Transportul rutier rezilient și verde a fost în centrul discuțiilor la Summitul Forumului Internațional de Transport - ITF de anul acesta.
Summitul anual ITF al miniștrilor transporturilor a avut loc în perioada 22-24 mai 2024 la Leipzig, Germania. Peste 50 de miniștri ai transporturilor și peste 1.200 de participanți din 80 de țări s-au reunit la Summitul din acest an, pe tema „Ecologizarea transportului: Focus în vremuri de criză”.
Președintele IRU Radu Dinescu a participat la Summitul ITF, reprezentând vocea industriei transporturilor rutiere la întâlnirile la nivel înalt. „Trebuie să ne consolidăm adaptabilitatea și reziliența, mai ales în aceste vremuri incerte cu care ne confruntăm acum în multe părți ale lumii” a declarat Radu Dinescu, Președintele IRU la Summitul ITF.
IRU a evidențiat importanța rezilienței și a unei abordări pragmatice pentru decarbonizarea transporturilor rutiere, folosind măsuri de eficiență dovedite și disponibile concret.
Transportul este esențial pentru economii și comunități. Sectorul global al transportului rutier comercial s-a angajat să devină neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050. Dar are o sarcină enormă înainte. Aceasta devine și mai dificilă într-o lume afectată de crize globale de sănătate, energie și climă, războaie și dezastre naturale, unde rețelele de transport reziliente sunt cheia supraviețuirii și prosperității.
Discuții la nivel înalt
IRU a organizat 15 întâlniri bilaterale la nivel înalt cu miniștrii transporturilor și lideri ai organizațiilor internaționale. Întâlnirile au inclus discuții cu Azerbaidjan cu privire la pregătirile pentru viitoarele negocieri privind clima COP29 de la Baku; China pe rutele comerciale și decarbonizarea; Lituania privind procesele de frontieră, Ucraina și politica de decarbonizare a UE; Arabia Saudită privind instruirea și transportul mărfurilor periculoase; și Turcia privind procesele de frontieră și punerea în aplicare de către Irak a sistemului TIR.
În cadrul Summit-ului ITF, Președintele IRU, Domnul Radu Dinescu a avut o serie de întâlniri bilaterale cu miniștrii transporturilor și liderii organizațiilor internaționale pe o gamă largă de teme, de la siguranța rutieră și decarbonizare până la comerț și digitalizare.
Președintele IRU, domnul Radu Dinescu, a discutat cu Ministrul Transporturilor și Infrastructurii din Turcia, Domnul Abdulkadir Uraloğlu despre procedurile de la frontiere și solicitarea ca Turcia să sprijine implementarea TIR în Irak. Republica Irak a devenit cea de-a 78-a țară care a aderat la Convenția TIR, dar nu a început încă să utilizeze TIR. În prezent, procedurile de vămuire la granițele irakiene cauzează congestionări și cresc timpii de așteptare, fiind crucial să se oprească aceste proceduri și să se permită operatorilor de transport să transporte marfa până la destinația finală în Irak. IRU a solicitat Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din Turcia să colaboreze cu Ministerul Transporturilor irakian la nivel operativ, fiind evaluate activitățile de perspectivă în transportul rutier care sunt de mare importanță pentru dezvoltarea economică.
O altă întâlnire bilaterală importantă a fost cu Domnul Harald Seidel, Președintele DAF Trucks și Președintele Comitetului pentru vehicule comerciale din cadrul ACEA, care i-a prezentat Președintelui IRU Manifestul ACEA pentru camioane și autobuze cu emisii zero. Manifestul a fost inițiat de cei mai importanți producători de camioane și autobuze din UE și include cinci recomandări de politici specifice pentru piața de camioane și autobuze business-to-business.
Fie că este vorba de coerența reglementărilor, de stimularea adoptării pieței, de îmbunătățirea conectivității și automatizării, de neutralitatea tehnologiei sau de protejarea competitivității globale, politicile eficiente sunt esențiale pentru obținerea de camioane și autobuze cu emisii zero pe drumurile europene. La nivelul UE, biroul IRU din Bruxelles colaborează cu ACEA. Președintele IRU a evidențiat măsurile pragmatice cuprinse în foaia de parcurs IRU pentru decarbonizarea transporturilor rutiere – Green Compact, precum vehicule mai lungi, optimizarea mai bună a traseelor și instruirea șoferilor, arătând că dacă suntem mai eficienți, suntem mai ecologici.
