Utilizam cookies pentru ca dumneavoastra sa aveti o experienta cat mai placuta. Pentru a ne conforma noii directive e-Privacy, trebuie sa primim acordul dumneavoastra pentru a seta cookie-urile. Afla mai multe.
Guvernul a aprobat mai multe acte normative printre care toleranțele la mase și dimensiuni, eliminarea atestatului transport agabaritic și măsuri pentru reducerea timpilor de așteptare la frontiere
Guvernul României a aprobat în ședința de astăzi, 18.01.2024, mai multe acte normative solicitate de UNTRR în cadrul discuțiilor cu Ministrul Transporturilor și Infrastructurii și cu Prim-Ministrul României.
La începutul ședinței de Guvern de astăzi, Prim-Ministrul a declarat că se va modifica modul de realizare a controlului prin cântărire la punctele de trecere a frontierelor și stabilirea de limite, conform legislației europene, privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor.
”De asemenea, clarificăm și elemente importante convenite cu transportatorii privind efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor lente și atestarea profesională a personalului de specialitate din transportul rutier. Corelăm dispozițiile privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile naționale cu normele internaționale. Concret, abrogăm limita de despăgubire în cazul contractului național după modelul unei convenții recunoscute la nivel internațional, CMR. Iar limita de despăgubire va fi stabilită prin voința părților exprimată în contractul de transport. Cred cu tărie că așa reintrăm într-o logică economică. Venim azi și cu dispoziții mai clare ce reglementează examinarea persoanelor care intenționează obținerea atestării inițiale pentru conducători auto transport persoane sau transport marfă”, a continuat Prim-Ministrul.
În ceea ce privește RCA, Prim-Ministrul a menționat că ASF a anunțat public că a găsit împreună cu transportatorii calea spre un nivel decent al RCA la transportul de marfă: ”va fi un preț sustenabil, inclusiv pentru micii transportatori, cu 2-3 camioane care nu au posibilitățile firmelor cu flotele mari. În plus, se permite plata în rate a RCA și posibilitatea suspendării poliței cât timp camionul este parcat pe o anumită perioadă din diverse motive”.
Astfel, având în vedere concluziile, din cadrul întâlnirilor din datele de 16.01.2024 și 17.01.2024, referitoare la reintroducerea toleranțelor la mase și dimensiuni pentru depășirile peste limitele maxime admise, această solicitare a fost soluționată prin adoptarea Ordonanței pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.
Tot astăzi au fost adoptate de către Guvern și următoarele acte normative:
1. Eliminarea diferențierii între transportul rutier național și transportul rutier internațional în privința acordării despăgubirilor conform Convenției CMR, prevedere stabilită prin Ordonanța pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul transportului rutier
2. Posibilitatea reducerii tarifelor Autorizațiilor Speciale de Transport (AST) prin asigurarea competenței Adunării Generale a Acționarilor a CNAIR S.A. privind aprobarea tarifelor pentru prestațiile specifice, altele decât tariful de utilizare a rețelei de drumuri. Acest aspect a fost reglementat prin Hotărârea pentru modificarea și completarea anexei nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 84/2003 pentru înființarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere- S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome "Administrația Națională a Drumurilor din România"
3. Eliminarea obligativității deținerii de către conducătorii auto a atestatului pentru transport agabaritic. Solicitarea a fost transpusă prin adoptarea actului normativ prin care este modificată OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.
Totodată, cu privire la măsurile care nu necesită adoptarea prin acte normative, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a inițiat, în vederea reducerii timpilor de așteptare, implementarea separării fluxurilor UE și non-UE în punctele de trecere a frontierei (care permit acest lucru) și este în derulare identificarea soluțiilor tehnice aferente.
De asemenea, în această perioadă, este în derulare procedura de constituire a două grupuri de lucru pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ și pentru îmbunătățirea cadrului normativ în vederea eliminării ”pirateriei” în transporturi. Astfel, de luni 22.01.2024, aceste grupuri de lucru vor fi constituite și își vor începe activitatea.