Pentru a putea accesa datele tahografului de la distanță, camioanele trebuie să fie dotate cu tahograf inteligent, obligatoriu din iunie 2019, ce include o antenă care să permită comunicarea la distanță cu tehnologia DSRC.
Dispozitivele pot detecta neconformitățile legate de respectarea timpului de conducere și de odihnă sau utilizarea greșită a tahografului sau chiar manipularea acestuia.
În cazul în care detectează vreun semn de nerespectare, agenții pot lua decizia de a opri autovehiculul și pot efectua o inspecție mai amănunțită, și, în cazul în care constată că există o încălcare, abia apoi aplică sancțiuni. Deoarece informațiile pe care agenții le obțin de la dispozitiv nu sunt folosite pentru a sancționa, pentru că nu obțin informații despre încălcări, ci mai degrabă indicii de nerespectare a legii. Cu alte cuvinte, transportatorii nu vor fi „tele-sancționați”. Iar înregistrările dispozitivului DSRC sunt șterse la fiecare câteva ore.
Pentru a analiza sau interpreta aceste informații obținute de dispozitivele de control la distanță tahograf, sau DSRC, Direcția Generală Transport Rutier a dezvoltat un software de control specific.
Avantajul acestor dispozitive este acela că vor permite agenților să își îndrepte controalele către cei care nu respectă regulile și să lupte mai eficient împotriva concurenței neloiale, lucrând în același timp pentru îmbunătățirea siguranței rutiere.
Prin folosirea noilor dispozitive se urmărește promovarea siguranței rutiere, îmbunătățirea condițiilor de lucru ale șoferilor prin forțarea companiilor să își organizeze munca, înțelegând că trebuie să respecte reglementările privind timpul de conducere și odihnă și restul reglementărilor de muncă.
Dispozitivul de control de la distanță al tahografului sau dispozitivul DSRC poate fi pus pe un trepied pe șosea sau poate fi instalat într-un vehicul și poate face citiri ale tahografului în mers.