Nr. crt.
|
MINUTA
|
STADIU
|
OBSERVATII
|
1.
|
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va sprijini demersurile partenerilor sociali care țin de competența ASF, MAI, Autoritatea Vamală Română și Ministerul Finanțelor (problemele legate de RCA, indemnizația de hrană și cazare, acciza aferentă motorinei, pentru realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate, prima dată în regim pilot între România și țările nonUE pentru fluidizarea traficului rutier);
|
23.01.2024 - dl. Sorin GRINDEANU- Ministrul Transporturilor a spus că va informa Prim- ministru ref. la faptul că tariful RCA nu s-a modificat.
De asemenea, a spus că va solicita Ministrului Finanțelor să sprijine transportatorii și să rezolve și problema ref. la indemnizația de hrană (avizare pozitivă a Proiectului de lege din Senat inițiat la solicitarea UNTRR in nov 2023) precum și problema legată de restituirea unei părți a accizei la motorină.
Dl. Ministru a spus că sprijină propunerea UNTRR de realizare a culoarelor verzi pentru transportul de marfă pe frontiera de est a țării- granița cu Republica Moldova.
|
|
2.
|
Reducerea timpilor de așteptare la frontierele UE și non UE prin implementarea a 2 măsuri:
separarea fluxurilor UE și nonUE, unde este posibil;
preselecția camioanelor (se vor separa camioanele goale față de cele încărcate prin cântărire dinamică), inițial în vămile Giurgiu și Nădlac cu extindere ulterioară la nivel național;
|
23.01.2024 – Directorul CNAIR: la începutul lunii februarie:
- se vor instala cântarele dinamice- acum nu permite vremea turnarea asfaltului
- se va realiza separarea fluxurilor UE/ NonUE au dat spre executare plăcutele pentru sensurile de mers
- se va ajusta programul de lucru al angajaților
Suplimentar dl. Director CNAIR a spus ca azi, 23.01.2024 o delegație CNAIR are întâlnire cu omologii din Bulgaria la Vama Ruse pentru:
1. fluidizarea traficului
2. cântărirea comună a vehiculelor doar pe un sens – similar ca la frontiera cu HU
3. plata taxei de pod online
4. semaforizarea podului pentru decongestionarea traficulului
|
|
3.
|
În cazul problemelor referitoare la amendarea generată de expirarea rovinietei din cauza așteptărilor la frontieră, în termen de 7 zile se vor implementa măsurile necesare și suficiente pentru eliminarea acestui aspect;
|
23.01.2024 –Directorul CNAIR a spus că în acest moment nu se mai aplică amenzi pentru vehiculele care așteaptă în frontieră. Se așteaptă și măsurile scrise,
|
|
4.
|
Cu privire la eliminarea toleranțelor se va reveni la toleranța de 4% pe axă și 5% pe masă totală și la toleranțele aplicate la depășirea dimensiunilor maxim admise. Termen 15 zile
|
A fost reglementat și s-a revenit la toleranța de 4% pe axă și 5% pe masă totală prin OG 4/2024 care a intrat în vigoare din 22.01.2024
|
|
5.
|
Partenerii sociali au fost de acord cu urgentarea procedurilor de dialog social aferente proiectelor de acte normative privind ajustarea tarifelor AST. Termen 7 zile;
|
23.01.2024 –Dl. Ministru a spus că s-a modificat legislația privind funcționarea CNAIR și că din acest moment CNAIR are posibilitatea reducerii tarifelor Autorizațiilor Speciale de Transport (AST). Acest aspect a fost reglementat prin Hotărârea pentru modificarea și completarea anexei nr. 1 la Ordonanța de urgentă a Guvernului nr. 84/2003 pentru înființarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere- S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome "Administrația Națională a Drumurilor din România
|
Directorul CNAIR a spus că până luna viitoare va veni cu proiectul de act legislativ prin care va modifica tarifele AST și tarifele vor fi similare cu cele din Ungaria.
