Studiul UNTRR Piața Transporturilor rutiere 2018-2030 prezintă o analiza detaliată a transportului rutier internațional – bilateral, pe țări.
În anul 2023 transportul internațional bilateral de mărfuri a scăzut cu 5-6%, atât la export cât și la import, exprimat în greutatea și parcursul mărfurilor. În perioada 2018 – 2023 exportul de mărfuri transportate rutier a scăzut de la 10,4 mil tone la 10,1 mil tone (-1%/an) și a stagnat la aprox 12,5 mld tone-km în privința parcursului mărfurilor. Încetinirea economiei din anul 2023 s-a resimțit și în traficul rutier de marfă.
La export, principalele țări partenere pentru transporturile rutiere de marfă sunt Germania, Italia, Franța, Spania, Ungaria și Marea Britanie, împreună deținând 60% din parcursul mărfurilor și 58% din cantitatea de marfuri transportată. În perioada 2018-2023 creșteri mai mari ale transportului internațional (încărcări) s-au înregistrat pe alte rute, respectiv piețe mai mici, precum Austria (+14%/an), Slovacia (+10%/an), Slovenia (+6%/an), Cehia (+4%/an), Polonia (+4%/an).
La import, principalele țări partenere pentru transporturile rutiere de marfă sunt Germania, Italia, Franța, Spania, Țările de Jos și Ungaria, împreună deținând 67% din parcursul mărfurilor și 61% din cantitatea de marfuri transportată. În perioada 2018-2023 creșteri mai mari ale transportului internațional (descărcări) s-au înregistrat pe rute cu originea în Grecia (+14%/an), Portugalia (+10%/an), Țările de Jos (+8%/an), Bulgaria (+8%/an), Turcia (+7%/an).
Transportatorii din România dețin 66% din totalul exporturilor de mărfuri transportate rutier și 57% din totalul importurilor.
Principalele produse importate rutier au fost: Produsele chimice, caucic, plastice; Alimente, băuturi, tutun; Produse agricole; Metale și produse din metal; Produse minerale nemetalice.
Principalele produse exportate rutier au fost: Metale și produse din metal; Produse chimice, caucic, plastice; Lemn şi produse din lemn; Alimente, băuturi, tutun; Produse agricole.
Pe relația cu Germania, principalul partener comercial al României, transportatorii români operează 96% din total importuri transportate rutier și 99% din total exporturi transportate rutier.
La polul opus, pe relația cu Bulgaria, țară vecină României, transportatorii români operează numai 21% din total importuri transportate rutier și 19% din total exporturi transportate rutier. UNTRR a semnalat în numeroase rânduri perturbarea semnificativă a traficului de camioane cauzată de ritmul lent al reparațiilor efectuate de partea bulgară pe Podul Prieteniei, operarea discriminatorie a noilor parcări de camioane de la Ruse și Vidin și timpii mari de așteptare la frontiera BG-RO, care afectează grav competitivitatea transportatorilor rutieri români și economia României.
Pe relația cu Ungaria, transportatorii români operează 64% din total importuri transportate rutier și 16% din total exporturi transportate rutier.
Pentru mai multe informații privind traficul rutier de mărfuri al transportatorilor români pe principalele rute internaționale, consultați: Piata Transportatorilor (piata-transporturilor.ro)