Smaranda Rugină - Avocat, Baroul Paris anulează în instanță o altă sancțiune aplicată de jandarmii francezi, unui transportator român, pe viciul de procedură al organului de control.
În data 10 Iunie 2024, decizie recent notificată de Tribunalul penal din Chalons (Franța) a achitat reprezentantul legal al unei companii de transport din România pentru efectuarea tipului de odihnă zilnic al șoferului sau în cabină. (camion sub 3,5 T).
Reamintim că Franța este una dintre puținele țări din Europa cu o legislație mai strictă decât dispozițiile Pachetului de mobilitate.
În conformitate cu legislația franceză, șoferi care conduc vehiculele care cântăresc mai puțin de 3,5 tone nu au voie să își efectueze perioada de repaus zilnic în cabină, iar angajatorii sunt obligați să caute locuri de odihnă zilnică pentru șoferi ca aceștia să aibă dovezi palpabile pentru organele de control prin care să dovedească faptul că șoferii și-au efectuat repausul zilnic în afara vehiculului.
Articolul L 3313-4 din Codul francez al transporturilor interzice efectuarea perioadelor de repaus zilnic într-un vehicul care nu depășește o greutate maximă autorizată de 3,5 tone. Textul menționează obligația angajatorului de a pune la dispoziția șoferilor săi condiții de cazare în afara vehiculului compatibile cu demnitatea umană și condiții de igienă care să le respecte sănătatea.
Același articol stipulează că: „(...) angajatorul trebuie să permită conducătorului auto să dovedească prin orice mijloace că perioadele de odihnă zilnică sau săptămânală au fost efectuate în aceste condiții”.
În cazul unei inspecții, dacă șoferul nu poate dovedi că nu și-a luat pauza zilnică în camion, angajatorul poate fi condamnat la o pedeapsă cu închisoarea de până la un an și la o amendă de până la 30 000 EUR în caz de recidivă.
Infracțiunea la primele abatere este, în general, sancționată cu o amendă de până la 1 500 euro. În caz de recidivă, articolul L 3315-4-1 din Codul transporturilor prevede că:
„Se pedepsește cu un an de închisoare și o amendă de 30 000 de euro:
(...)
3° Organizarea muncii conducătorilor auto menționați la articolul L. 3313-4 fără a se asigura că aceștia dispun de o cazare în afara vehiculului compatibilă cu demnitatea umană și de condiții de igienă care să le respecte sănătatea; (...)”.
In speța în cauză, un angajat al unei companii românești de transport a fost oprit în trafic de un angahat Jandarmerie la data de 22 septembrie 2021. Angajatul efectua un transportul de mărfuri între Nantes (Franța) și Arad (România). Angajatorul a fost acuzat că l-a lăsat pe șoferului său efectueze repausul zilnic în cabină în seara zilei de 21 septembrie 2021.
Potrivit jandarmului, marfa fusese încărcată la 21.09.21 în România și avea ca destinație Franța Nantes, însă ofițerul a citit greșit CMR-ul atunci când l-a transcris în raportul său. Încărcarea mărfi fusese făcută în Franța și era destinată României.
În raportul său, jandarmul a precizat că „angajatul a declarat că a dormit în camionul său de la intrarea în Franța”. În dosar există o fotografie a Sprinterului făcută de jandarmul în cauză, cu dovada existenței unei cabine/dană.
Jandarmul i-a cerut șoferului să completeze un document auto incriminator în care se afirmă că „am cunoștință de infracțiunea reproșata și o recunosc”.
Extras din documentul în cauză:
Cu ocazia procesului, șoferul a confirmat că nu a dat astfel de declarație spontană și a indicat că nu a putut să converseze cu polițistul într-o limbă pe care să o înțeleagă, deoarece polițistul îi vorbea în franceză, iar el vorbea în română. Angajatul a confirmat că a bifat „Recunosc infracțiunea” sub constrângere și fără să înțeleagă consecințele acestei situații.
Avocat Smaranda Rugină: ”Având în vedere faptele prezentate mai sus, aceste declarații au fost anulate de Tribunal, care a considerat că existau îndoieli serioase cu privire la declarațiile pretins făcute de șofer, astfel cum au fost transcrise de jandarm în raportul său, și, prin urmare, cu privire la vinovăția angajatorului său.
În dosar nu existau probe concrete care să demonstreze că șoferul a petrecut noaptea de 21 spre 22 septembrie în Franța, având în vedere că inspecția a avut loc în dimineața zilei de 22 septembrie 2021.
În acest caz, reprezentantului legal al societății române de transport i s-a acordat beneficiul îndoielii, iar documentele semnate și declarațiile făcute sub constrângere de către angajat au fost anulate. „
Pentru mai multe informații: [email protected]
https://www.untrr.ro/ro/inchisoare-1-an-i-amenda-30-000-euro-pentru-neintoarcerea-oferilor-acasa-la-4-saptamani.html
https://www.untrr.ro/ro/victorie-majora-in-instan-ele-din-fran-a-pentru-pentru-transportatorii-romani.html