În cadrul unei întâlniri de nivel înalt desfășurate la Brașov, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), alături de Organizația Internațională a Transportului Rutier (IRU), a discutat cu Roxana Mînzatu – vicepreședinte executiv al Comisiei Europene – despre provocările majore cu care se confruntă sectorul transporturilor, în special în contextul revizuirii Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială în Uniunea Europeană.
Cu această ocazie, UNTRR a primit asigurări din partea reprezentantei Comisiei Europene că regimul de securitate socială al șoferilor profesioniști nu va fi afectat de propunerile actuale. Roxana Mînzatu a subliniat clar că asigurările sociale trebuie și rămân să fie plătite în țara de origine a șoferului, o poziție care vine să confirme îngrijorările exprimate de UNTRR față de impactul negativ al amendamentului 74 din cadrul negocierilor pentru modificarea Regulamentului 883/2004.
UNTRR a reiterat în cadrul întâlnirii că amendamentul 74 al Parlamentului European, care propune ca determinant principal al legislației aplicabile „locul în care se desfășoară cea mai mare parte a activității”, este nepracticabil în cazul șoferilor internaționali – lucrători extrem de mobili. O astfel de modificare ar crea instabilitate legislativă, presiune administrativă sporită asupra operatorilor
După discuțiile despre asigurările sociale, vicepreședintele Mînzatu a punctat și alte aspecte critice pentru sustenabilitatea forței de muncă în transporturi: deficitul acut de șoferi, absența școlilor profesionale specializate și lipsa pregătirii practice pentru categoriile C și D. De asemenea, a fost discutată propunerea unui regulament prin care fiecare companie de transport să aibă un anumit procent din flotă alcătuit din vehicule electrice, măsură necesară, dar ce implică evaluarea atentă a infrastructurii de încărcare și a impactului financiar.
La întâlnirea de la Brașov au participat, alături de Roxana Mînzatu și Raluca Marian (director Advocacy IRU), președintele IRU, Radu Dinescu, care a reiterat că stabilitatea socială a șoferilor stă la baza funcționării economiei europene. Din partea UNTRR, au fost prezenți Lorena Sandu, responsabil Afaceri Juridice și Reprezentare Internă și Internațională, precum și membri ai Uniunii: Raluca Tache Fuerea (Blue River Transport & Logistics), Ciprian Cristea (Sorcani), Valentina Lopataru (International Van der Wal) și Cătălin Manolache (Mano Europa). Discuțiile reflectă angajamentul comun de a găsi soluții pragmatice și de a organiza o viitoare întâlnire extinsă cu toate părțile implicate în sector, pentru a asigura un cadru legislativ și operațional robust, echitabil şi atractiv pentru toți lucrătorii din transporturi.