilizarea de către acelaşi operator de transport rutier român a vehiculului închiriat, înmatriculat sau pus în circulaţie în alt stat membru din Uniunea Europeană este permisă pentru o perioadă de maximum două luni consecutive într-un an calendaristic dat.
(4) În cazul prevăzut la alin. (3), durata contractului de închiriere nu trebuie să depăşească perioada de două luni.
(5) Numărul maxim permis de vehicule închiriate, înmatriculate sau puse în circulaţie în conformitate cu legislaţia altui stat membru din Uniunea Europeană, care pot fi utilizate de către un operator de transport rutier român, este de 25% din parcul de vehicule de marfă deţinut cu orice titlu de acesta, în temeiul art. 5 alin. (1) lit. g) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, calculat la data la care operatorul de transport rutier începe să utilizeze vehiculul închiriat.
(6) În cazul unui operator de transport rutier care deţine un parc auto cu un număr de vehicule mai mare de unu şi mai mic de patru, acestuia i se permite să utilizeze cel puţin un astfel de vehicul.
(7) Numărul de înmatriculare al vehiculului închiriat, înmatriculat sau pus în circulaţie în conformitate cu legislaţia unui alt stat membru din Uniunea Europeană, utilizat de o întreprindere care efectuează transport rutier contra cost de mărfuri, este introdus în registrul electronic naţional al operatorilor de transport rutier.
(8) Prelucrarea datelor privind numărul de înmatriculare al vehiculului închiriat respectă cerinţele privind informaţiile menţionate la art. 16 alin. (2) lit. g) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, astfel cum se specifică la art. 16 alin. (2) al treilea şi al cincilea paragraf, precum şi la art. 16 alin. (3) şi (4) din regulamentul respectiv.
(9) Datele privind numărul de înmatriculare al vehiculului închiriat sunt accesibile autorităţilor competente în timpul controalelor în trafic.
(10) În scopul facilitării punerii în aplicare a dispoziţiilor prezentului articol şi pentru asigurarea asistenţei rapide în relaţia cu autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene se desemnează Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. ca punct naţional responsabil cu schimbul de informaţii cu respectivele autorităţi.
(11) Schimbul de informaţii menţionat la alin. (10) se realizează prin intermediul Registrului european al întreprinderilor de transport rutier, astfel cum se specifică în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/480 al Comisiei.
(12) Informaţiile furnizate Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. de către autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene sunt utilizate numai în scopurile pentru care au fost solicitate, iar prelucrarea datelor cu caracter personal se efectuează numai în scopul respectării dispoziţiilor prezentului articol şi respectă Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului.
(13) Cooperarea şi asistenţa administrativă reciprocă se furnizează de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. autorităţilor competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene cu titlu gratuit.
(14) O solicitare de informaţii nu împiedică autorităţile competente să ia măsuri în conformitate cu dreptul Uniunii şi cu legislaţia naţională aplicabilă pentru a investiga şi a preveni presupusele încălcări ale normelor stabilite în prezentul articol.