Uniunea Internațională a Transportului Rutier (IRU) a participat la cea de-a 86-a sesiune a Comitetului pentru transporturi terestre (ITC), subliniind oportunitățile cheie de decarbonizare și de facilitare a comerțului pe viitor.
Reprezentanți din industria transportului rutier din întreaga lume s-au întâlnit la Geneva, Elveția, pentru cea de-a 86-a sesiune a Comitetului pentru transporturi terestre (ITC), inclusiv delegații din cele 56 de state membre ale Comisiei Economice a Organizației Națiunilor Unite pentru Europa (CEE-ONU).
În cadrul grupului de lucru ITC au fost abordate mai multe subiecte, inclusiv siguranța traficului rutier, armonizarea reglementărilor vehiculelor, transportul mărfurilor periculoase, facilitarea trecerii frontierei și transportul intermodal.
Decarbonizare
În cadrul discuțiilor privind decarbonizarea, Umberto de Pretto, Secretarul General IRU, a subliniat că „industria transportului rutier se angajează să ajungă la zero emisii până în 2050. IRU Green Compact oferă o cale pragmatică și realistă de decarbonizare pentru a se asigura că industria noastră poate continua să satisfacă cererea crescândă de transport. Dar trebuie să trecem de la ambiție la acțiune. Cu o coordonare globală și parteneriate public-private autentice, putem face acest lucru.”
„Nu putem aștepta 2050 și apoi apăsăm „butonul magic”. Trebuie să urmărim un amestec de politici diferite chiar acum. Guvernele trebuie să ofere condiții favorabile care să permită operatorilor de transport să obțină câștiguri imediate în eficiență, prin urmare să reducă emisiile de CO2, precum și să investească în tehnologii de combustibil alternativ pe termen lung”, a adăugat el.
Experții au fost de acord că decarbonizarea necesită o abordare holistică care să nu lase pe nimeni în urmă și care să includă dezvoltarea economică, echitatea socială și protecția mediului. Aceștia au subliniat, de asemenea, rolul cheie al CEE-ONU în armonizarea, coordonarea și integrarea abordărilor la nivel regional și global.
Sustenabilitate
IRU a participat la o masă rotundă organizată de Misiunea Permanentă a Turkmenistanului la Oficiul Națiunilor Unite la Geneva (UNOG), intitulată „Către un transport durabil: cele mai bune practici, provocări și soluții”. Cele două subiecte cheie au fost: Ziua Mondială a Transportului Durabil și decarbonizarea.
Umberto de Pretto a declarat: „După cum am observat în repetate rânduri, transportul rutier transformă țările fără ieșire la mare, precum Turkmenistanul, în noduri de transport terestre. Acesta este unul dintre motivele pentru care am fost încântați să vedem Turkmenistanul campion și să promovăm cu succes adoptarea rezoluției ONU pentru Ziua Mondială a Transportului Durabil.”
Frontiere verzi
Tatiana Rey-Bellet, Director TIR și Tranzit în cadrul IRU, a prezentat modul prin care sistemul TIR și măsurile de facilitate a trecerii frontierei ajută la decarbonizarea sectorului rutier, menționând că modul în care timpii mai scurți de trecere a frontierei permise de TIR pot reduce emisiile de CO2 cu până la 1 tonă per camion per cursă: „cu eTIR, transportul de carnete TIR noi și uzate între IRU și asociațiile TIR, care se face în mare parte pe calea aerului, nu va mai fi necesar. În plus, eTIR va facilita mult aducerea de beneficii TIR în serviciul transportului intermodal, deschizând astfel noi oportunități pentru combinarea eficientă a diferitelor moduri de transport. De aceea este necesar ca toate țările care utilizează sistemul TIR să accelereze tranziția la eTIR”, a menționat Tatiana Rey-Bellet.