Indicele tarifelor de transport rutier de marfă Upply x Ti x IRU pentru Europa arată că în trimestrul 2 din 2024 tarifele contractuale au scăzut cu 1,3 puncte comparativ cu trimestrul anterior. În schimb, tarifele spot au crescut cu 3,5 puncte comparativ cu trimestrul anterior. Față de anul 2023, tariful spot este acum ușor în creștere cu 0,8 puncte, în timp ce tariful contractual a scăzut cu 0,7 puncte.
Indicele de referință al ratei spot pentru transportul rutier de marfă în Europa în T2 2024 a crescut la 127,7 puncte, cu 3,5 puncte mai mare decât în T1 2024 și cu 0,8 puncte în creștere față de la an la an.
Indicele de referință al ratei contractuale pentru transportul rutier de marfă în Europa în T2 2024 a scăzut la 127,1, cu 1,3 puncte mai mic decât în T1 2024 și cu 0,7 puncte mai mic decât în T2 2023.
Potrivit rezultatelor preliminare ale IRU privind deficitul de șoferi din 2024, 48% dintre companiile europene se așteaptă să întâmpine mai multe dificultăți în ocuparea posturilor de șofer de camion anul viitor.
Comisia Europeană a emis o notificare oficială către 16 țări din UE pentru a trece la implementarea Directivei Eurovinieta.
Prețurile la motorină au scăzut în T2 2024 până la începutul lunii iunie, când s-au înregistrat, din nou, creșteri. Dar până la sfârșitul lunii iunie 2024 prețurile erau încă cu 5% mai mici decât la începutul lunii aprilie.
Perspectivele pentru tarifele spot în Europa arată creșteri moderate, observându-se o cerere mai stabilă în 2024.
Perspectivele pentru tarifele contractuale rămân modeste, deoarece producția industrială este încă scăzută, limitând creșterea ratelor contractuale.
Nivelurile scăzute ale cererii consumatorilor au împins tarifele spot în scădere începând cu T2 2023. Cu toate acestea, acestea au început să se normalizeze, deoarece mediul cererii este acum mai puțin negativ. Vânzările cu amănuntul ajustate, excluzând autovehiculele din zona euro, s-au îmbunătățit doar marginal de la trimestru la trimestru (0,3%). Creșterea a fost similară de la an la an (0,4%).
În UE, producția industrială a înregistrat o scădere cu 1% pentru bunurile intermediare și o scădere cu 2,1% pentru bunurile de larg consum în mai 2024, comparativ cu luna precedentă. Bunurile de larg consum nedurabil au crescut cu 0,8%. Lipsa cererii industriale a contribuit la scăderea indicelui contractelor cu 1,3 puncte de la trimestru la trimestru.
Costurile de exploatare au crescut în comparație cu trimestrul trecut, în special cele cu forța de muncă, întreținere și asigurări. Costurile medii au crescut în general, creșterea medie fiind de 1,2% pentru UE. Cel mai important, costurile cu forța de muncă și cu asigurarea vehiculelor au crescut cu 1,2%, respectiv 3%. Cu toate acestea, creșterile nu sunt la fel de abrupte ca în ultimul trimestru, unde costurile cu forța de muncă au crescut cu 1,8%, iar piesele de schimb au crescut cu 1,1% (față de 0,5% în acest trimestru). Prin urmare, se pot observa efectele diminuării presiunii din partea ofertei atât asupra tarifelor spot, cât și asupra tarifelor contractuale.
Prețurile la motorină au scăzut între aprilie și iunie, ca urmare a scăderii prețurilor la țiței. Prețul mediu ponderat al motorinei în UE a atins 1,07 EUR/l în 10 iunie, în scădere de la 1,20 EUR/l în 8 aprilie (-11%), cel mai scăzut nivel din vara anului 2023. Prețurile motorinei au crescut de atunci din cauza creșterii prețului țițeiului, prețul mediu ponderat al motorinei UE ajungând la 1,14 EUR/l în 8 iulie (+6,4% față de 10 iunie).
„Deși ritmul creșterii costurilor de transport rutier a scăzut, în special în scădere în ceea ce privește combustibilul, ne așteptăm totuși să vedem costuri în creștere pentru anul viitor. Odată cu revenirea volumelor și înăsprirea din nou a capacității, ne așteptăm să vedem transportatorii să aibă mai mult succes în transmiterea creșterilor de costuri către clienții lor. În acest sens, ne așteptăm ca condițiile de piață să revină la tendința lor pe termen lung de creșteri graduale, în conformitate cu costurile pentru restul anului 2024”, a menționat Michael Clover, Șeful departamentului de dezvoltare comercială Ti.
