Membrii IRU – organizația globală care reprezintă transportul rutier comercial de mărfuri și persoane au dezbătut și au adoptat două documente de poziție privind propunerile legislative UE de decarbonizare a transporturilor.
Comitetul de Legătură Transport Marfă – CLTM și Consiliul de Transport Persoane – CTP UE din cadrul Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere - IRU au avut reuniuni la începutul lunii octombrie 2023, în cadrul cărora au dezbătut și adoptat documente de poziție ale industriei transporturilor rutiere europene cu privire la propunerile CE privind calcularea emisiilor din transporturile rutiere și modificarea greutăților și dimensiunilor maxime admise ale vehiculelor grele.
Poziția IRU cu privire la propunerea Comisiei Europene de modificare a regulilor UE referitoare la greutăți și dimensiuni
IRU salută noua propunere a Comisiei Europene de modificare a regulilor europene privind greutățile și dimensiunile. Propunerea reușește să abordeze echilibrat patru elemente importante: stimularea noilor tehnologii, crearea unei mai mari flexibilități operaționale, crearea de noi oportunități de a îmbunătăți și mai mult factorul de încărcare în transportul rutier de marfă și intermodal și stimularea testării conceptelor inovative. Revizuirea regulilor actuale va trebui să fie completată de o revizuire a regulilor de aprobare a noilor tehnologii pentru a facilita intrarea pe piața a noilor concepte și tehnologii, în speciale a celor din categoria zero emisii.
Membrii IRU au identificat mai multe aspecte în care propunerea CE poate fi îmbunătățită pentru a fi mai aproape de realitatea de pe teren a pieței transporturilor:
Vehiculele de transport marfă
- În timp ce IRU salută propunerea de creștere a greutăților maxime autorizate la transportul național și internațional între Statele Membre, permițând peste 40 tone la transportul național și consideră că greutatea permisă de 44 tone va asigura o mai bună eficiență operațională, cu toate acestea industria transporturilor rutiere este îngrijorată că aceste greutăți vor fi permise numai transporturilor cu vehicule cu zero emisii de la 1 ianuarie 2035. IRU consideră ca Directiva privind greutățile și dimensiunile nu trebuie să elimine utilizarea niciunei tehnologii
- Facilitatea aprobării remorcilor și semi-remorcilor electrice
- Cabine mai lungi ale vehiculelor: având în vedere provocările legate de criza șoferilor, creșterea confortului șoferului în cabină trebuie să fie adăugată la condițiile care să permită unui vehicul depășirea lungimii maxime autorizate.
- Sistemul Modular European (EMS): Statele Membre trebuie încurajate să coopereze pentru recunoașterea reciprocă a certificatelor șoferilor EMS. Trebuie inclusă o evaluare a trecerii frontierei cu EMS, alături de o potențială extindere a cadrului acesteia. Testările cu EMS trebuie să poate fi reînnoite după 5 ani.
- Transport intermodal: Statele Membre trebuie să facă disponibile informații privind rutele obligatoriii pentru segmentele rutiere ale operațiunilor de transport intermodal operate de vehicule care depășesc înălțimea de patru metri.
- Transportul de vehicule: armonizarea lungimilor cu încărcătură la 20.75 m trebuie să se aplice și la vehiculele cu structură închisă. Descrierea soluției armonizate asupra lungimii cu încărcătură trebuie îmbunătățită pentru a reflecta mai bine realitățile operaționale.
- Transporturile de mărfuri indivizibile: propunerea CE trebuie să fie mai ambițioasă. Trebuie incluse specificații privind acordarea autorizațiilor și planificarea online a rutelor, alături de măsuri speciale de considerare adecvată a transporturilor de mărfuri indivizibile de către sistemele IAP (Politica de Acces Inteligent) și sistemele de cântărire în mișcare.
- Trebuie să se asigure că actualele operațiuni trans-frontaliere cu vehicule sau combinații care nu sunt conforme Anexei 1 a Directivei pot continua, cu condiția existenței unei înțelegeri reciproce între Statele Membre respective și cu condiția ca aceste operațiuni să nu afecteze semnificativ competiția internațională în sectorul transporturilor rutiere.
