IRU, împreună cu alte două organizații majore de transport, a solicitat legiuitorilor europeni să sprijine măsuri esențiale pentru ca serviciile de transport public din UE să rămână durabile și accesibile în contextul unui deficit sever de șoferi de autobuz și autocar.
Într-o scrisoare comună, IRU, alături de Asociația Internațională a Transportului Public și Asociația Operatorilor de Transport de Pasageri din Europa, a făcut apel la factorii de decizie din UE să susțină modificările-cheie ale revizuirii Directivei privind permisele de conducere.
Aceste amendamente, propuse în poziția Parlamentului European, sunt esențiale pentru a aborda deficitul tot mai mare de șoferi care afectează transportul public și pentru a face sectorul mai atractiv pentru noi candidați. Sprijinirea versiunii Parlamentului European este crucială pentru a combate eficient aceste provocări.
Acest apel urgent vine în contextul negocierilor de tip trilog, având implicații semnificative pentru stabilitatea serviciilor de autobuz și autocar din întreaga UE.
Raluca Marian, director de Advocacy al IRU pentru UE, a declarat: „Pentru a face față deficitului de șoferi în creștere și pentru a crește atractivitatea sectorului, regulile privind vârsta minimă pentru șoferii profesioniști de autobuz trebuie adaptate. Poziția Parlamentului European oferă o soluție realistă la nevoile urgente ale sectorului nostru. Solicităm eurodeputaților să sprijine și să mențină această poziție.”„Facem, de asemenea, apel la Consiliu să adopte o versiune care răspunde realităților și nevoilor critice ale sectorului de transport rutier, asigurând servicii de transport public durabile în întreaga UE,” a adăugat ea.
Amendamentele propuse de Parlamentul European ar permite tinerilor șoferi cu vârste cuprinse între 19 și 21 de ani, care au obținut un Certificat de Competență Profesională (CPC), să opereze autobuze și autocare pe plan național, fără limitările de distanță actuale. Ridicarea restricției de 50 km ar permite tinerilor șoferi calificați profesional să lucreze pe rute esențiale, sprijinind continuitatea serviciilor și făcând sectorul mai atractiv pentru noi candidați.
Transportul public este o parte esențială a rețelei de mobilitate urbană a UE, deservind anual peste 50 de miliarde de pasageri. Cu toate acestea, deficitul sever de șoferi exercită o presiune fără precedent asupra sectorului. Peste 105.000 de posturi de șoferi de autobuz și autocar sunt neocupate. Cu mai puțin de 3% dintre șoferi având sub 25 de ani și cu o vârstă medie de 50 de ani, acest deficit este estimat să depășească 275.000 de posturi neocupate până în 2028. Lipsa șoferilor afectează deja rutele de transport esențiale, în special în zonele regionale și urbane, unde serviciile de autobuz și autocar asigură conexiuni vitale.
Acțiunea imediată a UE este necesară pentru a preveni întreruperi majore ale serviciilor și pentru a asigura reziliența și accesibilitatea sistemelor de transport public pentru toți.
Pentru mai multe informații: [email protected]