Din 1 ianuarie 2025, 300 radare mobile – SPEED CHECK vor fi active în trafic pentru monitorizarea vitezei autovehiculelor.
Unde sunt active radarele?
Conform declarațiilor lui Bogdan Oproiu, directorul adjunct al Poliției Rutiere:
- Pe Autostrada A1 între București și Pitești
- Pe Autostrada A2 între București și Constanța
- Drumul Național DN2 din județul Vrancea
Extinderea la nivel național este planificată ulterior.
Camerele mobile (cunoscute sub numele de pistoale radar) vor fi amplasate pe marginea drumului și înregistrează activitatea din trafic în zona supravegheată.
Înregistrările sunt trimise și analizate de polițiști. Abaterile sunt sancționate conform legii, după identificarea conducătorului auto. Amenda este expediată direct la domiciliu conducătorului auto, fără a fi necesară oprirea în trafic.
Dacă proprietarul vehiculului refuză să spună cine a fost la volan va fi sancționat cu o amnedă în valoare de 4.000 lei.
Depăşirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise se sancționează cu amendă cuprinsă între 1.822,50 lei 4.050,00 lei prevăzută în clasa a IV-a de (la 9 la 20 puncte-amendă) de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile.
Pentru toate amenzile de circulație aici
La nivelul Inspectoratului General al Poliției Române, a fost derulat proiectul cu titlul „Achiziționarea a 300 radare mobile – SPEED CHECK”, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență/ Componenta 4 – Transport sustenabil/ I3 Dezvoltarea infrastructurii rutiere durabile aferente rețelei TEN-T, taxarea drumurilor, managementul traficului și siguranța rutieră.
În cadrul proiectului, derulat în perioada 27 august 2024-31 decembrie 2024 au fost achiziționate 300 de radare mobile, ce au fost poziționate cu prioritate în zonele cu risc rutier, în vederea reducerii numărului de accidente, conform jalonului 67 prevăzut în Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 4 – Transport sustenabil.
Aceste radare vor fi poziționate în zonele cu risc ridicat de accidente, ceea ce va contribui la reducerea accidentelor rutiere (monitorizarea eficientă a vitezei va descuraja șoferii să depășească limitele, reducând astfel frecvența accidentelor), la creșterea siguranței traficului (implementarea tehnologiei moderne va îmbunătăți gestionarea traficului și va diminua riscul de incidente) și la sustenabilitate (proiectul sprijină tranziția verde prin utilizarea tehnologiilor pentru un transport mai sigur și eficient).
Radarele mobile sunt utilizate conform Legii 383/2022 privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier.
Legea reglementează monitorizarea traficului rutier pe drumurile publice din România într-un sistem integrat (e-Sigur) şi condiţiile în care pot fi utilizate datele colectate cu ocazia monitorizării.
e-SIGUR este sistemul de interes naţional, complementar sistemelor inteligente de transport.
Scopul utilizării e-SIGUR - realizarea obiectivului general al Strategiei naţionale privind siguranţa rutieră pentru perioada 2022-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 682/2022, respectiv reducerea cu 50%, până în anul 2030, comparativ cu anul 2019, a numărului persoanelor decedate şi cu 50% a numărului persoanelor grav rănite în urma producerii accidentelor rutiere.
e-SIGUR procesează automat datele de monitorizare a traficului rutier colectate şi datele cuprinse în sistemele informatice prevăzute la art. 7 alin. (1) şi creează semnalări privind:
a)posibila încălcare a normelor de circulaţie pe drumurile publice sau posibila prezenţă în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară;
b)posibila prezenţă în trafic a unor vehicule care circulă fără achitarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri.
Semnalările privind posibila încălcare a normelor de circulaţie pe drumurile publice vizează:
a)limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
b)interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
c)semnificaţia culorii roşii a semaforului;
d)interdicţia de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată;
e)trecerea la nivel cu calea ferată;
f)interdicţia de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.
În cazul în care pe drumul public se creează restricţii sau limitări temporare, CNAIR are obligaţia de a corela funcţiile e-SIGUR cu acestea.
Pentru LEGE nr. 383 din 29 decembrie 2022 privind unele măsuri de eficientizare a monitorizării traficului rutier , aici
[email protected]