|
6.
|
MTI va promova un proiect de act normativ referitor la despăgubirea CMR (conform convenției CMR). Termen 10 zile
|
A fost realizat prin OG 3/18.01.2024
|
|
7.
|
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va organiza un grup de lucru pentru îmbunătățirea cadrului normativ care are ca scop eliminarea ”pirateriei” în transporturi și corelarea HG nr. 1317/2023 cu OG nr. 43/1997. Termen imediat
|
Azi, 23.01.2024 a fost organizată prima ședință a grupului de lucru.
|
DTR va trebui să vină cu o propunere de act normativ
|
8.
|
Crearea unui Grup de lucru din care să facă parte Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Autoritatea pentru Digitalizarea României, pentru modificarea OG nr. 49/2022 privind transportul alternativ. Retragerea din procedura de consultare publică/modificarea proiectului de OG prin care se modifică cadrul normativ referitor la transportul alternativ. Termen imediat
|
Se va constitui un grup de lucru
|
|
SOLICITARI SUPLIMENTARE UNTRR DISCUTATE CU MINISTRUL GRINDEANU DAR CARE NU AU FOST CUPRINSE IN MINUTA DE LA MTI
|
9.
|
Eliminarea ATESTATULUI AST
|
Realizat prin OUG 1/18.01.2024
|
|
SOLICITARI SUPLIMENTARE UNTRR DISCUTATE CU MINISTRUL GRINDEANU DAR CARE NU AU FOST CUPRINSE IN MINUTA DE LA MTI ȘI ÎNCĂ NU AU FOST REALIZATE
|
10.
|
reluarea schemei de restituire parțială a accizei pentru operatorii de transport rutier, având în vedere valoarea actuala accizei la motorină în comparație valoarea minimă europeană - istoric vorbind acest mecanism a fost mereu activat atunci când au fost majorări ale accizei de la 330 euro la 400 euro per 1000 litri motorină
|
23.01.2024 –dl. Ministru a spus că va purta noi discuții cu Ministrul Finanțelor pentru rezolvarea acestei solicitări a transportatorilor
|
În Codul fiscal există bază legală pentru reluarea schemei de rambursare parțială a accizei -art. 342 pct 9 si 10
|
11.
|
coresponsabilizarea și sancționarea expeditorilor - pentru depășirea greutății si dimensiunii maxime admise - inclusiv pentru protejarea infrastructurii
|
23.01.2024- DTR așteaptă ca UNTRR să vină cu propuneri pe textul de lege.
UNTRR o să retransmită MTI propunerile transmise în ultimii ani
|
Ex. in Germania pentru depășirea greutății maxime admise sau a dimensiunilor doar expeditorii mărfii primesc amendă. In alte state membre amenda o primesc si transportatorii si expeditorii marfii.
Ref. la nerespectarea timpul de conducere PM 1 prevede coresponsabilizarea caselor de expediții atunci când prin comanda de transport termenul de executarea a transportului este foarte scurt.
Pentru protejarea pieței interne, Ungaria sancționează casele de expediții dacă pentru transporturi în terțe țări sunt utilizați transportatori din alt stat și acețtia nu dețin autorizații specifice transportului respectiv
|
12.
|
eliminarea raportării șoferilor pe site-ul ARR și unificarea bazelor de date cu REVISAL.
|
23.01.2024- DTR a spus că are în vedere cuplarea ISCTR la baza de date REVISAL
|
Această solicitare UNTRR are ca scop eliminarea unei poveri administrative și eliminarea concurenței neloiale prin faptul că deși unii șoferi apar angajați în baza de date ARR în realitate numai au contract de muncă.
|
13.
|
scoaterea din uz a cântarelor neconforme de la frontiere potrivit BRML
|
23.01.2024- Dl. Radu Dinescu, Secretar General UNTRR a întrebat dacă CNAIR a scos din uz cântarele neconforme conform adresei primite de UNTRR de la BRLM.
