Cât de multe știți despre taxiuri? Membrii Grupului taxi IRU dezvăluie provocările și concepțiile greșite care afectează sectorul taxi și cum va arăta acesta în următorii cinci până la zece ani.
În afară de decarbonizare, care sunt provocările cu care se confruntă taxiurile?
BVTM (Germania): Principala provocare în orașele germane este concurența neloială cu vehiculele private de închiriat (PHV) care operează prin platforme internaționale mari. Spre deosebire de taxiuri, PHV-urile sunt libere să opereze fără prețuri fixe și în afara regulilor stricte ale profesiei. Acest lucru dăunează pieței taxiurilor și reprezintă o amenințare gravă pentru întregul sector. Apoi, există povara financiară post-pandemie. Multe companii și-au folosit rezervele și acum se luptă să facă noi investiții în digitalizare sau decarbonizare.
KNV (Olanda): În primul rând, cererea clienților devine mai complexă și bugetele sunt sub presiune. Așteptările clienților sunt adesea mult mai mari decât soluțiile de mobilitate eficiente pe care furnizorii le pot oferi, în special pe piața de contracte. În același timp, există o tendință de eliminare a tuturor mașinilor din centrul orașelor. Cu toate acestea, orașele ar trebui să vadă taxiurile ca parte a soluției pentru a avea centrul orașelor fără mașini. Importanța sectorului taxiurilor nu este pe deplin înțeleasă. În cele din urmă, ca și în industria mai largă a transportului rutier, există o criză globală de șoferi.
UNIT (Franța): Taxiurile suferă din cauza creșterii necontrolate a ofertelor de transport, inclusiv PHV-uri. Acest lucru duce la congestie, poluare și activități ilegale.
Veezu (Marea Britanie): În plus față de criza de șoferi la nivel de industrie, o populație de șoferi în curs de îmbătrânire și recuperarea dificilă post-pandemie, sectorul se confruntă cu multiple alte provocări. De exemplu, legislația britanică privind statutul de angajare al șoferilor PHV este neclară, ceea ce duce la o incertitudine constantă. Aceasta se traduce și în incertitudine privind rolul șoferilor PHV și ratele de TVA aferente. Mai mult, cea mai modernă legislație aplicabilă PHV-urilor a fost adoptată în 1998 și nu face nicio referire la internet, telefoane mobile, aplicații sau tehnologie cloud. În loc de o rețea complexă de legi, reglementări, politici și bune practici, sectorul ar trebui să aibă un cadru legal clar pentru a-și ghida operațiunile. Ar fi util să se clarifice regulile pentru multi-app, care permite operatorilor să accepte rezervări bazate pe un bazin(pool) virtual de șoferi și vehicule mai degrabă decât pe o flotă dedicată pe care o cunosc și o gestionează. Șoferii refuză frecvent sau returnează rezervările cu valoare mai mică, ducând la servicii mai puțin fiabile și la un public confuz și dezamăgit.
Care sunt cele mai recente inovații promovate de companiile de taximetrie?
BVTM (Germania): Două dezvoltări în curs de desfășurare sunt de interes. Prima este dispecerizarea integrată între diferite sisteme IT și aplicații pentru a ajuta clienții să găsească cea mai bună soluție de mobilitate pentru nevoile lor individuale. A doua, deși nu este complet nouă, este tehnologia de bazin (pooling). În zonele rurale, de exemplu, taxiurile pot aduce valoare adăugată autocarelor și altor moduri de transport public.
KNV (Olanda): Sectorul trece la un nou sistem de computere de monitorizare la bord și timpi de odihnă. Ideea este de a furniza date în timp aproape real autorităților, posibil printr-o aplicație mobilă.
UNIT (Franța): Taxiurile oferă servicii de mobilitate pentru toată lumea. Regiunea Paris își extinde semnificativ flota de taxiuri accesibile pentru scaune rulante în 2024.
Veezu (Marea Britanie): Sectorul este încă în mare parte încă în recuperare după impactul COVID-19. Datorită unui cadru de reglementare în continuă schimbare, multe companii mai mici se concentrează pe supraviețuirea comercială a afacerii lor și pe îndeplinirea obligațiilor de conformitate. Prin urmare, puține companii au resursele necesare pentru a investi în inovație. Când sunt disponibile, inovațiile sunt axate în mare parte pe noi abordări de stabilire a prețurilor și extinderea regională. Companiile mai mari investesc, de asemenea, masiv în extragerea datelor, inteligența artificială și formarea șoferilor.
Care este cea mai mare concepție greșită despre sectorul taxi?
