Știați că firmele cu activitatea principală transport rutier de marfă au avut o contribuție de 2,6% la formarea PIB în anul 2022?
Conform Studiului UNTRR, „Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030”: Firmele cu activitatea principală transport rutier de marfă au avut o contribuție de 2,6% la formarea PIB în anul 2022, iar în anul 2023 va scădea până la 2,4%, deși valoarea adăugată brută va crește cu aprox 5%. Creșterea costurilor, în special pentru transportatori, a adus o creștere însemnată a valorii adăugate brute în prețuri curente în anii 2022 și 2023. De asemenea, remarcăm contribuția semnificativă a transporturilor rutiere în 2020, an marcat de restricțiile impuse pe fondul pandemiei de Coronavirus.
Analiza ultimilor 6 ani indică faptul că transportul rutier de marfă a evoluat sub ritmul general al economiei, constrângerile Pachetului Mobilitate 1 punându-și amprenta pe activitatea transportatorilor pe rute cross-trade (transporturi rutiere internaționale operate de un transportator din România între alte țări) și cabotaj (transporturi rutiere operate de un transportator din România între două locații de încărcare/descărcare din interiorul unei alte țări).
Dezvoltarea accelerată a spațiilor logistice începând cu anul 2020 a adus creșteri remarcabile a operatorilor din logistică. Sectorul serviciilor anexe transporturilor (depozitare, logistică) și-a dublat valoarea adăugată brută în perioada analizată, în prezent ajungând la o pondere de 0,6% în PIB.
Transportul rutier de persoane crește în ritmul general al economiei, componenta de transport local fiind foarte importantă în
această ecuație.
Există o diferență semnificativă între structura Produsului Intern Brut (PIB) din România și cea medie a Uniunii Europene. Preconizăm că sectorul serviciilor din România, inclusiv comerțul, transportul și serviciile anexe, IT&C, serviciile financiare și alte servicii, va înregistra o creștere notabilă pe termen lung.
Analiza detaliată a indicatorilor indică faptul că pentru a ajunge la nivelul mediu din UE, ar trebui ca aportul brut al serviciilor anexe
transporturilor la PIB să crească cu 50%.
Sectorul transportului rutier de marfă, datorită performanței remarcabile a transportatorilor români în activitățile cross-trade, a avut un rol important în formarea PIB. Totuși, se prefigurează o scădere a contribuției acestui sector în economia României. Mai mulți factori de influență vor contribui la această tendință, precum restricțiile impuse prin Pachetul Mobilitate 1, creșterea costurilor, criza șoferilor, migrația acestora în alte țări, restricții de mediu și investiții semnificative pentru decarbonizare.
Până în 2023 transportul rutier de marfă a fost cel mai mare exportator de servicii al României cu o valoare de aproape 39 mld € în 6 ani, reprezentând 21,4% din totalul exporturilor de servicii ale României. De asemenea, transportul rutier de marfă este cel mai mare contributor la
soldul pozitiv al comerțului exterior cu servicii al României, având o contribuție de aproape 31 mld € în ultimii 6 ani, reprezentând 47,6% din soldul total.
Din totalul exporturilor de 7,67 mld € realizate de sectorul transportului rutier de marfă în anul 2022, puțin peste 2 mld € (26%) exporturi au fost realizate de către investitori străini direcți din România.
Pe de altă parte, aceștia au efectuat importuri de transport rutier de marfă de 1 mld €, reprezentând 64% din totalul de 1,56 mld € import
transport rutier de marfă.
Totuși, remarcăm faptul că importanța transportului rutier de marfă în exporturile de servicii este în scădere după anul 2020, ajungând în 2023 la 19,2% cu 4 puncte procentuale mai puțin față de 2020.
Raportat la valoarea totală a exporturilor României, de aprox 136 mld € în 2023, serviciile de transport rutier de marfă au o pondere
de 5,9%, al 4lea sector ca importanță la export
Pentru mai multe informații: https://piata-transporturilor.ro/
lorena.sandu@untrr.ro