Liderii din industria transportulurilor rutiere din UE, alături de omologii lor americani, au participat la o discuție în Parlamentul European de la Strasbourg organizată de IRU - organizația globală care reprezintă transportul rutier comercial de mărfuri și persoane pentru a semnala legiuitorilor europeni necesitatea unei abordări realiste cu privire la standardele de CO₂ pentru vehiculele grele.
Marian-Jean Marinescu, Eurodeputat român, a găzduit acest eveniment masă rotundă din Parlamentul European cu privire la standardele de emisii de CO₂ pentru vehiculele grele, înaintea votului de săptămâna viitoare din Comisia pentru Mediu, Sănătate Publică și Siguranță Alimentară a Parlamentului European. (ENVI).
Scopul evenimentului a fost de a facilita o discuție interactivă între reprezentanții industriei transporturilor rutiere și Membrii Parlamentului European cu privire la soluții pragmatice de reducere a emisiilor de CO2 ale transportului rutier, care trebuie avute în vedere de decidenții europeni în dosarul legislativ privind standardele de CO2 pentru vehiculele grele.
Domnul Alexandru Păun, Administratorul BLUE RIVER BUCURESTI 78 SRL, companie membră UNTRR a participat la discuția de la Strasbourg privind standardele de CO2 ale vehiculelor grele pentru a prezenta experiența sa practică în operarea camioanelor cu emisii reduse și zero și provocările transportatorilor rutieri români. Blue River este primul transportator român care operează 3 camioane electrice de la 3 marci europene diferite și 20 camioane pe gaz natural comprimat (CNG), fiind un pionier în investiția în tehnologii de transport sustenabil în România.
Transportatorul român, alături de operatorii de transport rutier din Franța, Belgia și Germania prezenți la evenimentul IRU din cadrul Parlamentului European și-au împărtășit preocupările legate de investiția în noile tehnologii și cele mai bune practici, demonstrând angajamentul sectorului privind decarbonizarea. Mesajul operatorilor de transport rutier înaintea deciziei importante a Parlamentului European cu privire la acest dosar este simplu: stabiliți obiective realiste.
Vehiculele grele servesc toate sectoarele economice, de la construcții, transport cu mașini și livrare de alimente perisabile la timp, până la transportul colectiv de persoane cu autobuze urbane, autobuze interurbane și autocare. Având în vedere rolul esențial al transporturilor rutiere, decarbonizarea acestui sector necesită o abordare deschisă tuturor tehnologiilor disponibile.
Majoritatea dintre cele șapte milioane de autocare și camioane care operează azi pe drumurile UE au un motor cu ardere internă. O trecere masivă și bruscă de la o autonomie de peste 2000 km a vehiculelor de 40 de tone pe motorină la vehiculele grele electrice cu autonomie limitată între 300 și 500 km în condiții meteorologice optime și mult mai scăzută pe vreme rece va prezenta riscuri majore, mai ales având în vedere lipsa infrastructurii de încărcare și a disponibilității rețelei pe principalele coridoare rutiere ale UE și în orașele europene.
Obiectivele europene ambițioase privind decarbonizarea transporturilor rutiere crează o presiune semnificativă asupra sectorului, în condițiile actuale și din viitorul apropiat ale infrastructurii de încărcare și disponibilității rețelei. Țintele pe care unii eurodeputați doresc să le impună industriei pur și simplu nu se bazează pe realitate, a evidențiat IRU.
Perspectiva americană
Președintele și CEO-ul Asociației Americane de Transport cu Camioane - American Trucking Associations, Chris Spear, a adus perspectiva americană în dezbaterea din Parlamentul European. El a menționat că infrastructura americană nu este nici pe departe pregătită pentru o trecere imediată și masivă la electrificare.
Președintele American Trucking Associations a subliniat, de asemenea, că standardele foarte înalte ale Californiei pentru vehiculele electrice sunt sortite eșecului și obligă Statele Unite să meargă în două direcții diferite: pe de o parte, există California, pe de altă parte, celelalte 49 de state.