Adoptarea de către Consiliul Uniunii Europene a abordării generale privind aplicarea drepturilor pasagerilor și reglementarea călătoriilor multimodale reprezintă un pas important în protejarea pasagerilor și sprijinirea operatorilor. Industria transporturilor rutiere reprezentată de IRU salută, în special, clarificarea domeniului de aplicare și extinderea realistă a termenelor de rambursare. Cu toate acestea, există lacune critice, inclusiv necesitatea de a lua în considerare poziția unică a întreprinderilor mici și de a stabili reguli mai clare privind răspunderea intermediarilor.
Drepturile pasagerilor reprezintă un pilon fundamental al politicii de protecție a consumatorilor din UE, asigurând tratament echitabil, transparență și compensații pentru călători.
Pe măsură ce numărul pasagerilor crește, în special pentru călătoriile multimodale rezervate prin intermediari, devine tot mai importantă stabilirea unor reguli europene clare și armonizate. Abordările generale privind drepturile pasagerilor trebuie să consolideze atât protecția acestora, cât și să mențină fezabilitatea operațională pentru furnizorii de transport.
Consolidarea aplicării drepturilor pasagerilor
IRU susține decizia Consiliului de a elimina standardele de calitate a serviciilor nepracticabile și de a simplifica procesele de depunere a reclamațiilor prin adaptarea cerințelor lingvistice. Cu toate acestea, insistența Consiliului asupra comunicării electronice obligatorii pentru rambursare și compensații ignoră realitățile cu care se confruntă mulți operatori de autobuze și autocare.
“Sectorul autobuzelor și autocarelor este format în mare parte din IMM-uri, dintre care multe nu dispun de infrastructură digitală”, a precizat Directorul de Advocacy UE al IRU Raluca Marian. „Permițând pasagerilor să depună reclamații și cereri de rambursare pe hârtie ar oferi flexibilitatea necesară. Operatorii de autocare nu sunt companii aeriene sau mari companii feroviare. Adesea, nici măcar nu au site-uri web, deci cum ar putea să respecte cerințele digitale obligatorii?” a mai precizat IRU.
Consolidarea certitudinii juridice pentru călătoriile multimodale
IRU salută clarificarea domeniului de aplicare și armonizarea drepturilor pasagerilor multimodali cu legislația sectorială. Noul cadru respectă scutiri cruciale, cum ar fi serviciile sub 250 km și serviciile ocazionale, și recunoaște provocările unice ale transportului rutier, legate de siguranța rutieră și partajarea infrastructurii rutiere cu alți utilizatori.
„Clarificarea domeniului de aplicare a legislației a fost esențială. Ecosistemul autobuzelor și autocarelor este divers, unele servicii fiind tipice pentru distanțe lungi, în timp ce altele sunt reglementate de obligații publice sau de Directiva privind pachetele de călătorii. Recunoașterea acestor diferențe asigură așteptări clare și corecte atât pentru pasageri, cât și pentru operatori,” a subliniat IRU.
IRU susține, de asemenea, extinderea termenelor de rambursare în cazurile de conexiuni pierdute în timpul călătoriilor multimodale (15 zile pentru tranzacții între întreprinderi și 30 de zile pentru consumatori), care se aliniază cu realitățile financiare ale industriei autobuzelor și autocarelor.
Următorii pași: adoptarea în Parlament și negocierile trilog
Odată cu finalizarea poziției Consiliului UE, atenția se îndreaptă acum către Parlamentul European, unde Comisia pentru Transport și Turism încă trebuie să își adopte poziția. IRU solicită Parlamentului să prioritizeze armonizarea cu legislația sectorială și soluțiile practice pentru IMM-uri, inclusiv opțiunea pentru depunerea în format pe hârtie și delimitarea mai clară a răspunderii în propunerea multimodală, prin stabilirea unor definiții specifice pentru transportatori, vânzători de transport și intermediari.
IRU urmărește să asigure ca textele finale să realizeze un echilibru între protecții robuste pentru pasageri și fezabilitatea operațională pentru operatorii de transport.
Pentru mai multe informații, consultați documentul de poziție IRU privind Pachetul de Mobilitate al Pasagerilor.
