Legea nr. 383 din 29 decembrie 2022 privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier a intrat în vigoare la data de 2 ianuarie 2023.
Legea reglementează monitorizarea traficului rutier pe drumurile publice din România într-un sistem integrat şi condiţiile în care pot fi utilizate datele colectate cu ocazia monitorizării.
Se instituie Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, denumit în continuare e-SIGUR, sistem de interes naţional, complementar sistemelor inteligente de transport.
Prin instituirea e-SIGUR se urmăreşte realizarea obiectivului general al Strategiei naţionale privind siguranţa rutieră pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 682/2022, respectiv reducerea cu 50%, până în anul 2030, comparativ cu anul 2019, a numărului persoanelor decedate şi cu 50% a numărului persoanelor grav rănite în urma producerii accidentelor rutiere.
Monitorizarea traficului rutier pe drumurile publice se realizează prin intermediul sistemelor de transport inteligente, parte integrantă din drum, într-un sistem integrat şi interoperabil în următoarele scopuri:
a)supravegherea şi controlul respectării normelor de circulaţie pe drumurile publice prevăzute la art. 10, inclusiv constatarea încălcării acestora;
b)identificarea unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară;
c)stabilirea măsurilor necesare desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei rutiere;
d)reducerea factorilor de risc care pot afecta transporturile cu caracter special sau care pot conduce la tulburarea gravă a ordinii publice, constituirea şi adaptarea dispozitivelor de pază şi ordine publică;
e)administrarea drumurilor publice prin identificarea timpurie a factorilor care pot afecta starea părţii carosabile şi stabilirea unor măsuri preventive pentru diminuarea consecinţelor;
f)protejarea spaţiilor de servicii şi a parcărilor amplasate dea lungul drumurilor publice;
g)limitarea fenomenului de degradare a părţii carosabile.
(2)Monitorizarea traficului rutier constă în colectarea de date cu ajutorul unor mijloace tehnice fixe sau mobile, procesarea automată şi manuală, precum şi valorificarea acestor date de către autorităţile publice potrivit competenţelor stabilite de lege, în scopurile prevăzute la alin. (1).