Indicele tarifelor de transport rutier de marfă Upply x Ti x IRU pentru Europa arată că indicele tarifelor spot din trimestrul 4 a scăzut cu 14,8 puncte față de perioada similară din 2022. Cu toate acestea, scăderea de la un trimestru la trimestru a indicelui tarifelor contractuale a fost limitată la 0,9 puncte, datorită costurilor ridicate și, în special, a creșterii taxelor de drum în trimestrul 4 din 2023.
Indicele spot a scăzut cu 4,5 puncte de la un trimestru la altul la 123,8 puncte. Acum este în scădere cu 14,8 puncte față de perioada similară din 2022. Indicele tarifelor contractuale a crescut pentru al doilea trimestru consecutiv, cu 1,7 puncte până la 129,4. Scăderea față de aceeași perioadă a anului trecut a fost de doar 0,9 puncte.
- Indicele de referință al ratei spot pentru transportul rutier de marfă în Europa în T4 2023 s-a situat la 123,8, cu 4,5 puncte mai puțin decât în T3 2023 și cu 14,8 puncte în scădere față de 2022.
- Indicele de referință al ratei contractuale pentru transportul rutier de marfă în Europa în T4 2023 a fost de 129,4, cu 1,7 puncte mai mare decât în T3 2023 și cu 0,9 puncte mai mic decât în T4 2022.
- Majorarea prețurilor taxelor de drum în Germania în decembrie 2023 a contribuit la o creștere cu 8,3 puncte a indicelui tarifelor de transport intern în Germania.
- IRU estimează că în Germania costul suplimentar al taxelor va fi de 6.700 EUR/camion/an, în timp ce în Austria costul suplimentar cu noile taxe de drum va fi de 730 EUR/camion/an.
- Cererea scăzută de transport va menține, probabil, tarifele de transport rutier de marfă scăzute în 2024. Cu toate acestea, noile taxe de drum introduse pe lângă baza de costuri ridicate vor menține o presiune crescută pe tarife în prima jumătate a anului. Cel mai probabil tarifele contractuale se vor menține la aceeași valoare, iar tarifele spot vor înregistra o scădere lentă față de ultima perioadă.
Cererea mică și în scădere pentru transportul rutier de marfă în toată Europa a redus tarifele spot, în timp ce tarifele contractuale au rămas ridicate din cauza presiunii costurilor. Indicele spot se află acum cu 5,5 puncte sub indicele contractual, ceea ce înseamnă că indicele spot este acum mai aproape de nivelul de bază decât indicele contractual. O combinație de scăderi spot determinate de scăderea cererii industriale, pe lângă creșterea contractelor cauzate de noile taxe de emisii CO2 și de creșterea generală a costurilor, a dus la creșterea prețurilor contractelor peste ratele spot din orașele din Germania la Paris, Birmingham, Milano, Lille, Madrid, Rotterdam și Anvers.
Întrucât tarifele au crescut în prima jumătate a anului 2022, scăderea consumului declanșată de creșterea prețurilor a fost principalul catalizator al scăderilor constante ale tarifelor spot. Cu toate acestea, într-un nou climat de inflație scăzută, consumul s-a stabilit acum la niveluri mai scăzute, rezultând volume mai mici de transport rutier de marfă.
Thomas Larrieu, Director Executiv Upply, a menționat: „La începutul anului 2024, expeditorii au acum acces la tarife spot care sunt mai mici decât tarifele contractuale. Anul acesta, operatorii de transport rutier vor trebui să facă față unei scăderi a cererii europene, care se observă de câteva luni, și cu imprevizibilitatea costurilor acestora. Acum este momentul să accelerăm adoptarea instrumentelor digitale, care oferă vizibilitate și permit optimizarea veniturilor.”
Costurile în transporturi au crescut în general în ultimii trei ani. Forța de muncă (+28,2%), întreținerea și reparațiile (+20,4%), anvelopele (+21,6%), piesele de schimb (+13,5%) și asigurările (+8,7%) au crescut considerabil și au contribuit la costuri exagerat de mari. Acesta este rezultatul inflației care trece prin sistem, adăugând presiune în creșterea ratelor și împiedicând scăderea acestora.
Noile taxe de drum din Germania bazate în care au fost incluse costurile cu emisiile de CO2 au intrat în vigoare la 1 decembrie 2023, crescând efectiv taxele pentru vehiculele grele de marfă pe drumurile germane cu aproximativ 80%. Potrivit GVN, Asociația Transportatorilor din Saxonia Inferioară, această creștere va duce la o cheltuială lunară suplimentară de 300.000 EUR pentru unii dintre membrii săi. Acest lucru este măsurabil în indicele tarifelor de transport rutier intern din Germania, care a arătat că tarifele au crescut cu 8,3 puncte în decembrie.
