Sectorul transportului public din Suedia este lider în domeniul sustenabilității, depășind atât obiectivele climatice naționale, cât și cele europene. În prezent, aproximativ 10% din flota de autobuze și autocare din țară este electrică, iar aproape toate celelalte vehicule funcționează pe biocombustibili, precum HVO100 (ulei vegetal hidrotratat).
Cum au reușit această realizare remarcabilă?
Începând cu 2008, Comitetul pentru Transport Public din Suedia – format din reprezentanți ai autorităților de transport public și ai operatorilor – a lucrat la dezvoltarea unei viziuni comune asupra mobilității durabile. Prin obiective comune, ghiduri, recomandări și standarde, au reușit să alinieze ambițiile politice cu soluțiile practice ale industriei.
Anna Grönlund, Director General Adjunct al Federației Suedeze a Autobuzelor și Autocarelor și Președinte al Consiliului pentru Transport Persoane al IRU, a declarat:
„Sectorul nostru a reușit să îmbine cerințele din achizițiile publice cu propriile noastre standarde și recomandări pentru procesul de licitație. Acest lucru ne-a permis să operăm fără combustibili fosili, utilizând alternative precum HVO100, și să începem electrificarea autobuzelor. În total, flota de autobuze și autocare achiziționată pentru transportul public din Suedia este acum aproape 100% fără combustibili fosili.”
„Această abordare colaborativă poate interesa mulți alți actori din Europa, mai ales în contextul în care Comisia Europeană analizează revizuirea directivelor privind achizițiile publice.”
Recomandările comitetului acoperă aspecte variate, de la modele de licitație și specificații ale vehiculelor până la criterii de mediu și cerințe contractuale comerciale. Aceste recomandări sunt apoi adoptate de federațiile naționale ale sectorului. Deși nu sunt obligatorii din punct de vedere legal, industria le implementează din ce în ce mai mult, ceea ce a dus la utilizarea unei flote aproape complet fără combustibili fosili.
„Am reușit să transformăm viziunile politice în cerințe funcționale pentru achiziții, ghiduri și standarde industriale. Sperăm ca experiența noastră să ajute și să inspire și alte țări în drumul lor către emisii net-zero”, a concluzionat Anna Grönlund.
Comitetul pentru transport public din Suedia include reprezentanți ai autorităților publice locale și ai federațiilor naționale din sectorul transportului public, cum ar fi Asociația Suedeză de Transport Public, Federația Suedeză a Autobuzelor și Autocarelor, Asociația Operatorilor de Trenuri din Suedia, Federația Suedeză a Taxiurilor și Asociația Suedeză a Autorităților Locale și Regiunilor.
UNTRR a organizat un webinar cu Federația Suedeză a Autobuzelor și Autocarelor privind experiența industriei suedeze de transport rutier de persoane și modelul suedez de liberalizare a pieței, mai multe informații aici
[email protected]
Sursa: IRU