Comisia pentru transport și turism a Parlamentului European (TRAN) a votat astăzi,14.02.2024, revizuirea normelor privind greutățile și dimensiunile admise ale vehiculelor. Textul adoptat păstrează stimulente în ceea ce privește greutatea permisă și adaugă derogări pentru combinațiile de vehicule cu emisii zero.
Comisia TRAN a confirmat stimulente cheie pentru reducerea emisiilor de CO2, dar, în mod dezamăgitor, au pus obstacole suplimentare împotriva utilizării pe scară largă a vehiculelor din Sistemul Modular European (EMS).
Decizia TRAN de a permite până la șase tone suplimentare pentru combinații de vehicule cu emisii zero este salutară, precum și decizia de toleranță de 12,5 tone pe axa motoare. Acest lucru compensează pierderile de capacitate de încărcare din cauza greutății tehnologiei cu emisii zero, cum ar fi bateriile, și ușurează provocările pentru distribuția greutății în transportul rutier de pasageri și mărfuri.
De asemenea, hotărârea de a susține utilizarea cabinelor camioanelor mai lungi pentru a îmbunătăți confortul șoferilor este, de asemenea, un semnal important în ceea ce privește criza șoferilor.
Transporturi transfrontaliere cu 44 de tone
Sprijinul TRAN pentru a permite transporturile rutiere transfrontaliere cu combinații de autovehicule de 44 de tone, este, de asemenea, salutar.
Cu toate acestea, Comisia TRAN a confirmat data de eliminare treptată propusă de Comisie pentru 2034, după care măsura de facilitare transfrontalieră de 44 de tone se va aplica numai operatorilor cu vehicule cu emisii zero.
Pe măsură ce se așteaptă ca absorbția vehiculelor grele cu emisii zero să crească, nu este clar cum va fi implementată infrastructura corespunzătoare necesară. Permiterea temporară a combinațiilor de vehicule cu o greutate maximă autorizată de 44 de tone și apoi interzicerea acestora din 2035 nu oferă securitate juridică sectorului.
Industria de transport rutier ar prefera să vadă o evaluare a acestei prevederi în 2035 sau 2040. La acel moment, maturitatea tehnologiilor de combustibil alternativ, disponibilitatea infrastructurii și, cel mai important, capacitatea operatorilor de a investi, ar putea fi evaluate mai precis.
Sistemul Modular European (EMS)
Sprijinul TRAN pentru utilizarea transfrontalieră a Sistemului Modular European (EMS) este, de asemenea, pozitiv, dar acest ajutor este, din păcate, umbrit de condiții suplimentare și inutile impuse statelor membre UE înainte de a începe testele sau de a decide cu privire la utilizarea lor fie la nivel național, fie pentru operarea transfrontalieră.
Combinațiile EMS reduc consumul de combustibil și emisiile de CO2, îmbunătățind eficiența transportului, deoarece consolidează transportul de marfă de la vehiculele comerciale mai mici. Decizia TRAN de astăzi este o barieră în calea inovației de mediu în transportul rutier de mărfuri și stabilește o prioritate proastă.
Poziția va fi supusă votului Plenului în cadrul următoarei sesiuni, posibil în martie, iar dosarul va fi continuat de următoarea legislatură, după alegerile UE.