Revizuirea în curs a Regulamentului privind dezvoltarea rețelei transeuropene de transport (TEN-T) este de o importanță critică pentru sectorul transportului rutier al UE. Este nevoie cu disperare de un acord între legiuitori, urmat de angajamentul statelor membre.
Înainte de negocierile dintre legiuitorii UE, Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere - IRU și Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi - ETF, reprezentând angajatorii și angajații din transportul rutier, alături de ESPORG - Organizația Europeană pentru Parcări Securizate, solicită Parlamentului European și Consiliului să asigure condiții de muncă adecvate pentru șoferii profesioniști, stabilind termene rezonabile pentru zonele de parcare sigure și securizate necesare pentru camioane (SSTPA).
Poziția Parlamentului, care a favorizat dezvoltarea rapidă a parcărilor de camioane sigure și securizate SSTPA s-a lovit de abordarea generală a Consiliului, care a redus semnificativ ambiția în timpul negocierilor, chiar și sub propunerea Comisiei Europene.
În condițiile în care statele membre sunt reticente să meargă mai departe și să accepte schimbările necesare și susținute de Parlamentul European, transportatorii rutieri, șoferii și asociațiile de parcări securizate se tem că rezultatul negocierilor nu va îmbunătăți condițiile de muncă ale șoferilor.
În plus, revizuirea Regulamentului TEN-T este în mod clar legată de Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR) adoptat recent. Cu toate acestea, nu va fi posibilă desfășurarea unei astfel de infrastructuri fără suficiente zone sigure și securizate de parcare pentru camioane.
Sectorul transportului rutier comercial se confruntă cu o criză acută de forță de muncă calificată, lipsind 500.000 de șoferi profesioniști. Îmbunătățirea condițiilor de muncă, inclusiv cu o rețea adecvată de zone de parcare securizate, este vitală pentru reținerea și atragerea șoferilor profesioniști de camion.