Secretarul General UNTRR Radu Dinescu s-a întâlnit cu Reprezentantul Permanent adjunct, COREPER I Clara STAICU și Vlad ANGELESCU, Minister Counsellor, Aspecte juridice la sediul Reprezentanței Permanente a României la Bruxelles.
Cu aceastã ocazie, Secretarul General UNTRR a informat oficialii români la Bruxelles referitor la problematica europeanã de actualitate pentru transportatorii rutieri români și situația pieței transporturilor rutiere din România, alãturi de principalele documente de poziție și studii UNTRR cu privire la problemele semnalate.
Principalele probleme discutate
- Pachetul Mobilitate 1: UNTRR este singura asociație din Europa de Est care a contestat la CJUE obligația întoarcerii acasã a camioanelor, obligația întoarcerii acasã a șoferilor și interzicerea efectuãrii repausului sãptãmânal normal în cabinã și a sprijinit acțiunile Guvernului României la CJUE împotriva prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1
- Schengen: Industria transporturilor rutiere are pierderi de 2,41 miliarde Euro cauzate de neaderarea României la Schengen, conform documentului de poziție UNTRR privind IMPACTUL NEADERÃRII LA SCHENGEN DIN PERSPECTIVA TRANSPORTULUI RUTIER DE MARFÃ. UNTRR solicitã accelerarea procesului de aderare a României la spațiul Schengen.
-Timpii mari de așteptare la frontiere, cântãrirea camioanelor și practicile discriminatorii ale autoritãților bulgare la Ruse: În aceastã varã, la frontierele României cu Ungaria și Bulgaria s-au înregistrat cozi uriașe de camioane generate de neaderarea la Schengen și cântãrirea camioanelor la frontierã, semnalate într-un reportaj UNTRR disponibil cu subtitrãri în limba englezã aici
Totodatã, UNTRR a semnalat discriminarea inacceptabilã a transportatorilor români la Ruse, unde șoferii români sunt obligați sã aștepte 24-36 ore în parcarea ilegalã de camioane deschisã în iunie 2023 la frontierã, fațã de transportatorii bulgari și ucraineni care merg în fațã și sunt lãsați sã treacã frontiera. Reportajul UNTRR este disponibil cu subtitrãri în limba românã aici
Timpi mari de așteptare sunt și la frontiera României cu Republica Moldova și Ucraina, firmele de transport rutier se plâng cã situația se înrãutãțește pe zi ce trece, iar conducãtorii auto profesioniști nu au condiții adecvate de așteptare. În 2022, transportatorilor rutieri au stat în cozi de peste 40 km la intrarea în țarã pe partea ucraineanã și la cozi de peste 10 km pe partea românã, așteptând și o sãptãmânã pentru trecerea frontierei.
- TIR/TIR-EPD declarație electronicã
Rãzboiului din Ucraina a generat o creștere a traficului și a timpilor de așteptare la frontierele României, fiind necesare mãsuri administrative care sã fluidizeze traficul vehiculelor comerciale. În acest context, UNTRR solicitã sã se acorde prioritate autovehiculelor care utilizeazã sistemul TIR și care au trimise predeclarații electronice TIR-EPD, facilitând trecerea frontierei pentru autovehiculele cu documente vamale procesate.
- Criza șoferilor profesioniști: România este printre țãrile europene cele mai afectate de criza șoferilor profesioniști. Angajarea șoferilor profesioniști extracomunitari este o mãsurã adoptatã de multe țãri europene, însã în România transportatorii rutieri întâmpinã dificultãți la angajarea acestora din cauza barierelor legislative și administrative. În timp cei în țãri precum Polonia sunt angajați peste 103.000 de șoferi extracomunitari, iar în Lituania sunt angajați 67.000 de șoferi extracomunitari, în România avem doar 348 de șoferi extracomunitari angajați conform datelor Autoritãții Rutiere Române de anul acesta.
În acest context, propunerea Comisiei Europene pentru o Directivã privind permisele de conducere este deosebit de importantã pentru industria transporturilor rutiere din România. Considerãm cã actualul proiect legislativ privind permisele de conducere trebuie sã asigure stabilirea unui cadru legal armonizat la nivel european pentru angajarea tinerilor de la 18 ani ca șoferi profesioniști de camion în trafic național și internațional și a unui sistem european armonizat pentru facilitarea angajãrii șoferilor profesioniști extra comunitari.
- Decarbonizare: În contextul preocupãrilor europene actuale privind decarbonizarea transporturilor rutiere conform Pactului Verde European și Pachetului „Pregãtiți pentru 55” (Fit for 55) UNTRR a stabilit un grup de lucru format din reprezentanți ai producãtorilor și operatorilor noilor vehicule cu emisii reduse, precum și ai furnizorilor de combustibili alternativi, în vederea identificãrii nevoilor industriei și mãsurilor necesare. În cadrul acestui grup de lucru, au fost discutate și formulate soluții în vederea instituirii unui program de stimulare a achiziției și utilizãrii vehiculelor comerciale licențiate de transport rutier de marfã pe bazã de combustibili alternativi, printr-o schemã de finanțare a reînnoirii flotei de vehicule comerciale a firmelor de transport rutier si totodatã de finanțare a dezvoltãrii infrastructurii stațiilor de alimentare, conform documentului de poziție UNTRR.
Totodatã, UNTRR a solicitat buna coordonare a Reprezentanței Permanente a României la Uniunea Europeanã (RPRO) cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) și celelalte ministere relevante din România, pentru ca reprezentanții României sã fie prezenți și sã participe activ la întâlnirile privind transporturile rutiere cu Comisia Europeanã și reprezentanții autoritãților din celelalte State Membre, precum cele organizate în cadrul Comitetului de Transport Rutier al DG MOVE și Grupului de experți CE privind Detașarea Șoferilor, având în vedere importanța subiectelor discutate pentru transportatorii rutieri români.