Cu ajutorul firmelor de transport care au susținut acțiunile UNTRR în anii precedenți, inclusiv prin redirecționarea a 20% din impozitul de profit, s-au putut realiza 2 studii KPMG, respectiv analiza impactului modificãrilor fiscale privind diurna și analiza impactului Pachetului Mobilitate 1 și s-au fundamentat acțiunile UNTRR la autoritãțile naționale și europene, inclusiv acțiunea juridicã depusã de UNTRR la Curtea de Justiție a UE pentru anularea unor prevederi ale Pachetului Mobilitate 1.
- Studiul KPMG - Analiza de impact a modificãrilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfã (2020) este disponibil pe site-ul UNTRR aici. Pe baza acestui studiu, Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a depus acțiuni de contestare a Pachetului Mobilitate 1 la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), privind anularea obligației întoarcerii acasã a camioanelor, precum și anularea obligației întoarcerii acasã a șoferilor și interzicerii efectuãrii repausului sãptãmânal normal în cabinã. UNTRR este singura asociație profesionalã de transport rutier din UE care a realizat o acțiune la CJUE pentru anularea obligației întoarcerii acasã a camioanelor. Acțiunea UNTRR este în desfãșurare la CJUE și este susținutã de Guvernul României. Continuarea acțiunii UNTRR pentru anularea obligației întoarcerii acasã a camioanelor este deosebit de importantã anul viitor, când se așteaptã o decizie a CJUE care ar putea conduce la eliminarea acestei prevederi abuzive a Pachetului Mobilitate 1 din legislația UE.
- Studiul KPMG de impact privind modificãrile fiscale propuse de autoritãți pentru sectorul de transport rutier de marfã din România (2021) este disponibil pe site-ul UNTRR aici. Pe baza acestui studiu, Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a fundamentat demersurile industriei transporturilor rutiere cãtre autoritãțile române privind clarificarea diurnei acordate șoferilor profesioniști și a regimului de impozitare al acesteia, atât pentru evitarea controalelor abuzive la nivel național, cât și pentru menținerea competitivitãții transportatorilor rutieri români la nivel european în contextul noilor reguli UE privind detașarea șoferilor profesioniști care opereazã transporturi rutiere internaționale, care au intrat în vigoare din 02.02.2022. Solicitãrile UNTRR au fost preluate prin legislația adoptatã anul acesta, respectiv Legea 72/2022 privind amnistia fiscalã anulând obligațiile de platã ale transportatorilor urmare recalificãrii diurnei șoferilor profesioniști de cãtre ANAF și stabilind un plafon neimpozabil pentru indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, inclusiv indemnizația specificã detașãrii transnaționale, prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate.
UNTRR, ca membrã în Comisiile de Dialog Social, este implicatã activ în elaborarea și adoptarea legislației care are impact asupra pieței de transport:
- reducerea vârstei șoferilor C+E la 18 ani în România și angajarea șoferilor din țãri terțe UE. Dupã 2 ani în care Proiectului de Lege privind reducerea vârstei minime pentru conducãtorii auto profesioniști de camion (permis C+E) la 18 ani a fost respins de Senat, în urma demersurilor UNTRR, Camera Deputaților a reluat discuțiile pe proiectul PL-x 641/2020 și a primit deja vot pozitiv în noiembrie 2022 în Comisia de transport și infrastructurã și în Comisia Juridica.
- a contribuit la elaborarea și aplicarea LEGII Nr. 72/2022 din 30 martie 2022 pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative și a solicitat Guvernului României ca prin OG 16/2022 sã menținã regimul fiscal al indemnizațiilor de detașare și a prestațiilor sociale introduse prin L 72/2022.
- a fost singura asociație care s-a opus ca transportatorii sã fie sancționați pe legislația privind RO e-Transport și a solicitat Guvernului, Ministerului de Finanțe și Camerei Deputaților sã amâne aplicarea sistemului RO e-Transport cu cel puțin 12 luni și sã excludã de la sancționare operatorii de transport.