CNAIR a spus ca în acest moment nu mai are niciun cântar care să nu mai fie conform. Dl. Ministru a spus ca trebuie comunicat acest lucru și să trebuie scoase din uz cântarele neconforme.. CNAIR a spus ca va emite un comunicat de presă ref. la stadiul cântarelor și rezultatul BRML în urma recalibrării.
|
|
14.
|
utilizarea e-CMR
|
|
|
15.
|
eliberarea copiilor conforme pe loc sau în termen de 1 zi
|
23.01.2024-DTR a promis că va modifica Ordin 980/2011 și copiile conforme vor fi eliberate în 5 zile,
|
|
16.
|
extinderea funcționalității eAST
|
23.01.2024-CNAIR a spus că nu extinde funcționalitatea pentru că sunt foarte puțini transportatori care și-au creat cont pentru achiziționare online.
UNTRR o să discute cu membri pe această temă.
|
|
17.
|
eliminarea examenului medical și psihologic la managerul de transport, având în vedere că nu are obligația deținerii unui permis de conducere (nici B)
|
23.01.2024- Ministerul Transporturilor nu a aprobat eliminarea managerului din funcțiile care concură la siguranța circulației însă a fost de acord ca examinarea medicală și psihologică să se facă la 5 ani și nu la 2 ani cum este în prezent..
|
|
18.
|
eliminarea discriminării între controlul transporturilor internaționale cântărite 100% la frontiere și controlul transporturilor naționale aleatoriu.
|
|
|
19.
|
facilitarea accesului șoferilor non-rezidenți în România - permiterea accesului la școală și examen atestat înainte de a obține confirmarea MAI pentru recunoașterea permisului, având în vedere că șoferul nu poate profesa fără deținerea tuturor documentelor necesare - permis, atestat.
|
23.01.2024- Discuții între MT și MAI
|
|
20.
|
modificarea Ordinului 1214/2015 - formarea inițială pentru șoferi non-UE - pentru că nu permit recrutarea și a șoferilor de după septembrie 2009 pentru transport marfă
|
nerezolvat
|
|
21.
|
examen psihologic la șoferi, același ca la CFR - 3 ani/5 ani pe grupe de vârstă
|
23.01.2024- s-a modificat proiectul de Ordin și se așteaptă răspunsul si de la Ministerul Sănătății
|
|
22.
|
introducerea unei scheme de stimulare a achiziției de autovehicule comerciale verzi
|
23.01.2024- Ministrul Transporturilor a promis că va sprijini această solicitare a UNTRR
|
|
23.
|
aplicarea costului de referință în transporturile rutiere naționale - în mod similar cu practica din Franța instituită prin intermediul CNR.FR
|
În analiză
|
|
24.
|
corelarea Ordinului de control ISCTR 995 cu noile prevederi din HG 1317/2023
|
23.01.2024- DTR a spus ca deși termenul de elaborarea a Ordinului cf. HG 1317/2023 este de 60 de zile va urgenta publicarea Ordinului.
|
|
25.
|
clarificarea GPS pentru Sistemul RO e-Transport
|
De competența MFP
|
|
26.
|
menținerea și la internațional doar a mărfurilor cu risc fiscal ridicat
|
De competența MFP
|
|
27.
|
menținerea și la internațional doar a mărfurilor cu risc fiscal ridicat
|
De competența MFP
|
|
28.
|
RCA - Realizarea unui RCA ieftin de baza și cu opțiuni cotate separat pentru decontare directă, mașină la schimb pentru autoturisme/despăgubire pentru lipsa de utilizare pentru autovehiculele comerciale, etc
|
De competența ASF
|
|
ALTE PROBLEME RIDICATE DE TRANSPORTATORI
|
29.
|
Retroechiparea vehiculelor cu tahografe inteligente
|
S-a stabilit crearea unui grup de lucru pentru modificarea cadrului legislativ privind condițiile de omologare, instalare și montare a tahografelor inteligente generația 2.
|
|