De asemenea, Președintele IRU, Domnul Radu Dinescu, alături de Secretarul General IRU Umberto de Pretto s-au întâlnit cu Ministrul Transporturilor și Logisticii din Arabia Saudită, Domnul Saleh bin Nasser Al-Jasser și au discutat despre transportul sustenabil, programe de formare și transportul mărfurilor periculoase. Întâlnirea la nivel înalt a vizat aprofundarea cooperării IRU cu Ministerul saudit pentru promovarea utilizării TIR și dezvoltarea competențelor, respectiv importanța instruirii și standardelor internaționale pentru siguranța rutieră în cadrul Viziunii Naționale Saudite 2030. Arabia Saudită este lider în facilitarea comerțului prin sistemul TIR, cu o creștere semnificativă a volumului TIR. Totodată, implementarea TIR are un efect important asupra decarbonizării operațiunilor de transport rutier. Datele operațiunilor efective de transport arată că utilizarea TIR a redus emisiile de carbon ale unei călătorii transfrontaliere în Arabia Saudită cu până la 50%. De asemenea, IRU sprijină ambiția Autorității Generale de Transport din Arabia Saudită de a adera la convenția ADR și a crește siguranța transportului mărfurilor periculoase.
Evenimentul IRU @ Summitul ITF
Evenimentul organizat de IRU în cadrul Summitului ITF, intitulat „Transformarea poli-crizelor în poli-oportunități: poate fi transportul mai ecologic și mai rezistent într-o lume a crizelor? O perspectivă a realității de pe drum”, s-a axat pe provocarea de a echilibra reziliența transporturilor și decarbonizarea.
„Cum putem deveni mai ecologici și mai rezilienți?” a fost principala întrebare adresată experților din industrie – de la Amazon, Flixbus, LKW Walter, Michelin și Banca Mondială – la evenimentul IRU de la Summitul ITF din 23 mai 2024.
Președintele IRU, Radu Dinescu, care a deschis evenimentul, a declarat: „Trebuie să învățăm unii de la alții și să lucrăm împreună pentru a face toate transporturile mai ecologice și mai reziliente.” Transportul este sistemul circulator al economiilor și al comunităților, facilitând mobilitatea persoanelor și a bunurilor pe continente și în interiorul orașelor. Sectorul global de transport rutier comercial s-a angajat să devină complet neutru din punct de vedere al carbonului până în 2050. Dar este o sarcină enormă. Schimbarea a sute de milioane de vehicule, a practicilor operaționale și a infrastructurii – fără a afecta mobilitatea și logistica de care depind oamenii – necesită o abordare pragmatică bazată pe dovezi, implementată în colaborare cu industria și cu reglementatorii, furnizorii și utilizatorii acesteia. Acest demers devine și mai provocator într-o lume complicată de crize globale de sănătate, energie și climă, războaie și dezastre naturale, unde rețelele de transport reziliente sunt esențiale pentru supraviețuire și prosperitate.
Radu Dinescu a prezentat foaia de parcurs IRU – Green Compact pentru neutralitatea carbonului până în 2050, menționând cea mai recentă cercetare a IRU privind decarbonizarea transporturilor rutiere și rolul cheie al măsurilor de eficiență alături de combustibilii alternativi.
Evenimentul organizat de IRU în cadrul summitului ITF a reunit personalități proeminente din companiile de logistică și mobilitate, guvern și societatea civilă într-o dezbatere interactivă despre cum să devenim mai ecologici și mai rezilienți.
Transportul ecologic și rezilient, alături de siguranță, sunt la fel de importante și, într-adevăr, se consolidează reciproc în planificarea pe termen lung pentru a crea rețele de transport mai bune. Cu toate acestea, timpul, livrarea și nevoile clienților vor depăși adesea considerațiile privind emisiile de CO2 în operațiunile în curs de desfășurare a rețelei de transport. Prin urmare, eficiența și reziliența trebuie incluse în planificarea transportului de la bun început, pentru a se asigura că rețelele sunt reziliente ca o condiție prealabilă pentru decarbonizarea efectivă și pragmatică a transporturilor rutiere.