Conform Studiului UNTRR Piața transporturilor rutiere 2018-2030, pentru a atinge obiectivele climatice stabilite de Comisia Europeană în “European Green Deal” este necesară o transformare semnificativă a sectorului transporturilor rutiere către vehicule cu emisii zero.
În cadrul UE, transportul este responsabil pentru un sfert din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră, camioanele și alte vehicule grele reprezentând 26%. Pentru a atinge obiectivele Uniunii Europene de reducere a CO2, tranziția către vehicule cu emisii zero, cum ar fi camioanele electrice sau cu hidrogen, este crucială.
Comisia Europeană a stabilit un obiectiv de cel puțin 80.000 de camioane cu emisii zero până în 2030 și o majoritate de camioane cu zero emisii până în 2050 pentru transportul rutier european. Cu toate acestea, conform estimărilor producătorilor de automobile, pentru 2030 numărul de camioane electrice cu baterii din UE ar putea fi de 3-6 ori mai mare (ACEA și Transport & Environment 2021).
Utilizarea pe scară largă a camioanelor electrice și alți combustibili curați (CNG, LNG, Bio LNG și Bio CNG, hidrogen) poate fi atinsă atât prin stimularea achiziției camioanelor, cât și prin extinderea intensivă a infrastructurii asociate. Eficiența tranziției către un transport verde este mai mare dacă se acționează corelat, atât pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare/alimentare cât și achiziția de vehicule electrice/CNG/LNG/Hidrogen.
Având în vedere prețurile mari de achiziție ale camioanelor verzi, transportatorii rutieri acordă prioritate implementării camioanelor electrice în regiunile în care sunt disponibile stimulente de finanțare, cum ar fi subvenții, granturi, reduceri fiscale, atât pentru vehicule cât și pentru infrastructură. UNTRR solicită de mult timp autorităților introducerea unei scheme de subvenționare a achiziției de camioane verzi cu combustibili alternativi (emisii reduse și zero) și a infrastructurii aferente în România, similar altor țări europene.
Încărcarea bateriei unui camion electric este destul de diferită de încărcarea în cazul vehiculelor electrice ușoare și este mult mai costisitoare. În funcție de dimensiunea bateriei vehiculului, de starea de încărcare la sfârșitul unei ture și de timpul de așteptare disponibil pentru încărcare între ture, aceste vehicule pot necesita încărcare rapidă DC (DCFC) care implică niveluri de putere de peste 150 kW.
Industria din domeniu lucrează pentru a standardiza încărcarea cu putere mare pentru vehiculele comerciale, așteptându-se la niveluri de putere de peste 1 MW în viitorul nu prea îndepărtat. Investiția în infrastructura pentru a sprijini electrificarea acestui segment va avea probabil profituri mari în anii următori, pe măsură ce crește sprijinul pentru tranziția către un transport curat.
În prezent, în România sunt înmatriculate doar 12 camioane electrice, în timp ce alte țări au deja sute de camioane electrice pe drumurile publice.
...scenarii de dezvoltare | necesar de camioane electrice noi și infrastructura de încărcare
Norma de poluare Euro 7 va intra în vigoare de la 1 Iulie 2027 pentru camioane, dar va aduce o creștere cu aprox. 5% a prețului de achiziție a noilor tipuri de camioane și autocare (Sursa: the International Council on Clean Transportation).
De asemenea, vor crește și costurile de service și mentenanță. Potrivit ACEA, până în 2030, cel mai strict scenariu pentru Euro 7 este de așteptat să ofere doar o reducere suplimentară de NOx cu 2% pentru vehicule comerciale ușoare și camioane grele. Așadar, o investiție masivă în Euro 7 are doar un beneficiu suplimentar marginal de mediu.
În cele din urmă, acest lucru implică un risc de încetinire a tranziției către neutralitatea climatică.
Pentru a reduce emisiile din transportul rutier, Regulamentul privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele, adoptat anul acesta stabilește obiective nerealiste pentru industria transporturilor rutiere, extinzând și mai mult nivelurile țintă la -45% în 2030, -65% în 2035 și -90% în 2040. Odată cu această extindere a domeniului de aplicare a standardelor de CO2 reglementare, mai mult de 98% din emisiile de CO2 ale sectorului vor fi reglementate.
Potențial de înnoire a flotei de camioane grele electrice în UE în funcție de targetul de reducere CO2
Totodată, operatorii de transport trebuie să poată reîncărca/alimenta fără probleme aceste noi vehicule și să le poată opera mai profitabil decât camioanele cu motor convențional.
În cazul în care ponderea camioanelor electrice ar ajunge la 15% în anul 2030, rețeaua de încărcare pe rețeaua TEN-T din Europa ar trebui să numere 5.112 puncte de încărcare în 1.719 locații.
Pentru mai multe informații, consultați cel mai recent Studiu UNTRR - Piața Transporturilor Rutiere din România 2018-2030 disponibil gratuit aici: www.piata-transporturilor.ro
De asemenea, UNTRR vă invită să participați la sondajul global IRU - Pact Verde pentru a măsura acțiunile actuale întreprinse de sectorul transporturilor rutiere pentru decarbonizare și a semnala provocările transportatorilor rutieri români. Completați aici sondajul Pact Verde IRU – 2024!