UNTRR este singura asociație din România care a venit în sprijinul firmelor de transport rutier de marfã prin implicarea în acțiunile juridice reprezentate de Casa de avocaturã Hausfeld din Germania referitoare la cartelul camioanelor și la rambursarea unei pãrți din taxele de drum din Germania pentru camioane:
- cartelul camioanelor: se preconizeazã cã primele rezultate ar putea să apară în 2023
- rambursarea unei pãrți din taxele de drum din Germania: în 2022, Hausfeld a dezvoltat și implementat un proces de platã digitalã cu BAG pentru a transfera datele clientului și extrasele de taxe cãtre BAG, care sunt obligatorii pentru a primi rambursarea taxelor de drum pe baza reducerii tarifului (perioada cuprinsã între 28 octombrie 2020 – 30 septembrie 2021). Acest proces este conceput individual pentru clienții Hausfeld, astfel încât BAG sã poatã determina și plãti rambursãrile în mod eficient.
Dupã etapa de testare reușitã, BAG a început deja sã plãteascã rambursãrile de taxe de drum pentru clienții Hausfeld, dar procesul de rambursare va dura pentru cã BAG are resurse umane și tehnice limitate.
Puteți susține eforturile noastre prin sponsorizarea Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), înregistratã în Registrul entitãților/unitãților de cult pentru care se acordã reduceri fiscale, conform Legii nr. 32/1994, cu modificãrile și completãrile ulterioare, atât în situația în care reprezentați o societate comercialã care plãtește impozit pe profit, cât și în situația în care reprezentați o microîntreprindere.
Click aici pentru a vizualiza toate acțiunile UNTRR în 2022
De la 1 ianuarie 2022 (ori de la data la care începe anul fiscal modificat 2022 pentru contribuabilii cu an fiscal modificat), se aplicã, urmãtoarea procedurã: sponsorizãrile efectuate, tratate ca și cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit, se pot scãdea din impozitul pe profit de platã în limita plafonului determinat ca valoarea cea mai micã dintre:
- 0,75% din cifra de afaceri anualã și
- 20% din impozitul pe profit datorat.
Potrivit Codului Fiscal modificat și completat cu Legea 322/2021, puteți sponsoriza Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), înregistratã în Registrul entitãților/unitãților de cult pentru care se acordã reduceri fiscale, atât în situația în care reprezentați o societate comercialã care plãtește impozit pe profit, cât și în situația în care reprezentați o microîntreprindere, astfel:
» Dacã sunteți societate comercialã care plãtește impozit pe profit, sumele aferente sponsorizãrilor se scad din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmãtoarele: 0,75% din cifra de afaceri, respectiv 20% din impozitul pe profit datorat.
» Dacã sunteți microîntreprindere, sumele aferente sponsorizãrilor se scad din impozitul pe venit datorat pentru trimestrul IV, pânã la nivelul valorii reprezentând 20% din impozitul pe venit datorat pentru anul 2022 .
Sponsorizarea este total deductibilã din impozit, dacã se încadreazã în limitele impuse de codul fiscal, astfel cã sponsorizarea dumneavoastrã nu vã costã nimic.
- Descãrcați contractul de sponsorizare și completați datele dvs.
- Trimiteți contractul semnat și ștampilat la adresa de mail [email protected] sau în cadrul birourilor regionale UNTRR, detalii aici sau la sediul UNTRR din str. Ienãchițã Vãcãrescu, nr. 60, Sector 4, București.
- Realizați plata pânã la data de 31.12.2022, pentru ca suma acordatã sã fie consideratã parte din anul fiscal în curs.
- Descãrcați de aici Declarația 107. Pentru ca suma acordatã drept sponsorizare sã fie dedusã din impozitul pe care îl datorați, trebuie sã completați Declarația 107 și sã o depuneți pânã la data de 25 ianuarie 2023 pentru toate sponsorizãrile efectuate în anul 2022 dacã sunteți plãtitor de impozit pe venit, și pânã la 25 martie 2023 dacã sunteți plãtitor de impozit de profit. Sumele care nu depãșesc 20% din impozitul pe venit se reporteazã în trimestrele urmãtoare, pe o perioadã de pânã la 28 de trimestre consecutive.
