Decarbonizarea transportului rutier de mărfuri, de la operațiunile de transport pe distanțe lungi la distribuția urbană last-mile a fost subiectul dezbătut în cadrul celui mai recent webinar organizat de IRU – organizația globală a transporturilor rutiere și POLIS - rețeaua europeană a orașelor și regiunilor care lucrează împreună pentru a promova inovația urbană și pentru a aborda provocările de mediu, transport și mobilitate.
Dezbaterile panel organizate de IRU și POLIS au vizat provocările legate de asigurarea unui transport eficient de bunuri în zonele urbane și pe distanțe lungi, în timp ce se creează un standard de viață ridicat în Europa.
Webinarul IRU-POLIS din 13 februarie 2024 a abordat provocările decarbonizării industriei europene a transportului rutier de mărfuri, având în vedere preocuparea de a limita externalitățile curente ale vehiculelor grele în zonele urbane și pe rețeaua europeană de drumuri. IRU și POLIS doresc să faciliteze dialogul privind diferite aspecte ale logisticii cu emisii zero și concepte inovatoare, propuneri de politică și strategii de decarbonizare pentru a atinge neutralitatea climatică până în 2050.
În cadrul discuției, s-au abordat mai multe aspecte privind decarbonizarea transportului de marfă și implementarea soluțiilor alternative cu emisii reduse și zero, precum:
- promovarea transportului intermodal, îngreunată de accesul limitat la multe terminale.
- planurile Uniunii Europene de a reduce emisiile din transportul rutier de mărfuri cu 45% până în 2030, având în reglementarea Euro 7 până în 2031. Euro 7 nu se referă doar la motoare, ci și la emisiile de la anvelope, frâne și zgomot.
- Utilizarea camioanelor bioCNG/bioLNG și perspectivele pentru aceasta, având în vedere că vehiculele comerciale au o durată de operare medie de 25 de ani și acestea contribuie la reducerea emisiilor de CO2.
- problemele întâmpinate de companiile de logistică care desfășoară servicii de transport pe distanțe lungi în implementarea soluțiilor alternative curate, cum ar fi camioanele electrice cu baterie. Printre acestea se numără autonomia insuficientă, reducerea capacității de încărcare și disponibilitatea insuficientă a stațiilor de încărcare.
- relevanța coridoarelor TEN-T pentru transportul intermodal - acestea sunt adesea alese de furnizorii de logistică pentru transportul lor de mărfuri, atât pe distanțe lungi, cât și regionale.
- impactul costului transportului verde de mărfuri asupra competitivității economiei europene, precum și sprijinul necesar pentru companiile mici din domeniul transportului pentru a adopta soluții ecologice.
În ceea ce privește livrarea urbană last-mile, s-au abordat sinergiile care ar putea fi deblocate prin armonizarea zonelor cu emisii scăzute în UE. De asemenea, s-a menționat nevoia de a măsura emisiile de gaze cu efect de seră pentru a reduce impactul acestora și a se orienta către soluții mai eficiente.