Comisia pentru Transport și Turism (TRAN) a Parlamentului European a aprobat astăzi, 14.05.2025, acordul provizoriu referitor la Directiva privind permisele de conducere, la care s-a ajuns în timpul trilogului. Aceasta urmează recentei aprobări oficiale de către Comitetul Reprezentanților Permanenți al Consiliului, primul dintre colegislatorii UE care susține acordul. Reforma răspunde apelurilor de lungă durată ale industriei de a aborda deficitul de șoferi și de a promova digitalizarea permiselor de conducere, menținând în același timp standarde înalte de siguranță rutieră.
Aprobarea de astăzi a revizuirii Directivei privind permisele de conducere ale UE marchează o etapă importantă pentru mai multe priorități sectoriale, inclusiv clarificarea regulilor privind vârsta minimă de conducere profesională; introducerea unor programe de conducere însoțită pentru tinerii profesioniști; extinderea accesului la vehicule cu combustibili alternativi; stabilirea unui permis de conducere digital armonizat; și crearea unui cadru la nivelul UE pentru recunoașterea permiselor de conducere din țări terțe.
Claritate privind vârsta minimă pentru șoferii profesioniști
Acordul oferă mult așteptata claritate juridică privind regulile referitoare la vârsta minimă pentru conducerea profesională. Directiva revizuită va reflecta prevederile deja în vigoare în alte legislații ale UE, permițând șoferilor profesioniști care dețin Certificatul de Competență Profesională (CPC) obligatoriu să opereze vehicule de marfă, la nivel național și internațional, de la vârsta de 18 ani. De asemenea, confirmă vârsta minimă de 21 de ani ca vârstă de conducere pentru șoferii de autobuz și autocar.
Cu toate acestea, nu a fost eliminată actuala limită de 50 km pentru șoferii de autobuz sub 21 de ani, o restricție care continuă să împiedice eforturile de a atrage talente tinere.
Conducerea însoțită: oportunitate pentru tinerele talente
Într-un pas pozitiv pentru a face profesia mai atractivă pentru tineri și a promova siguranța rutieră, acordul permite statelor membre să introducă scheme obligatorii de conducere însoțită de la vârsta de 17 ani pentru categoriile de permis B și scheme opționale pentru permisele C, C1 și C1E. Această schemă permite șoferilor mai tineri care dețin CPC să dobândească experiență prin supraveghere. Șoferii însoțitori trebuie să îndeplinească anumite condiții, inclusiv finalizarea unei instruiri specifice (între 7 și 14 ore).
Permise de conducere digitale până la 2030
Revizuirea directivei introduce un permis de conducere digital armonizat – care va fi implementat până la sfârșitul anului 2030 – integrat în Portofelul European de Identitate Digitală. Șoferii își vor păstra dreptul de a solicita un permis fizic. Acest pas marchează o etapă importantă către un sistem de mobilitate fără hârtie și mai incluziv, sporind eficiența și conformitatea cu reglementările în întreaga UE.
Stimularea accesului la vehiculele cu combustibil alternativ
Acordul permite persoanelor care au deținut un permis de categoria B să conducă vehicule cu combustibil alternativ, atât pentru călători, cât și pentru marfă, cu o greutate de până la 4,25 tone. Aceasta extinde propunerea inițială a Comisiei Europene și recunoaște natura evolutivă a proiectării vehiculelor și a nevoilor de decarbonizare.
Progrese privind accesul șoferilor din țări terțe
Directiva revizuită deschide calea pentru un cadru la nivelul UE care să faciliteze schimbul de permise de conducere din țări terțe. Un viitor act de punere în aplicare va enumera țările terțe care îndeplinesc standardele de echivalență ale UE. Acestea vor beneficia de proceduri mai clare și simplificate, nefiind necesare condiții suplimentare de reînnoire sau coduri speciale.
Cu toate acestea, acordul nu rezolvă problema presantă a recunoașterii calificărilor de șofer profesionist din țări terțe. Fără recunoașterea reciprocă a calificărilor lor profesionale de șofer, șoferii din țări terțe rămân în imposibilitatea de a fi angajați de operatorii din UE. Această lacună trebuie abordată pentru a debloca întregul potențial al talentelor din țările terțe.
Următorii pași
În urma votului de astăzi și a votului pozitiv anterior din Consiliu, următorul pas este adoptarea formală de către plenul Parlamentului European, așteptată în această toamnă, urmată de aprobarea finală de către Consiliu.
Întrucât ambele organisme legislative de specialitate au aprobat deja acordul cu majorități solide, pașii rămași ar trebui să fie o formalitate. Odată adoptată, statele membre vor fi obligate să transpună directiva revizuită în legislația națională, cu perioade de punere în aplicare cuprinse între patru și șase ani.