Potrivit IRU, în premieră un camion care a utilizat carnet TIR, a exportat produse chinezești finite şi nu de orice tip, ci chiar camioane.
Un camion sub acoperirea carnetului TIR a transportat două autotractoare produse de China National Heavy Duty Truck Group, fiecare cântărind 7.300 kg. Până acum, transportatorii chinezi exportau pe baza TIR doar semifabricate.
Camionul a pornit după ce și-a finalizat procedurile de export și TIR în orașul central chinez Zhengzhou. Operațiunea a fost efectuată de un operator TIR chinez, folosind un vehicul chinezesc și carnet TIR pe toată durata călătoriei.
Camioanele grele sunt, de obicei, transportate pe mare sau într-o combinație de şosea și mare. Camioanele TIR reduc timpul de transport al unor astfel de mișcări cu până la 70% în comparație cu cel pe mare și cu 60% în comparație cu combinația rutier-maritim.
Reamintim că sistemul TIR, susținut de Națiunile Unite, permite expedierea mărfurilor dintr-o țară de origine către o țară de destinație în compartimente de încărcare sigilate care sunt controlate de vamă printr-un sistem multilateral, recunoscut reciproc.
TIR simplifică procedurile la frontieră, reducând sarcina administrativă pentru autoritățile vamale și companiile de transport și logistică. Astfel, reduce semnificativ timpii de așteptare la frontieră, economisind timp și bani.
În China, procedurile TIR pot fi gestionate și la birourile vamale interioare. Acest lucru este benefic în special pentru mărfuri neconforme, alimente perisabile, mărfuri periculoase, comerț electronic, instrumente de precizie și alte mărfuri cu cerințe ridicate pentru siguranța și promptitudinea transportului.
Sistemul TIR conectează China cu peste 30 de țări din Eurasia, oferind opțiuni de transport mai sigure, cu peste 80% mai rapide și cu 50% mai ieftine.
UNTRR este Asociația din România garantă a sistemului TIR pe plan național.
Începând cu data de 01.08.2024, în cadrul unui proiect pilot, titularii de carnete TIR care utilizează aplicația TIR-EPD, pentru predeclararea electronică, precum și camioanele goale fără încărcătură pot să folosească un culoar special dedicat la birourile vamale Albița și Siret.
Acest demers a fost implementat în urma solicitării făcute de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România către Autoritatea Națională Vamașă Română. Pentru mai multe informații, aici