Indicele tarifelor de transport rutier de marfă Upply x Ti x IRU pentru Europa arată că indicele tarifelor spot continuă să coboare mult sub indicele tarifelor contractuale în trimestrul 3 din 2023. Indicele spot a scăzut pentru al patrulea trimestru consecutiv, în timp ce indicele contractual spot a urcat pentru prima dată din trimestrul 4 din 2022.
În T3 2023, indicele spot coboară mult sub indicele contractual, ceea ce înseamnă că, în prezent, tarifele spot sunt mai aproape de nivelul lor de bază (T1 2017) decât tarifele contractuale. Indicele pieței spot a scăzut pentru al patrulea trimestru consecutiv, în scădere cu 1,2 puncte, până la 125,4, coborând acum cu 14,8 puncte de la an la an. Viteza de scădere a tarifelor spot s-a încetinit cu mai mult de o treime, în timp ce tarifele spot încep să se stabilizeze ca răspuns la stabilirea cererii la un nivel mai scăzut.
Tariful de pe piața contractuală a crescut cu 1,4 puncte de la un trimestru la altul și este la doar -0,4 puncte e an la an. Modificarea tarifului contractual din T3 2023 reprezintă prima creștere a indicelui din T4 2022, în timp ce presiunile costurilor se agravează.
- Indicele de referință al ratei spot pentru transportul rutier de marfă în Europa în T3 2023 a fost de 125,4, cu 1,2 puncte mai puțin decât în T2 2023 și cu 14,8 puncte în scădere de la an la an.
- Indicele de referință al ratei contractuale pentru transportul rutier de marfă în Europa în T3 2023 a fost de 128,1, cu 1,4 puncte mai mare decât în T2 2023 și acum cu doar 0,4 puncte în scădere față de T3 2022.
- Majorarea taxelor de drum în Germania din decembrie 2023 ar putea crește costurile cu taxele de drum cu până la 83%, o creștere care se răsfrânge pe clienți. De asemenea, se așteaptă ca taxele de drum să crească și în alte state membre UE în decursul anului 2024. Creșterile exacte ale taxelor de drum în majoritatea statelor membre UE nu se cunosc încă.
- Noile cifre de la IRU arată că se preconizează o criză și mai mare a șoferilor cu 11% mai mult din posturile de conducător auto să rămână neocupate în 2024.
- Este de așteptat ca tarifele de transport să rămână reduse, cu o ușoară creștere în T4, dar se preconizează ca tarifele să se stabilizeze în 2024, pe măsură ce cererea europeană se redresează și costurile mai mari vor începe să aibă efect.
Presiunea pe termen scurt din partea cererii asupra transportului rutier de marfă continuă să scadă pe tot continentul. Consumatorii care acum au un venit disponibil în termeni reali consumă mai puține bunuri, în timp ce întreprinderile își reduc producția în fața cererii în scădere. Datele Eurostat disponibile pentru T3 2023 nu arată nicio schimbare de la trimestru la trimestru în comerțul cu amănuntul în Europa, ci o scădere cu 3,6 puncte a producției. Ca urmare, presiunea totală din partea cererii pentru transportul rutier de marfă continuă să scadă, eliberând capacitatea și permițând tarifelor să scadă în continuare.
Rata în scădere a prețului spot a încetinit datorită diminuării inflației, care a scăzut la 4,3% în septembrie 2023, în scădere de la un vârf de 10,6% în octombrie 2022. Rezultatul, o cerere mai scăzută pentru mărfuri, reducând astfel ponderea de scădere a prețurilor, ceea ce sugerează că unele prețuri spot ar putea să înceapă să se normalizeze.
Tarifele contractuale s-au menținut ridicate de o bază de costuri ridicată, iar creșterile de costuri continuă să împingă aceste tarife în sus. Prețurile contractuale sunt mai puțin expuse modificărilor cererii pe termen scurt. Cu toate acestea, în cazul în care economia europeană va continua să stagneze la niveluri de activitate sub anii anteriori, ne putem aștepta ca acest lucru să adauge presiune în scădere asupra ratelor contractelor, pe măsură ce volumele de reînnoire scad.
Perspectivele pentru tarife în Europa arată că vor surveni schimbări mici, deoarece cererea europeană stagnează la niveluri mai scăzute decât în anii precedenți. Pe termen scurt, creșterile costurilor și în special majorarea taxelor de drum în Europa Centrală vor crește probabil tarifele în T4 2023 și T1 2024, înainte ca cererea să înceapă să se redreseze în a doua jumătate a anului 2024.
Note:
Indicele de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa: Raportul Indicelui de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa este conceput să ofere o mai mare vizibilitate a evoluției tarifelor de marfă în Europa.
Transport Intelligence (Ti): Ti este cea mai importantă sursă mondială de informații despre piață pentru industria logisticii și a transportului rutier de marfă, oferind date și analize prin seria sa de rapoarte privind transportul rutier de marfă în Europa, baza de date Global Supply Chain intelligence (GSCi) și serviciile de consultanță de specialitate.
Upply: este o platformă tehnologică care deservește profesioniștii din transportul de marfă, proiectează și dezvoltă soluții pentru a ajuta expeditorii, transportatorii și expeditorii de marfă să exploateze întregul potențial al digitalizării pentru a-și servi afacerea. Combinând expertiza în transport și Data Science, Upply și-a dezvoltat soluția Smart dedicată evaluării comparative și analizării tarifelor de marfă din 2018. Lider în evaluarea comparativă pentru transportul rutier european de marfă, Smart ajută jucătorii din lanțul de aprovizionare să ia decizii și să își optimizeze investițiile în transport. Compania are sediul la Paris și are în prezent peste 60 de angajați dedicați dezvoltării soluțiilor sale tehnologice unice.
IRU: Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere – IRU - este organizația mondială de transport rutier, care promovează creșterea economică, prosperitatea și siguranța prin mobilitatea durabilă a persoanelor și a mărfurilor. Fiind vocea a peste 3,5 milioane de companii care operează servicii de mobilitate și logistică în toate regiunile globale, IRU inițiază soluții pentru ca transporturile rutiere să fie mai profitabile.