Pe 25 iulie 2023, Consiliul UE a adoptat Regulamentul european privind infrastructura pentru combustibili alternativi, pentru mai multe stații de reîncărcare și de realimentare în întreaga Europă.
Reamintim că regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR) face parte din pachetul legislativ „Pregătiți pentru 55”. Prezentat de Comisia Europeană la 14 iulie 2021, acest pachet urmărește să permită Uniunii Europene să își reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55 % până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, și să atingă neutralitatea climatică în 2050.
Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (RICA) prevede că în întreaga Europă vor fi instalate, în următorii ani, mai multe stații de reîncărcare și de realimentare cu combustibili alternativi, ceea ce va permite sectorului transporturilor să își reducă în mod semnificativ amprenta de carbon. Adoptarea AFIR este o etapă importantă a politicii europene „Pregătiți pentru 55”, care prevede o capacitate publică de reîncărcare mai mare pe străzile orașelor și de-a lungul autostrăzilor din întreaga Europă
Principalele obiective de implementare a infrastructurii pentru combustibili alternativi în transporturile rutiere pentru 2025 și 2030
Textul regulamentului prevede obiective specifice de implementare care vor trebui îndeplinite în 2025 sau 2030, în special:
- începând din 2025, trebuie instalate stații de reîncărcare rapidă de cel puțin 150 kW pentru autoturisme și camionete la fiecare 60 km de-a lungul principalelor coridoare de transport ale UE, așa-numita „rețea transeuropeană de transport (TEN-T)”
- stațiile de reîncărcare pentru vehicule grele cu o putere de ieșire de minimum 350 kW trebuie instalate la fiecare 60 km de-a lungul rețelei centrale TEN-T și la fiecare 100 km în rețeaua globală TEN-T mai mare începând cu 2025, cu o acoperire completă a rețelei până în 2030
- stațiile de realimentare cu hidrogen care deservesc atât autoturisme, cât și camioane trebuie instalate începând cu 2030 în toate nodurile urbane și la fiecare 200 km de-a lungul rețelei centrale TEN-T
- utilizatorii de vehicule electrice sau pe bază de hidrogen trebuie să poată plăti cu ușurință la punctele de reîncărcare sau de realimentare cu carduri de plată sau dispozitive fără contact, fără a fi nevoie de abonament și în condiții de transparență deplină a prețurilor
- operatorii punctelor de reîncărcare sau de realimentare trebuie să furnizeze consumatorilor informații complete prin mijloace electronice cu privire la disponibilitatea, timpul de așteptare sau prețul la diferite stații.
Etapele următoare
În urma adoptării oficiale pe 25.07.2023 de către Consiliu, noul regulament va fi publicat în Jurnalul Oficial al UE după vară și va intra în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării. Noile norme se vor aplica începând cu șase luni de la intrarea în vigoare a regulamentului.
Informații generale