IRU estimează că noile taxe de drum introduc un cost suplimentar anual de 6.700 EUR/camion în Germania. Aceasta presupune că autovehiculele grele germane efectuează 60% din operațiunile naționale de transport rutier de marfă pe o rețea de drumuri cu taxă, cunoscându-se faptul că 55% din volumele de marfă sunt transportate cu vehicule articulate cu mai mult de cinci axe și conforme cu standardele EURO VI și că aceste vehicule reprezintă 30% din flota germană. În timp ce noile taxe de drum în Austria, introduse la 1 ianuarie 2024, vor crește costurile cu 730 EUR/camion/an.
Vincent Erard, Senior Director pentru Strategie și Dezvoltare IRU, a adăugat: „Sectorul european de transport rutier se confruntă cu o cerere industrială în scădere, care reduce tarifele spot. Dar tarifele contractuale rămân ridicate din cauza presiunii costurilor determinate de noile taxe de drum în care au fost adăugate emisiile de CO2 și de creșterile generale ale costurilor. Companiile de transport se adaptează la provocările operaționale, financiare și de mediu pentru a răspunde cererii viitoare de transport. Eforturile lor trebuie susținute de sprijin financiar pentru tranziția ecologică, implementarea infrastructurii de încărcare și realimentare, zone de parcare mai sigure și securizate, condiții de muncă îmbunătățite pentru șoferi și o digitalizare cuprinzătoare a documentelor de transport. De asemenea, ne putem aștepta la creșterea cererii de șoferi în următorii ani, cu aproximativ 745.000 de posturi de șofer de camion neocupate până în 2028 și, astfel, costuri potențial mai mari cu șoferii. Contribuția indispensabilă a industriei transportului rutier la întreaga economie și societate nu trebuie subestimată.”
Michael Clover, Șeful Departamentului de Dezvoltare Comercială Ti, a specificat: „Presiunea costurilor de transport rutier continuă să crească, deoarece creșterile costurilor cu combustibilul și forța de muncă se adaugă acum la noile taxe de drum care intră în vigoare în Europa. După cum arată datele pentru Germania, ne putem aștepta ca aceste noi taxe să conducă la creșteri reale ale tarifelor tranzacționale de transport rutier pe măsură ce sunt implementate în diferite țări pe parcursul anului 2024, stabilind o nouă linie de referință pentru prețuri.”
Contracția producției industriale și scăderea comenzilor noi par să preia mantaua deflaționistă de la cererea de consum, care acum este soluționată. Acest lucru este probabil să producă scăderi suplimentare ale ratelor, în special pe piața spot. Cu toate acestea, extinderea noului sistem de taxare bazat pe emisii la alte țări europene va umfla și mai mult o bază de costuri de transport rutier deja ridicată. Acest lucru ar putea exercita o presiune ascendentă asupra indicilor contractuali, limitând în același timp scăderea prețurilor și strângând marjele pe piața spot.
Note:
Indicele de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa: Raportul Indicelui de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa este conceput să ofere o mai mare vizibilitate a evoluției tarifelor de marfă în Europa.
Transport Intelligence (Ti): Ti este cea mai importantă sursă mondială de informații despre piață pentru industria logisticii și a transportului rutier de marfă, oferind date și analize prin seria sa de rapoarte privind transportul rutier de marfă în Europa, baza de date Global Supply Chain intelligence (GSCi) și serviciile de consultanță de specialitate.
Upply: este o platformă tehnologică care deservește profesioniștii din transportul de marfă, proiectează și dezvoltă soluții pentru a ajuta expeditorii, transportatorii și expeditorii de marfă să exploateze întregul potențial al digitalizării pentru a-și servi afacerea. Combinând expertiza în transport și Data Science, Upply și-a dezvoltat soluția Smart dedicată evaluării comparative și analizării tarifelor de marfă din 2018. Lider în evaluarea comparativă pentru transportul rutier european de marfă, Smart ajută jucătorii din lanțul de aprovizionare să ia decizii și să își optimizeze investițiile în transport. Compania are sediul la Paris și are în prezent peste 60 de angajați dedicați dezvoltării soluțiilor sale tehnologice unice.
IRU: Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere – IRU - este organizația mondială de transport rutier, care promovează creșterea economică, prosperitatea și siguranța prin mobilitatea durabilă a persoanelor și a mărfurilor. Fiind vocea a peste 3,5 milioane de companii care operează servicii de mobilitate și logistică în toate regiunile globale, IRU inițiază soluții pentru ca transporturile rutiere să fie mai profitabile.