Cu toate că în România avem e-guvernare și că multe primării au trecut la digitalizare și nu mai poți solicita nicio autorizație decât online, suntem pe ultimul loc în UE, după Bulgaria la interacțiunea cu autoritățile publice online.
În 2023, 69% dintre cetățenii UE cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani au folosit un site web sau o aplicație a unei autorități publice în ultimele 12 luni.
Ponderea a variat foarte mult între țările UE, cele mai mari ponderi fiind înregistrate în Danemarca (98%), Finlanda, Țările de Jos și Suedia (toate 95%). În schimb, cele mai mici ponderi au fost înregistrate în România (23%), Bulgaria (30%) și Germania (58%).
O analiză mai detaliată a diferitelor activități de e-guvernare relevă că, în 2023, 42% dintre oameni au folosit serviciile de e-guvernare în ultimele 12 luni pentru a obține informații despre servicii, beneficii, legi, orele de funcționare sau similare. Au urmat descărcarea sau tipărirea formularelor oficiale (40%), accesarea informațiilor personale (39%) și efectuarea unei programari sau a unei rezervări și primirea de comunicări sau documente oficiale (37%).
Ponderea persoanelor fizice care au depus declarații fiscale online a fost ceva mai mică, la 29%. În mod similar, cifrele pentru accesarea bazelor de date sau registrelor publice au fost de 19%, în timp ce 18% dintre persoane au solicitat documente sau certificate oficiale și 17% au solicitat prestații sau drepturi online.
Sursă: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/w/ddn-20240924-2
[email protected]
Acest Studiu are la bază, Programul Deceniul Digital al Comisiei Europene a stabilit ca obiectiv ca până în 2030 toate serviciile publice cheie să fie accesibile prin internet, precum și toți cei care au opțiunea de a utiliza eID pentru a se identifica online. Dar folosesc cetățenii soluțiile de e-guvernare și eID care le sunt disponibile?