Drepturile pasagerilor: IRU solicită Parlamentului European să abordeze lacunele existente
Adoptarea de către Consiliul Uniunii Europene a abordării generale privind aplicarea drepturilor pasagerilor și reglementarea călătoriilor multimodale reprezintă un pas important în protejarea pasagerilor și sprijinirea operatorilor. Industria transporturilor rutiere reprezentată de IRU salută, în special, clarificarea domeniului de aplicare și extinderea realistă a termenelor de rambursare. Cu toate acestea, există lacune critice, inclusiv necesitatea de a lua în considerare poziția unică a întreprinderilor mici și de a stabili reguli mai clare privind răspunderea intermediarilor.
Drepturile pasagerilor reprezintă un pilon fundamental al politicii de protecție a consumatorilor din UE, asigurând tratament echitabil, transparență și compensații pentru călători.
Pe măsură ce numărul pasagerilor crește, în special pentru călătoriile multimodale rezervate prin intermediari, devin tot mai importante reguli clare și armonizate. Abordările generale privind drepturile pasagerilor trebuie să consolideze atât protecțiile acestora, cât și să mențină fezabilitatea operațională pentru furnizorii de transport.
Consolidarea aplicării drepturilor pasagerilor
IRU susține decizia Consiliului de a elimina standardele de calitate a serviciilor nepracticabile și de a simplifica procesele de depunere a reclamațiilor prin adaptarea cerințelor lingvistice. Cu toate acestea, insistența Consiliului asupra comunicării electronice obligatorii pentru rambursare și compensații ignoră realitățile cu care se confruntă mulți operatori de autobuze și autocare.
“Sectorul autobuzelor și autocarelor este format în mare parte din IMM-uri, dintre care multe nu dispun de infrastructură digitală”, a precizat Directorul de Advocacy UE al IRU Raluca Marian. „Permițând pasagerilor să depună reclamații și cereri de rambursare pe hârtie ar oferi flexibilitatea necesară. Operatorii de autocare nu sunt companii aeriene sau mari companii feroviare. Adesea, nici măcar nu au site-uri web, deci cum ar putea să respecte cerințele digitale obligatorii?” a mai precizat IRU.
Consolidarea certitudinii juridice pentru călătoriile multimodale
IRU salută clarificarea domeniului de aplicare și armonizarea drepturilor pasagerilor multimodali cu legislația sectorială. Noul cadru respectă scutiri cruciale, cum ar fi serviciile sub 250 km și serviciile ocazionale, și recunoaște provocările unice ale transportului rutier, legate de siguranța rutieră și partajarea infrastructurii rutiere cu alți utilizatori.
„Clarificarea domeniului de aplicare a legislației a fost esențială. Ecosistemul autobuzelor și autocarelor este divers, unele servicii fiind tipice pentru distanțe lungi, în timp ce altele sunt reglementate de obligații publice sau de Directiva privind pachetele de călătorii. Recunoașterea acestor diferențe asigură așteptări clare și corecte atât pentru pasageri, cât și pentru operatori,” a subliniat IRU.
IRU susține, de asemenea, extinderea termenelor de rambursare în cazurile de conexiuni pierdute în timpul călătoriilor multimodale (15 zile pentru tranzacții între întreprinderi și 30 de zile pentru consumatori), care se aliniază cu realitățile financiare ale industriei autobuzelor și autocarelor.
Următorii pași: adoptarea în Parlament și negocierile trilog
Odată cu finalizarea poziției Consiliului UE, atenția se îndreaptă acum către Parlamentul European, unde Comisia pentru Transport și Turism încă trebuie să își adopte poziția. IRU solicită Parlamentului să prioritizeze armonizarea cu legislația sectorială și soluțiile practice pentru IMM-uri, inclusiv opțiunea pentru depunerea în format pe hârtie și delimitarea mai clară a răspunderii în propunerea multimodală, prin stabilirea unor definiții specifice pentru transportatori, vânzători de transport și intermediari.
IRU urmărește să asigure ca textele finale să realizeze un echilibru între protecții robuste pentru pasageri și fezabilitatea operațională pentru operatorii de transport.
Pentru mai multe informații, consultați aici documentul de poziție IRU privind Pachetul de Mobilitate al Pasagerilor.