UE pune capăt discriminării transportului rutier în domeniul ajutorului de stat și deschide noi oportunități de ajutor pentru decarbonizare
Industria transporturilor rutiere salută revizuirea normelor europene care reglementează sumele ajutorului de stat de minimis pe care statele membre le pot acorda companiilor fără aprobarea Comisiei Europene. Pe lângă o indexare atât de necesară a sumei de minimis, amendamentele corectează o nedreptate istorică, eliminând limitele ajutoarelor de minimis pentru operatorii de transport rutier de marfă și oferindu-le drepturi egale cu celelalte întreprinderi din UE.
În revizuirea mult așteptată, Comisia Europeană a majorat suma de minimis de la 200.000 EUR la 300.000 EUR per întreprindere pe o perioadă de trei ani, având aplicabilitate în întreaga economie. În sectorul transportului rutier, dacă statele membre lansează fondurile de sprijin, acestea vor putea fi accesate de orice operator activ în mobilitatea persoanelor și a mărfurilor.
Pe lângă indexarea foarte necesară, revizuirea pune capăt unei discriminări a companiilor active în transportul rutier de mărfuri.
De peste 30 de ani, de la crearea sistemului de minimis, valoarea maximă a ajutorului de minimis acordat unui operator de transport de mărfuri a fost limitată la jumătate din valoarea stabilită pentru alte tipuri de întreprinderi. În plus, normele anterioare excludeau utilizarea ajutorului de minimis pentru reînnoirea flotei.
Așa cum a fost susținut de IRU – organizația globală a transporturilor rutiere, noile norme permit acum transportatorilor rutieri de marfă să beneficieze de ajutor de stat de minimis în conformitate cu aceleași reguli ca și alte întreprinderi, cu un plafon majorat de până la 300.000 EUR pe o perioadă de trei ani și fără nicio limită privind domeniul de aplicare al ajutorului.
Când vine vorba de ajutoare de minimis, operatorii de transport se pot baza acum pe un cadru UE echitabil care să le permită să primească sprijin din partea statelor membre în același mod ca orice altă întreprindere. Pentru o companie de transport de marfă, acest lucru înseamnă triplu față de ceea ce era posibil anterior. Majoritatea operatorilor de transport rutier sunt întreprinderi mici, cu marje extrem de mici, în timp ce investițiile necesare pentru tranziția verde sunt mari. Companiile din UE se confruntă cu cerințe de investiții substanțiale pentru vehiculele cu emisii zero, care costă de două până la trei ori mai mult decât vehiculele diesel. Deși revizuirea legislației europene nu eliberează automat fondurile necesare, ea creează cadrul pentru ca statele membre să acționeze fără restricții sub noile praguri și să deschidă noi căi de decarbonizare pentru industria transporturilor rutiere.
Reamintim că anul acesta, UNTRR a realizat un document de poziție privind subvenționarea achiziției de camioane verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero) și a infrastructurii aferente, care poate fi consultat aici.
“UNTRR a discutat cu Ministrul Mediului, Administrația Fondului de Mediu și Consiliul Concurenței introducerea unei scheme pentru stimularea achiziției vehiculelor verzi cu emisii reduse și zero și continuăm demersurile pentru aplicarea în România a noilor prevederi ale regulamentului european privind ajutoarele de minimis, precum si a modificărilor aduse anul acesta regulamentului european de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă, de care să poată beneficia transportatorii români care doresc să achiziționeze vehicule verzi”, a spus Secretarul General UNTRR Radu Dinescu.