Autobuze și autocare
- Vehicule cu emisii zero: creșterile greutății maxime autorizate pe axă trebuie extinse la toate autobuzele și autocarele cu două și trei axe. Greutatea maximă autorizată a axelor centrale cu anvelope duble ale autobuzelor articulate trebuie să fie 11.5 tone
- Specificarea autobuzelor articulate cu patru axe trebuie inclusă în Anexa 1 a Directivei cu precizarea valorilor maxime autorizate pentru lungime, greutate și încărcătura pe axe.
General
- Vehiculele cu combustibili alternativi: combustibilii neutri privind carbonul trebuie incluși în lista combustibililor alternativi menționați în Directivă și vehiculele cu propulsie duală trebuie să fie recunoscute în continuare ca vehicule cu combustibili alternativi.
Poziția industriei transporturilor rutiere europene privind propunerea Comisiei Europene pentru un regulament privind calcularea emisiilor de gaze cu efect de seră ale serviciilor de transport - CountEmissions UE
IRU – organizația globală care reprezintă transportul rutier comercial de mărfuri și persoane salută noua propunere a Comisiei Europene de introducere a unei metodologii comune UE de calculare și comunicare a emisiilor de gaze cu efect de seră (GHG). Calcularea emisiilor de gaze cu efect de seră ale serviciilor de transport din UE pe baza ISO14083:2023 este o încercare a Comisiei Europene de a armoniza raportarea emisiilor de GHS pentru serviciile de transport de pasageri și marfă. Standardul ISO urmează o abordare de la sursă la operare (well-to-wheel), asigurând o măsurare holistică a emisiilor de GHS operaționale ale vehiculelor, inclusiv emisiile legate de producția și distribuția sursei de energie specifice utilizate.
Calcularea emisiilor este un instrument util de facilitare a eforturilor făcute de operatorii de transport rutier comercial pentru îmbunătățirea amprentei lor asupra mediului și pentru a contribui la realizarea obiectivelor Pactului Verde European și ale Pachetului Pregătiții pentru 55.
Propunerea introduce o abordare „obligatorie de participare”, ceea ce înseamnă că operatorilor care își calculează deja propriile emisii de GHG li se va cere să adere la noul cadru UE. Deși se evită introducerea unei cerințe obligatorii, cu toate acestea, alte acte legislative ale UE, cum ar fi Directiva de raportare a sustenabilității corporative (CSRD) adoptată recent și viitoarele standarde europene de raportare a sustenabilității pentru transportul rutier, ar trebui să fie examinate cu atenție și aliniate cu CountEmissions UE.
Pentru îmbunătățirea propunerii CE, IRU solicită modificări specifice care să reflecte următoarele aspecte:
- Clarificarea modului de calculare a emisiilor generate de operațiuni de transport cu originea în țări terțe: Deși propunerea CE prevede aplicarea la punctele de origine sau destinație situate în terțe țări, este neclar dacă entitățile non-UE vor ave acces și resursele necesare pentru calcularea cu succes și comunicarea datelor privind emisiile GHG. Propunerea CE trebuie să clarifice acest aspect.
- Asigurarea unei flexibilități pentru entitățile subcontractate de a utiliza o combinație a datelor primare cât și secundare la măsurarea emisiilor GHG ale unei operațiuni. Aceasta ar trebuie să fie asigurată independent de metoda aleasă de principalul contractor pentru raportarea emisiilor GHG ale flotei sale.
- Clarificarea modului în care sunt colectate și verificate datele secundare din bazele de date UE cu valori specifice pentru intensitatea emisiilor GHG: Propunerea CE descrie procesul de verificare a datelor operate de terțe părți, însă nu este clar cum vor fi datele colectate și verificate de CE și Agenția Europeană de Mediu pentru bazele de date pe care le vor gestiona și actualiza.
- Comunicarea termenului de stabilire a bazelor de date UE cu valori specifice pentru intensitatea emisiilor GHG și factorii de emisii GHG : având în vedere că una dintre condițiile pentru a putea utiliza date secundare este ca valorile specifice să derive din bazele de date UE, acestea trebuie stabilite clar.
Sectorul transportului rutier comercial investește deja în soluții pentru măsurarea și reducerea emisiilor sale. Sunt necesare măsuri de sprijin pentru ca industria să adopte progresiv metodologia CountEmissions EU.