BVTM (Germania): Există două concepții greșite răspândite. Prima, că flota de taxiuri este deținută și operată de o singură mare companie. De fapt, flota de taxiuri a Germaniei este operată de 32.000 de companii, majoritatea mici. Cealaltă concepție greșită este că sectorul taxiurilor este încă în esență același ca acum 50 de ani. Dar, în afară de a avea încă o mașină și un șofer, aproape totul s-a schimbat. Dispecerizarea a fost digitalizată în anii 1980, în timp ce sistemele de rezervare au fost digitalizate în anii 2000. Tehnologiile digitale bazate pe date sunt deja în centrul afacerii cu taxiuri.
KNV (Olanda): Cea mai actuală concepție greșită în mass-media și în formularea politicilor este că afacerea cu taxiuri constă în principal din standuri de taxi și comenzi de pe stradă. Piața directă pentru consumatori este doar o mică parte a sectorului. Transportul de îngrijire reprezintă de departe cea mai mare parte a afacerii. Impactul său social este imens, dar vizibil insuficient.
UNIT (Franța): Principiul unei licențe de taxi este uneori perceput ca aparținând trecutului, dar este de fapt un instrument contemporan esențial pentru organizarea serviciilor de transport. Un număr tot mai mare de orașe creează licențe pentru trotinete, biciclete și alte vehicule pentru a împărți mai bine spațiile publice și pentru a avea reguli care să servească interesului public și securității pasagerilor.
Veezu (Marea Britanie): Este larg acceptat că deținerea și conducerea unei mașini private este mai ieftină decât folosirea taxiurilor. Aceasta este o concepție greșită nefericită care dăunează sectorului.
Cum va arăta sectorul în următorii cinci până la zece ani?
BVTM (Germania): Pare destul de sigur că digitalizarea va continua până când flota de taxiuri va fi complet digitalizată, inclusiv în zonele rurale. De asemenea, decarbonizarea va accelera și implementarea taxiurilor cu emisii zero, în special vehiculele electrice cu baterii, care vor constitui majoritatea flotei, dacă nu întreaga flotă. Ar putea fi menționate mai multe tendințe, dar există multă incertitudine.
KNV (Olanda): Taxiurile vor continua să fie o verigă indispensabilă în lanțul de mobilitate conectată. Majoritatea flotei ar trebui să fie formată din vehicule cu emisii zero, iar piața de livrare ar trebui să se extindă și mai mult. Sectorul va trebui să ofere în continuare transport sigur și de înaltă calitate, să fie inovativ și să ofere soluții de mobilitate care să satisfacă cererea clienților. Misiunea noastră va fi să asigurăm că sistemul de transport este la un preț acceptabil, accesibil și organizat într-o manieră integrată pentru a rămâne atractiv.
UNIT (Franța): Clienții își doresc orașe mai sustenabile, incluzive și pașnice. Provocarea pentru orașul de mâine este împărțirea spațiului public între diferitele moduri de transport. Există o presiune puternică din partea autorităților publice pentru a reduce numărul mașinilor individuale în orașe. Rolul taxiurilor este de așteptat să crească, deoarece licențele lor le permit deja să folosească drumurile publice pentru muncă. Cu semnele de taaxi clar identificabile și cu numerele lor reglementate, taxiurile ar trebui să devină partenerii preferați ai autorităților publice.
Veezu (Marea Britanie): Sectorul va fi cel mai probabil operat de mai puțini competitori, pe măsură ce tendința de consolidare continuă. Povara costurilor legate de conformitate, adoptarea vehiculelor electrice și, posibil, oferirea de mai multe beneficii sociale șoferilor, va duce probabil la creșterea prețurilor.
Cu toate acestea, sectorul ar putea beneficia de noile bariere impuse mașinilor private în orașe. Tinerii par să își susțină examenul de conducere mai târziu în viață decât înainte. Deși acest lucru nu s-a tradus încă în rate mai mici de deținere a mașinilor, este probabil să influențeze acest aspect până la urmă.
În ceea ce privește tehnologia, șoferii vor fi probabil mai bine pregătiți, cu mașini echipate cu CCTV(supraveghere video) și telematică. Tendința utilizării multi-app ar putea stabili o nouă abordare a tarifelor, prin care clienții și șoferii licitează electronic pentru tarife, specificând limitele acceptabile. Aplicațiile pentru clienți vor deveni, de asemenea, mult mai selective în privința șoferilor acceptați, bazându-se pe evaluările acestora.
În final, sperăm că mediul legal și de reglementare va fi mai stabil, oferind o mai mare claritate șoferilor, operatorilor și clienților.
Vreți să fiți la curent cu ultimele tendințe din industrie și problematica abordată la Grupul taxi al IRU? Abonați-vă la UNTRR și contactați-ne la roxana.ilie@untrr.ro pentru informații suplimentare și suport.