Conform Studiului UNTRR Piața transporturilor rutiere 2018-2030, transportul local rutier de pasageri reprezintă segmentul dominant al pieței de transport, constituind 81,5% din totalul pasagerilor transportați și 40% din valoarea totală a pieței.
În termeni valorici, transportul rutier național (interurban și interjudețean) deține cea mai mare cotă de piață, reprezentând 43,5% din valoarea totală a sectorului de transport.

În perioada post-pandemică, transportul național, județean și interjudețean a suferit pierderi considerabile din mai multe perspective: scăderea numărului de operatori, diminuarea numărului de călători și, implicit, a traficului, reducerea frecvenței curselor regulate și ocazionale, aceasta din urmă fiind influențată și de problemele apărute în licitațiile organizate de consiliile județene.
Eforturile de a atrage mai mulți călători și dezvoltarea urbană au stimulat expansiunea metropolitană a marilor orașe, extinzând serviciile de transport în zonele periurbane. Îmbunătățirea sistemelor de ticketing și informare pentru călători a avut un rol important în îmbunătățirea calității serviciilor de transport cu autobuze și microbuze, contribuind astfel la creșterea numărului de pasageri. În 2022, traficul de călători cu autobuzele a înregistrat o creștere de 10% față de 2019, marcând astfel singura creștere în transportul local în comparație cu perioada pre-pandemică.
Piața este susținută de segmentul curselor regulate speciale (transport domiciliu – locul de muncă), dar și de transportul local cu autobuze, microbuze și troleibuze.
Analiza transportului rutier de persoane la nivel regional / județean
București (942 mil pasageri), Cluj (164 mil), Timiș (100 mil) și Iași (87 mil) sunt cele mai mari piețe regionale de transport local de pasageri.
În anul 2022, 60% din pasageri au folosit transportul local cu autobuze și microbuze și 9% au fost transportați cu troleibuze. Transportul public local cu autobuze și microbuze este exclusiv în 28 de județe, în 13 este majoritar, iar într-un județ este minoritar.

...dezvoltarea regională a transportatorilor rutieri de persoane
Județele cu cele mai mari firme de transport rutier de persoane sunt: București-Ilfov, Sibiu, Cluj, Constanța, Timiș, Brașov și Iași.
Tendințe în mediul concurențial
Sectorul transportului rutier de pasageri din România se află într-o perioadă de transformare, cu accent pe tehnologie, sustenabilitate și adaptare la cerințele unui mediu concurențial dinamic și la așteptările în schimbare ale consumatorilor.
Pe termen lung, se preconizează o evoluție pozitivă a transportului public local de călători, stimulată de continuarea investițiilor în modernizarea flotei de vehicule și în procesul de decarbonizare, precum și de dezvoltarea infrastructurii și extinderea zonelor urbane.
În ceea ce privește transportul rutier internațional de persoane, există o tendință de orientare către rute mai scurte, în special în zonele cu comunități mari de români. Pe de altă parte, pe rutele mai lungi, se observă o concurență tot mai accentuată din partea companiilor aeriene, în special a celor low-cost.
Specializarea
Majoritatea operatorilor din domeniul transportului de pasageri au optat pentru separarea activităților de transport național și internațional, având în vedere diferențele de condiții specifice fiecărei categorii. De asemenea, există diferențe în ceea ce privește mijloacele de transport folosite: pentru rutele naționale sunt utilizate în principal microbuze (cu capacitatea de min 10 locuri), în timp ce pentru transportul internațional se folosesc autocare.
Servicii integrate
Odată cu intensificarea concurenței, numeroși operatori au început să ofere clienților o gamă variată de servicii complete. Acestea includ nu doar vânzarea de bilete, dar și opțiuni suplimentare precum asigurarea de spații de cazare, servicii de curierat rapid și servicii de taxi. În plus, unii transportatori s-au extins și în sectoarele adiacente, oferind servicii de întreținere auto și spălătorie vehicule. Această diversificare reflectă eforturile de a răspunde nevoilor complexe ale clienților și de a se menține competitivi pe piață.
Adoptarea tehnologiilor noi (vehicule verzi și digitalizarea)
În ultimii ani, companiile de transport rutier de pasageri din România au început să adopte tehnologii noi, incluzând utilizarea de sisteme de rezervare online, aplicații mobile pentru urmărirea traseelor și achiziția de vehicule mai ecologice și eficiente din punct de vedere energetic.
Din perspectiva investițiilor în modernizarea flotei de vehicule și adopția tehnologiilor avansate, transportul public local se remarcă drept principalul beneficiar. Acest proces de modernizare este stimulat în mare măsură de accesul la fondurile europene, exemplificat prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care a facilitat achiziția de autobuze noi, electrice.
Pentru mai multe informații, consultați cel mai recent Studiu UNTRR - Piața Transporturilor Rutiere din România 2018-2030 disponibil gratuit aici: www.piata-transporturilor.ro
[email protected]