La rândul său, Thomas Larrieu, Directorul Executiv Upply, a adăugat: „Sectorul transportului rutier continuă să evolueze într-un peisaj economic complex. Datele noastre pentru al doilea trimestru din 2024 arată o ușoară creștere a tarifelor spot, în contrast cu o scădere modestă a tarifelor contractuale. În ciuda costurilor de operare persistente ridicate, primele semne de stabilizare a cererii consumatorilor încep să apară. Prețurile mai mici ale combustibililor și creșterea încrederii consumatorilor oferă o perspectivă pozitivă. Condițiile de pe piață ar trebui să se îmbunătățească treptat în decursul anului.”
Potrivit rezultatelor preliminare IRU privind deficitul de șoferi din 2024, 48% dintre companiile europene se așteaptă să întâmpine mai multe dificultăți în ocuparea posturilor de șofer de camion anul viitor. Peste o treime dintre șoferii de camion au 55 de ani sau mai mult și se vor pensiona în următorii zece ani, în timp ce doar 5% au sub 25 de ani. În plus, cererea de transport rutier de marfă este de așteptat să se îmbunătățească în 2025. Fără acțiuni semnificative pentru îmbunătățirea atractivității profesiei de șofer și/sau creșterea productivității șoferilor, cum ar fi permisiunea de utilizare a camioanelor mai lungi și mai grele, diferența demografică a șoferilor de camion va crește în următorii ani și va pune potențial presiune în creștere asupra costurilor șoferilor.
În ceea ce privește taxele de drum în Europa, Suedia a informat că are în plan introducerea componentei CO₂ în taxa de drum. O nouă componentă de CO₂ va fi adăugată în ianuarie 2025 pentru vehiculele cu MTMA mai mare de 12 tone, care va fi extinsă la toate vehiculele până la sfârșitul lunii martie 2027. Încă nu au fost publicate valorile noilor taxe de drum.
Danemarca și Olanda vor aplica Directiva Eurovinieta în 2025, respectiv 2026. În mai 2024, șaisprezece țări UE (Belgia, Bulgaria, Croația, Cipru, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia, Portugalia, Slovenia, Slovacia și Spania) au primit o notificare oficială din partea Comisiei Europene pentru a avansa odată cu punerea în aplicare a Directivei Eurovinieta. Prin urmare, schimbările ar putea veni mai devreme decât se aștepta pentru aceste țări.
În plus, trei țări au anunțat modificări ale taxelor de drum care nu sunt legate de Directiva Eurovinieta. Taxele pentru vehiculele grele au crescut cu 6,8% în Slovenia de la jumătatea lunii iulie 2024. Taxele au crescut și în Belgia începând cu iulie, în urma unei ajustări a inflației (camioanele electrice și cu hidrogen sunt scutite în Flandra și Bruxelles, dar nu în Valonia). Ungaria va implementa o corecție similară în ianuarie 2025.
Notă:
Indicele de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa: Raportul Indicelui de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa este conceput să ofere o mai mare vizibilitate a evoluției tarifelor de marfă în Europa.
Transport Intelligence (Ti): Ti este cea mai importantă sursă mondială de informații despre piață pentru industria logisticii și a transportului rutier de marfă, oferind date și analize prin seria sa de rapoarte privind transportul rutier de marfă în Europa, baza de date Global Supply Chain intelligence (GSCi) și serviciile de consultanță de specialitate.
Upply: este o platformă tehnologică care deservește profesioniștii din transportul de marfă, proiectează și dezvoltă soluții pentru a ajuta expeditorii, transportatorii și expeditorii de marfă să exploateze întregul potențial al digitalizării pentru a-și servi afacerea. Combinând expertiza în transport și Data Science, Upply și-a dezvoltat soluția Smart dedicată evaluării comparative și analizării tarifelor de marfă din 2018. Lider în evaluarea comparativă pentru transportul rutier european de marfă, Smart ajută jucătorii din lanțul de aprovizionare să ia decizii și să își optimizeze investițiile în transport. Compania are sediul la Paris și are în prezent peste 60 de angajați dedicați dezvoltării soluțiilor sale tehnologice unice.
IRU: Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere – IRU - este organizația mondială de transport rutier, care promovează creșterea economică, prosperitatea și siguranța prin mobilitatea durabilă a persoanelor și a mărfurilor. Fiind vocea a peste 3,5 milioane de companii care operează servicii de mobilitate și logistică în toate regiunile globale, IRU inițiază soluții pentru ca transporturile rutiere să fie mai profitabile.