Conform datelor comunicate de EUROSTAT în 20 septembrie 2024. în 2023, performanța transportul de mărfuri pe căile navigabile interioare ale UE a scăzut cu 4,6 % (sau 6 milioane de tone-kilometri) în comparație cu 2022. În datele statistice pe 2023 nu au fost incluse pentru 2023 datele statistice din Italia, prin urmare, rata de variație între 2023 și 2022 a fost calculată excluzând datele pentru Italia.
Similar și performanța totală a transportului rutier de marfă din UE în 2023 a scăzut comparativ cu 2022, dar scăderea a fost de 3,2% față de 2022, scăzând la 1 857 miliarde tkm și nu la fel de mult ca transportul de mărfuri pe căile navigabile.
Între 2013 și 2023, activitatea de transport pe căile navigabile interioare ale UE a fost volatilă. Activitatea a scăzut în fiecare an în perioada 2014-2016. O ușoară creștere a fost observată în 2017 (+0,5 %), urmată de o scădere bruscă în 2018 (-10,9 %) și de o redresare imediată în 2019 (+6,6 %). În 2022, s-a înregistrat o altă scădere bruscă, cu o scădere de 9,8 %.
Aceste informații provin din datele privind transportul de mărfuri pe căile navigabile interioare. Articolul prezintă o serie de constatări din articolul mai detaliat Statistics Explained (Statistici explicate).
Cea mai mare categorie de mărfuri transportate din categoria „minereuri metalice”
Principalele tipuri de mărfuri transportate în 2023 au fost „minereuri metalice”, „cocs și produse petroliere rafinate”, „produse chimice, cauciuc și plastic, combustibil nuclear” și „produse agricole”. Aceste categorii au reprezentat aproape două treimi (65,3 %) din totalul transportului de mărfuri pe căile navigabile interioare ale UE.
Comparativ cu 2022, cele mai mari modificări ale ponderii diferitelor tipuri de mărfuri în performanța totală a transporturilor au fost înregistrate pentru „cărbune și țiței”, cu o scădere de 2,3 puncte procentuale (pp) și „produse agricole” (creștere cu 1,3 puncte procentuale).
Cel mai mare volum pe cap de locuitor din Țările de Jos
Analizând volumul de mărfuri transportate pe cap de locuitor, la nivelul UE, s-au transportat în medie 1,0 tone pe căile navigabile interioare. Țările de Jos au avut cel mai mare volum, cu 18,4 tone pe cap de locuitor, urmate de Belgia (13,6 tone pe cap de locuitor) și Luxemburg (7,2 tone pe cap de locuitor). Toate celelalte țări au înregistrat mai puțin de 2,5 tone pe cap de locuitor în 2023.
Sursă: Eurostat, 2024
Lorena Sandu