Cadrul legal
Conform Legii 262/2020:
11)Microîntreprinderile care efectuează sponsorizări, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994, cu modificările şi completările ulterioare, pentru susţinerea entităţilor nonprofit şi a unităţilor de cult, care la data încheierii contractului sunt înscrise în Registrul entităţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale potrivit art. 25 alin. (41), precum şi microîntreprinderile care acordă burse elevilor şcolarizaţi în învăţământul profesional-dual în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor până la nivelul valorii reprezentând 20% din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat pentru trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective.
https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/asistenta_contribuabili/legislatie/codul_fiscal/
atunci când sponsorizările efectuate în timpul unui exercițiu financiar nu depășesc plafonul menționat mai sus (și rămâne o diferență pozitivă neutilizată de plafon chiar și după utilizarea eventualelor sume reprezentând sponsorizări reportate din anii precedenți), pentru această diferență pozitivă, contribuabilul poate dispune de ”redirecționarea impozitului pe profit” pentru efectuarea de sponsorizări sau acte de mecenat, în termen de maxim 6 luni de la data depunerii declarației anuale de impozit pe profit. Plățile sumelor redirecționate vor fi efectuate de către organul fiscal competent, la care s-a depus formularul de redirecționare.
- atunci când sponsorizările efectuate în timpul unui exercițiu financiar depășesc plafonul menționat mai sus, neputând fi scăzute din impozitul pe profit datorat pentru acel an, ele nu se mai reportează în următorii ani consecutivi, pentru a se recupera prin scădere din impozitul pe profit în limita plafoanelor anilor următori. Potrivit noii legi, care include măsuri tranzitorii la noul sistem, numai sponsorizările/actele de mecenat sau bursele private efectuate înainte de intrarea acesteia în vigoare, se reportează în perioada următoare, conform termenelor existente la data efectuării respectivelor contracte, fără a depăși anul 2028. Astfel, sponsorizările efectuate în anul 2021 care depășesc plafonul exercițiului financiar și fiscal 2021 sunt ultimele sume de această natură reportabile și utilizabile în viitor, până în anul 2028.
Similar, contribuabilii plătitori de impozit pe venitul microîntreprinderii, păstrează dreptul la reducerea impozitului pe venitul microîntreprinderii, cu sponsorizările efectuate, în limita procentului de 20% din impozitul pe venit datorat în acel trimestru. De la 1 ianuarie 2022, acești contribuabili care au închis exercițiului financiar precedent și au depus declarația de impozit pe venit pentru trimestrul al IV-lea, calculează plafonul de reducere a impozitului pe venitul microîntreprinderii pentru întreg exercițiul financiar. Dacă valoarea sponsorizărilor nu depășește suma de 20% din impozit, contribuabilul poate ca, în termen de 6 luni de la data depunerii declarației de impozit pentru trimestrul al IV-lea, să redirecționeze diferența de sponsorizare. Regulile privind reportarea sponsorizărilor peste plafon în scopul utilizării în următoarele 28 de trimestre consecutive se modifică și ele, la fel ca și în cazul plătitorilor de impozit pe profit.
În esență, contribuabilii sunt stimulați să utilizeze integral, prin completarea și transmiterea formularului de redirecționare, pentru sponsorizări, burse private sau mecenat, plafoanele anuale de deducere din impozit pe profit, respectiv impozit pe venitul microîntreprinderii, după ce aceștia cunosc cu certitudine nivelul respectivelor plafoane (după depunerea declarațiilor anuale, respectiv trimestriale). Pe de altă parte, spre deosebire de anii anteriori, contribuabilii nu mai pot risca efectuarea unor sponsorizări directe substanțiale în timpul anului, fiindcă nu vor mai putea recupera depășirile de plafon prin reportarea și scăderea sumelor efectiv plătite din impozitele datorate în anii viitori. În experiența noastră, sistemul anterior conducea la o utilizare doar parțială a limitelor aferente sponsorizărilor. Astfel, apreciem că această modificare va avea ca rezultat o creștere a sumelor de care pot beneficia organizațiile non-profit.
Instrucțiuni de completare D107